Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39515
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ ดร.ชรินทร์ มั่งคั่ง | - |
dc.contributor.advisor | รองศาสตราจารย์ ดร.จารุณี มณีกุล | - |
dc.contributor.author | อุบลทิพย์ ป้อมโม | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-08-23T09:37:16Z | - |
dc.date.available | 2016-08-23T09:37:16Z | - |
dc.date.issued | 2015-06 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39515 | - |
dc.description.abstract | This study aimed to develop and to assess the quality of learning plans in economics strand to promote thinking skills using Six Thinking Hats technique for Prathom Suksa students, Sriphanommas Municipal School, Uttaradit province. The sample in this study was five experts on learning plan assessment. The research instruments were five learning plans in economics strand using five-step thinking skills together with Six Thinking Hats technique of Edward De Bono and five learning plan assessment forms of which composed of forty-three items in each. The data was analyzed for mean score and standard deviation and demonstrated in terms of tables with narrative essay. The findings were as follows: 1. The researcher found five 10-hour learning plans in economics strand to promote thinking skills using Six Thinking Hats technique. The first plan was Good Producers For Happy Lives, the second one; Intelligent Consumers, the third one; Using Thai Natural Resources Sustainably, the fourth one; Creating Awareness For Appreciating The Value Of Natural Resources, and the last one; Planning For Using Natural Resources Valuably. Regarding to all five plans, Six Thinking Hats technique was used as processes in creating activities in learning plans, and five-step thinking skills was used . 2. Regarding to the overall assessment results, the five learning plans had a good quality ( = 2.85 - 2.89). The quality was in terms of standards of learning, purposes of learning, matter of substance learning activities, students’ desired characteristics for thinking skills, source or media for learning, and assessment and evaluation. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิด โดยใช้เทคนิคหมวกหกใบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา โรงเรียนเทศบาลศรีพนมมาศ จังหวัดอุตรดิตถ์ | en_US |
dc.title.alternative | Developing Learning Plans in Economics Strand to Promote Thinking Skills Using Six Thinking Hats Technique for Prathom Suksa Students, Sriphanommas Municipal School, Uttaradit Province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิด โดยใช้เทคนิคหมวกหกใบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา โรงเรียนเทศบาลศรีพนมมาศ จังหวัดอุตรดิตถ์ 2. เพื่อประเมินคุณภาพแผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิด โดยใช้เทคนิคหมวกหกใบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา โรงเรียนเทศบาลศรีพนมมาศ จังหวัดอุตรดิตถ์ กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้คือ ผู้เชี่ยวชาญในการประเมินแผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์โดยใช้ทักษะการคิดวิเคราะห์ 5 ขั้นตอน ร่วมกับเทคนิคการสอนแบบหมวกหกใบตามทฤษฎีของเอ็ดเวิร์ด เดอ โบโน จำนวน 5 แผนการจัดการเรียนรู้ แบบประเมินแผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 5 ชุด จำนวน 43 ข้อ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน นำเสนอข้อมูลด้วยตารางประกอบความเรียงบรรยาย ผลการศึกษาพบว่า 1. ได้แผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดวิเคราะห์โดยใช้เทคนิคหมวกหกใบ จำนวน 5 แผน รวม 10 ชั่วโมง คือ แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 1 เรื่อง ผู้ผลิตที่ดี ชีวีมีสุข แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 2 เรื่อง ผู้บริโภคที่ชาญฉลาด แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 3 เรื่อง ทรัพยากรไทยใช้ให้ยั่งยืน แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 4 เรื่อง สร้างจิตสำนึกให้รู้ค่าทรัพยากร แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 5 เรื่อง การวางแผนใช้ทรัพยากรอย่างคุ้มค่า โดยได้นำเทคนิคการสอนแบบหมวกหกใบมาเป็นกระบวนการในการจัดกิจกรรมในแผนการจัดการเรียนรู้ ซึ่งใช้ขั้นตอนการคิดวิเคราะห์ 5 ขั้นตอนมาจัดลำดับขั้นตอนในการสอน 2. ผลการประเมินแผนการจัดการเรียนรู้สาระเศรษฐศาสตร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิด โดยใช้เทคนิคหมวกหกใบ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา โรงเรียนเทศบาลศรีพนมมาศ จังหวัดอุตรดิตถ์ โดยภาพรวมทุกแผนมีคุณภาพมาก (= 2.85 - 2.89) ทั้งด้านการกำหนดมาตรฐาน การเรียนรู้ ด้านการกำหนดจุดประสงค์การเรียนรู้ ด้านการกำหนดสาระสำคัญ ด้านการกำหนดสาระกิจกรรมการเรียนรู้ ด้านการกำหนดคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของผู้เรียนเพื่อการคิดวิเคราะห์ ด้านการกำหนดแหล่ง/สื่อการเรียนรู้และด้านการกำหนดวิธีการวัดและประเมินผล | en_US |
Appears in Collections: | EDU: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ABSTRACT.docx | Abstract (words) | 54.68 kB | Microsoft Word XML | View/Open Request a copy |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 247.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
FULL.pdf | Full IS | 5.5 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.