Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร. วรรณัย สายประเสริฐ-
dc.contributor.authorชาญณรงค์ ชัยวรรณ์en_US
dc.date.accessioned2016-09-28T06:32:48Z-
dc.date.available2016-09-28T06:32:48Z-
dc.date.issued2557-12-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39568-
dc.description.abstractThis study aimed to study the decision making process of aluminum smelting industry customers towards purchasing refractory castable. Data were collected from 56 Managing Directors or Directors of Melting Department or Procurement Managers who had authority in purchasing the castable from aluminum fusion companies that were members of Thai Foundry Association. The findings presented that the respondents who had authority in purchasing the castable were mostly Procurement Manager, whose experience in purchasing the castable for aluminum fushion works were longer than 6 years. The principal aluminum fusion method that they mostly applied was the High Pressure Die Casting. The castable that they used must be abiding at the temperature range of 701-1,000 ๐C. They purchased the castable from both domestic and international companies. In each time of purchase, they spent more than 30,001 Baht in average, with the frequency of once in a month. The procurement of castable was usually done with 2 companies. They searched for castable information from industrial products websites. The results of the study on decision making process towards castable procurement for aluminum fusion works presented that the respondents averagely ranked their opinions on decision making process towards the castable procurement for aluminum fusion works at Agree level. The top sub-factors of decision making process that the respondents rated their opinions on at the highest level were shown hereafter. In the stage of defining the problem, the top opinion was to purchase castable when the melted aluminum crucible was repaired or built. In the stage of identifying quality and need of product, the top opinion was to ask opinions from workers of Melting Department to define product qualifications as needed. In the stage of defining product qualifications, the top opinion was to consider the useful life of product. In the stage of searching for seller, the top opinion was to search list of sellers from Search Engine. In the stage of persuading seller to offer for sale, the top opinion was to request for price quotations of castable products from more than 1 agent. In the stage of selecting seller, the top opinion was to consider the sellers who offered product quality guarantee. In the stage of identifying order specifications, the top opinion was to consider an adequate quantity of products to its use. In the stage of reviewing orders or evaluating at the post-purchase, the top opinion was to inquire users, including engineers from Production and Melting Departments in order to evaluate qualifications of the product.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectผู้บริโภคen_US
dc.titleกระบวนการตัดสินใจของลูกค้าอุตสาหกรรมหลอม อลูมิเนียมในการซื้อคอนกรีตทนไฟen_US
dc.title.alternativeDecision making process of aluminum smelting industry customers towards purchasing refractory castableen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc673.722-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- พฤติกรรม-
thailis.controlvocab.thashอลูมิเนียม-
thailis.controlvocab.thashคอนกรีต-
thailis.manuscript.callnumberว 673.722 ช234ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา กระบวนการตัดสินใจของลูกค้าอุตสาหกรรมหลอมอลูมิเนียมในการซื้อคอนกรีตทนไฟ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากกรรมการผู้จัดการ หรือ ผู้จัดการแผนกหลอม หรือ ผู้จัดการฝ่ายจัดซื้อที่มีอำนาจตัดสินใจสั่งซื้อคอนกรีตทนไฟของบริษัทผู้ผลิตงานหลอมอลูมิเนียม ที่เป็นสมาชิกของสมาคมอุตสาหกรรมหลอมโลหะไทย จำนวน 56 ราย ผลศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่มีอำนาจในการตัดสินใจซื้อคอนกรีตทนไฟ ส่วนใหญ่เป็นผู้จัดการฝ่ายจัดซื้อ มีประสบการณ์ในการสั่งซื้อคอนกรีตทนไฟสำหรับงานหลอมอลูมิเนียมนานมากกว่า 6 ปี วิธีการหลักในการหล่ออลูมิเนียมคือ HIGH PRESSURE DIE CASTING ใช้คอนกรีตทนไฟที่อุณหภูมิช่วง 701 - 1,000 ๐C สั่งซื้อคอนกรีตทนไฟจากภายในประเทศและต่างประเทศ มูลค่าโดยเฉลี่ยต่อครั้ง 30,001 บาทขึ้นไป มีความถี่ในการสั่งซื้อคอนกรีตทนไฟ 1 ครั้งต่อเดือน สั่งซื้อคอนกรีตทนไฟจากผู้ขายจำนวน 2 ราย และหาข้อมูลคอนกรีตทนไฟจากเว็บไซต์เกี่ยวกับสินค้าอุตสาหกรรม ผลการศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อคอนกรีตทนไฟสำหรับงานหลอมอลูมิเนียม พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อคอนกรีตทนไฟสำหรับงานหลอมอลูมิเนียมโดยรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับเห็นด้วย สำหรับปัจจัยย่อยของกระบวนการตัดสินใจซื้อที่ผู้ตอบแบบสอบถามแสดงความคิดเห็นมีค่าเฉลี่ยสูงสุดลำดับแรก ในต่างละด้านมีดังนี้ ด้านการรับรู้ปัญหา ได้แก่ การสั่งซื้อคอนกรีตทนไฟเมื่อมีการซ่อมสร้างเบ้าพักน้ำหลอมอลูมิเนียม ด้านการกำหนดคุณสมบัติและความต้องการผลิตภัณฑ์ ได้แก่ การสอบถามความคิดเห็นของแผนกงานหลอม เพื่อกำหนดคุณสมบัติที่ต้องการใช้งาน ด้านการกำหนดคุณลักษณะผลิตภัณฑ์ ได้แก่ การพิจารณาจากอายุการใช้งานที่ยาวนานของสินค้า ด้านการค้นหาผู้ขาย ได้แก่ การค้นหารายชื่อผู้ขายจากการ Search Engine ด้านการชักชวนให้ผู้ขายเสนอขาย ได้แก่ การแจ้งขอเสนอราคาคอนกรีตทนไฟจากผู้ขายมากกว่าหนึ่งราย ด้านการคัดเลือกผู้ขาย ได้แก่ การพิจารณาคัดเลือกผู้ขายที่มีการรับประกันคุณภาพของสินค้า ด้านการกำหนดลักษณะเฉพาะของคำสั่งซื้อ ได้แก่ การพิจารณาปริมาณสินค้าที่ส่งให้เพียงพอกับการใช้งาน และด้านการทบทวนผลการสั่งซื้อหรือการประเมินหลังการซื้อ ได้แก่ การสอบถามผู้ใช้งาน เช่น วิศวกร ฝ่ายผลิตและแผนกงานหลอม เพื่อประเมินคุณสมบัติของผลิตภัณฑ์en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docxAbstract (words)177.08 kBMicrosoft Word XMLView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract235.55 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.