Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39699
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเศกสิน ศรีวัฒนานุกุลกิจ-
dc.contributor.authorกฤตธัช ศรีคำมูลen_US
dc.date.accessioned2016-12-08T06:07:56Z-
dc.date.available2016-12-08T06:07:56Z-
dc.date.issued2557-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39699-
dc.description.abstractThis study aimed to 1) investigate the problems in implementing the traffic and transportation management policies of the police Traffic Division, Chiang Mai Province, 2) evaluate the implementation of the traffic and transportation management policies of the police Traffic Division, Chiang Mai Province, and 3) evaluate the solving of the traffic and transportation management problems of the Traffic Division, Chiang Mai Province juristic. 405 samples were divided into two groups including 10 officers, who were interviewed, responsible for traffic and transportation in Muang Chiang Mai; 395 road users, who responded to a questionnaire, in Muang Chiang Mai area. The data from the latter group was statistically analyzed. The results can be summarized as follows. 1. In terms of the problems in implementing the policy traffic and transportation management policies of the police Traffic Division, Chiang Mai Province, it was found that: 1.1. In enforcing the laws, the officers were not strict with the offenders in some cases, for example in rush hours. 1.2. In instilling the disciplines and creating awareness, it was found that the officers were lack of enthusiasm which could be caused by their heavy workload. 1.3. For providing knowledge and welfare, the data indicated that there were problems with budgets for the installation of traffic lights and the technical equipment to prevent and suppress the traffic law offenders were not sufficient. 1.4. For instilling the youths the disciplines and traffic laws, it was found that there was a lack of proactive strategies in instilling the youths the traffic disciplines and insufficient officers with expertise to work with children and youths. 1.5. In terms of people participation, it was found that related public sectors did not have proactive strategies to coordinate with other related sectors. 2. In terms of the evaluation of the implementation of the traffic and transportation 3. management policies of the police Traffic Division, Chiang Mai Province, the data revealed that the implementation was at a rather high level, which included the following aspects: 1) the law enforcement, 2) the discipline instilling and awareness creating, 3) the knowledge and welfare of the police officers, 4) the instilling of the disciplines and traffic laws, and 5) the people participation, respectively. 4. In terms of the evaluation of the solving of the traffic and transportation management problems of the Traffic Division, Chiang Mai Province juristic, it was found that the overall was at a rather high level. First of all, the congestion and the mobility which affected the solving of traffic and transportation problems succeeded at a rather high level. However, the aspects affected the lives and the environment succeeded at a moderate level.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectจราจรen_US
dc.subjectขนส่งen_US
dc.titleการประเมินผลนโยบายด้านการบริหารจราจรและขนส่งของ กองกำกับการตำรวจจราจรจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativePolicy evaluation of traffic and transportation management of the Police Traffic Division, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc388.4-
thailis.controlvocab.thashจราจร -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashจราจรในเมือง -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- เชียงใหม่-
thailis.manuscript.callnumberว/ภน 388.4 ก194ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อวิเคราะห์ปัญหาการดำเนินนโยบายการบริหารจราจรและขนส่งของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ 2.เพื่อประเมินผลการดำเนินงานตามนโยบายการขนส่งและการจราจรของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ 3. เพื่อประเมินผลการแก้ไขปัญหาจราจรและการขนส่งในเขตพื้นที่ตามความรับผิดชอบของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ ผู้ศึกษาได้เก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม ประกอบด้วย หัวหน้างานผู้รับผิดชอบงานจราจรและการขนส่งจากหน่วยงานในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 10 คน โดยใช้แบบสัมภาษณ์ และประชาชนผู้ใช้รถใช้ถนนในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 395 คน โดยใช้การแบบสอบถาม รวมจำนวนทั้งสิ้น 405 คน ซึ่งข้อมูลที่ได้มานำมาวิเคราะห์ด้วยวิธีทางสถิติ ผลการศึกษาสรุปได้ดังนี้ 1. ผลการประเมินปัญหาการดำเนินนโยบายการบริหารจราจรและขนส่งของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า 1.1 ด้านการบังคับใช้กฎหมาย เจ้าหน้าที่ยังขาดความเข้มงวดในการบังคับใช้กฎหมายจราจรกับผู้กระทำผิดในบางกรณี เช่น ในช่วงเร่งด่วน 1.2 ด้านการปลูกฝังวินัยและสร้างความตระหนัก พบว่า เจ้าหน้าที่บางส่วนยังขาดความกระตือรือร้นซึ่งอาจเกิดจากการมีภาระงานที่มากและซ้ำซ้อน 1.3 ด้านให้ความรู้และเพิ่มสวัสดิการ พบว่า มีปัญหาเกี่ยวกับการจัดสรรงบประมาณสำหรับการติดตั้งสัญญาณไฟจราจร เครื่องมือหรืออุปกรณ์เทคโนโลยีป้องกันและปราบปรามการกระทำผิดกฎจราจร ยังไม่เพียงพอ 1.4 ด้านการปลูกฝังวินัยเด็กเยาวชนและให้ความรู้กฎหมายจราจร พบว่า ขาดนโยบายเชิงรุกในการปลูกฝังวินัยด้านการจราจรให้แก่เด็กเยาวชน และ ขาดบุคคลกรให้ความรู้ที่มีความเชี่ยวชาญในการทำงานร่วมกับเด็กและเยาวชน 1.5 ด้านการมีส่วนร่วมของประชาชน พบว่า ภาครัฐโดยหน่วยงานที่เกี่ยวข้องยังขาดการดำเนินการเชิงรุกในการประสานความร่วมมือกับภาคีที่มีส่วนเกี่ยวข้อง 2. ผลการประเมินผลของการดำเนินงานตามนโยบายการขนส่งและการจราจรของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า มีดำเนินการอยู่ในระดับค่อนข้างมาก โดยเรียงตามลำดับได้ ดังนี้ 1) ด้านการบังคับใช้กฎหมาย 2) ด้านการปลูกฝังวินัยและสร้างความตระหนัก 3) ด้านความรู้และสวัสดิการตำรวจ 4) ด้านปลูกฝังวินัยและให้ความรู้กฎหมายจราจร และ 5) ด้านการมีส่วนร่วมของประชาชน 3. ผลการประเมินผลการแก้ไขปัญหาจราจรและการขนส่งในเขตพื้นที่ตามความรับผิดชอบของกองกำกับการตำรวจจราจร จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า โดยรวมบรรลุผลอยู่ในระดับค่อนข้างมาก หากจำแนกเป็นรายด้าน พบว่า ด้านความแออัด และด้านการเคลื่อนที่มีผลการแก้ไขปัญหาจราจรและการขนส่งบรรลุผลในระดับค่อนข้างมาก สำหรับด้านผลกระทบต่อชีวิตและสิ่งแวดล้อมบรรลุผลอยู่ในระดับพอสมควรen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.pdfABSTRACT221.47 kBAdobe PDFView/Open
APPENDIX.pdfAPPENDIX374.05 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 1.pdfCHAPTER 1281.07 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 2.pdfCHAPTER 2458.99 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 3.pdfCHAPTER 3318.88 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 4.pdfCHAPTER 4651.41 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CHAPTER 5.pdfCHAPTER 5317.68 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
CONTENT.pdfCONTENT173.72 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
COVER.pdfCOVER734.41 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
REFERENCE.pdfREFERENCE234.15 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.