Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39816
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อังสนา ธงไชย | - |
dc.contributor.author | เพชรรัตน์ ใชสงคราม | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-12-12T14:06:12Z | - |
dc.date.available | 2016-12-12T14:06:12Z | - |
dc.date.issued | 2557 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39816 | - |
dc.description.abstract | This research had the objectives of had the objective of studying the development of information literacy for undergraduate students Chiang Mai University using the questionnaires and the tests with the fourth year undergraduate students of the university and some instructors, librarians as well as the executive of the relevant faculties as the informants. The data was analyzed using frequency, percentage, mean and standard deviation. It was found that Chiang Mai University had provided the means for developing the information literacy for students by integrated information literacy in various courses and library instructional services. As for the knowledge and the experience about information literacy gained from teaching course mostly those related to report writing, projects, research procedures, seminars and independent studies at the moderate level respectively. The library arranged some short training on how to use online information searching followed by information search and journal article search. Students received more information literacy to be higher than when they first enrolled as first year students. The results of the testing on the level of information literacy showed that the students acquired the skills at a moderate level, which corresponded to the students’ opinions that they had skills at the moderate level. As for the instructors, librarians and executives, the instructors had satisfied with the university and executives’ role in supporting the policies of information literacy at a high level, but had satisfied at a moderate level in the oversight and to follow-up process in supporting the information literacy for students. The executives felt that there should be explanation and understanding made to students and other users like staff and researchers about the policy on developing information literacy. And the library and the university should have a clear plan on promoting and developing information literacy. This was ranked at the highest level. The executives and the librarians placed importance on information literacy at the highest level whereas the staff ranked it at a high level. The librarians felt they had information literacy the highest level, and the faculty staff felt they themselves had the information literacy at a high level. The librarians felt that both the instructors and the librarians had important roles in developing information literacy in the students at the highest level. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | การรู้สารสนเทศ | en_US |
dc.title | การพัฒนาการรู้สารสนเทศสำหรับนักศึกษาปริญญาตรีมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Development of undergraduate students' information literacy in Chiang Mai University | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.classification.ddc | 370.1523 | - |
thailis.controlvocab.thash | มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ -- นักศึกษาปริญญาตรี | - |
thailis.controlvocab.thash | การเรียนรู้ | - |
thailis.controlvocab.thash | สารสนเทศ | - |
thailis.manuscript.callnumber | ว/ภน 370.1523 พ572ก | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงการพัฒนาการรู้สารสนเทศของนักศึกษาระดับปริญญาตรีในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถาม และแบบทดสอบการรู้สารสนเทศเป็นเครื่องมือในการวิจัย และมีกลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 4 มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ รวมถึงผู้มีส่วนเกี่ยวข้องกับการพัฒนาการรู้สารเทศของนักศึกษา ได้แก่ อาจารย์ บรรณารักษ์ และผู้บริหารในระดับคณะ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัย พบว่า มหาวิทยาลัยเชียงใหม่มีการพัฒนาการรู้สารสนเทศแก่นักศึกษาผ่านกระบวน การเรียนการสอน และการให้บริการสอนโดยห้องสมุดมีการสอดแทรกความรู้เกี่ยวกับการรู้สารสน เทศโดยอาจารย์ผู้สอนในระดับปานกลางในกระบวนวิชาการทำรายงานและโครงงาน กระบวนวิชาวิจัย กระบวนวิชาสัมมนา และกระบวนวิชาการค้นคว้าอิสระ และนักศึกษาได้รับการพัฒนาการรู้สารสนเทศผ่านการอบรมระยะสั้นโดยห้องสมุดในหัวข้อการใช้โปรแกรมค้นหารายการทรัพยากรสารสนเทศห้องสมุดออนไลน์ รองลงมา คือ การสืบค้นสารสนเทศ และการสืบค้นบทความวารสาร และได้รับความรู้จากบรรณารักษ์ในระดับปานกลาง โดยนักศึกษาเห็นว่าตนเองมีการรู้สารสนเทศเพิ่มมากขึ้นกว่าเมื่อแรกเข้าเรียนในชั้นปีที่ 1 สำหรับผลการทดสอบระดับการรู้สารสนเทศ พบว่า นักศึกษามีการรู้สารสนเทศในระดับปานกลาง เช่นเดียวกับที่นักศึกษาเห็นว่าตนเองมีการรู้สารสนเทศในระดับปานกลาง ในส่วนการศึกษาอาจารย์ บรรณารักษ์ และผู้บริหารในระดับคณะ พบว่า กลุ่มอาจารย์เห็นว่ามหาวิทยาลัย และผู้บริหารระดับคณะได้สนับสนุนให้มีการรู้สารสนเทศระดับมาก แต่มีการกำกับ ดูแล และติดตามเกี่ยวกับการพัฒนาการรู้สารสนเทศของนักศึกษาในระดับปานกลาง และกลุ่มผู้บริหารระดับคณะเห็นว่าควรมีการชี้แจง และทำความเข้าใจ เรื่องนโยบายการพัฒนาการรู้สารสนเทศสำหรับนักศึกษาแก่บุคคลที่เกี่ยวข้องได้แก่ คณาจารย์ นักวิจัย บรรณารักษ์ อีกทั้งมหาวิทยาลัยควรมีแผน ปฏิบัติการในการส่งเสริม และพัฒนาการรู้สารสนเทศสำหรับนักศึกษาอย่างชัดเจนในระดับมากที่สุด และให้ความสำคัญของการพัฒนาการรู้สารสนเทศสำหรับนักศึกษาในระดับมากตามลำดับ ทั้งนี้กลุ่มผู้บริหารและบรรณารักษ์เห็นว่าการรู้สารสนเทศเป็นทักษะที่มีความสำคัญ และจำเป็นสำหรับนักศึกษามากที่สุด ในขณะที่กลุ่มอาจารย์มีความเห็นในระดับมาก สำหรับความรู้ด้านการรู้สารสนเทศ บรรณารักษ์เห็นว่าตนเองมีความรู้ในระดับมากที่สุด ในขณะที่อาจารย์เห็นว่าตนเองมีความรู้ในระดับมาก และบรรณารักษ์เห็นว่าอาจารย์และบรรณารักษ์เป็นผู้ที่มีบทบาทสำคัญในการพัฒนาการรู้สาร สนเทศแก่นักศึกษาในระดับมากที่สุด | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTARCT.pdf | ABSTARCT | 236.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
APPENDIX.pdf | APPENDIX | 499.13 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 1.pdf | CHAPTER 1 | 281.23 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 2.pdf | CHAPTER 2 | 457.44 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 3.pdf | CHAPTER 3 | 285.52 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 4.pdf | CHAPTER 4 | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CHAPTER 5.pdf | CHAPTER 5 | 248.79 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CONTENT.pdf | CONTENT | 304.16 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
COVER.pdf | COVER | 939.56 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
REFERENCE.pdf | REFERENCE | 359.17 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.