Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39429
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ดร.ทัศนัย เศรษฐเสรี | - |
dc.contributor.author | ธนาวร ชัยวรากิจ | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-07-14T08:50:49Z | - |
dc.date.available | 2016-07-14T08:50:49Z | - |
dc.date.issued | 2558-12 | - |
dc.identifier.uri | http://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39429 | - |
dc.description.abstract | This individual study is to create the symbolic meaning of contemporary Thai in contemporary art exhibition exhibited in Bangkok Art and Culture Centre, and to criticise the phenomenon reflecting the creation of relationship between contemporary art and the present society in social dimension, culture and Thai political contexts. This is to understand the process of art supportive system being controlled and dominant from Thai history that has influenced on Arts in Thailand by applying the theories of Jaques Derrida. The research also aims at understanding the meaning of contemporary art discourse happening in art public space among the diverse thoughts and lifestyles. The space of Bangkok Art and Culture Centre is the area exhibiting contemporary art that communicates about the contemporary society which is full of the controversy of lifestyles and culture. However, contemporary art exhibition has a clever sense of creating signs that have particular meaning relevant to the governmental regime. The art ideology under the governmental control and Thai contemporary signs have changed the traditional meaning of how the nation was created or become contrastive to the traditional artistic believes. Hence, art cannot completely isolate itself from its relationship between politics at large and politics in art related with space and time. The interleaved power in Thai signs is not stable that is to be called power temporarity. The creation of meaning of signs therefore become the tool. Thai state cannot freeze the meaning of signs which can be changable to negotiate with power. Signs is also paradoxical in its meaning because each set of knowledge explains that signs used by leading class cannot tack on themselves. The adherence of signs’ meaning become the controversy in creating signs’ meaning in Thai symbolism at the present. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | สัญญะไทย : ความหมายที่เป็นพลวัตรทางวัฒนธรรม | en_US |
dc.title.alternative | Thai Signs : The Meaning of the Cultural Dynamics | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการผลิตสร้างความหมายเชิงสัญลักษณ์แบบไทยร่วมสมัยในนิทรรศการศิลปกรรมร่วมสมัยไทยที่จัดแสดงนิทรรศการในพื้นที่ “หอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร”รวมถึงวิเคราะห์วิพากษ์ปรากฏการณ์ที่สะท้อนถึงการประกอบสร้างความสัมพันธ์ของศิลปกรรมร่วมสมัยไทยนำเสนอผลงานศิลปะต่อสังคมปัจจุบันในมิติทางสังคม วัฒนธรรมและการเมืองไทย เพื่อที่จะเข้าใจการทำงานของระบบอุปถัมภ์ศิลปะผ่านการควบคุมและครอบงำทางศิลปะจากประวัติศาสตร์ไทยที่มีอิทธิพลต่อภาคศิลปะในประเทศไทยหรือไม่ ภายใต้แนวคิดเรื่องการรื้อสร้าง ของ ฌาคส์ แดริดา เพื่อที่จะเข้าใจความหมายวาทกรรมทางศิลปกรรมร่วมสมัยไทย ที่ปรากฏการสร้างระบบสัญลักษณ์ต่อพื้นที่สาธารณะทางศิลปกรรมจากความหลากหลายทางความคิดและวิถีชีวิต ที่จัดได้ว่าพื้นที่หอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานครเป็นพื้นที่แสดงนิทรรศการร่วมสมัยในปัจจุบันต่อการสื่อสารระหว่างสังคมร่วมสมัยที่เต็มไปด้วยความขัดแย้งทางวิถีชีวิตและวัฒนธรรม อย่างไรก็ตามนิทรรศการศิลปะสมัยใหม่นั้นมีความแยบยลต่อการผลิตสร้างรูปแบบสัญลักษณ์ที่ปรากฏเชิงสัญลักษณ์ต่อรัฐหรือไม่ อุดมการณ์ภาคศิลปะภายใต้รัฐและสัญลักษณ์แบบไทยร่วมสมัยมีความเปลี่ยนแปลงความหมายหลายจากประวัติศาสตร์การสร้างชาติหรือขัดแย้งกับความเชื่อทางภาคศิลปกรรมไทยเดิม ศิลปะจึงไม่สามารถตัดขาดจากความสัมพันธ์ทางการเมืองและการเมืองในภาคศิลปกรรมที่มีความสัมพันธ์ระหว่างพื้นที่และเวลา ประกอบกับอำนาจที่แฝงด้วยความหมายสัญลักษณ์แบบไทยนั้นไม่ถาวร อำนาจชั่วคราว (Power Temporarity) การสร้างความหมายในการประกอบสร้างสัญญะ ความหมายสัญญะนั้นถูกนำมาใช้เป็นเครื่องมือชนิดหนึ่ง รัฐไทยชาตินิยมแบบไทยไม่สามารถแช่แข็งความหมายสัญญะได้ ความหมายสัญญะนั้นแปรเปลี่ยนเพื่อต่อรองกับอำนาจ ตัวสัญญะ ที่มีความย้อนแย้งในตัวเองด้วยความหมายของสัญญะแต่ละชุดความรู้ที่อธิบายบริบทเฉพาะของรูปสัญญะชนชั้นนำไทยไม่สามารถผูกติดความหมายสัญญะไว้กับตนได้ การผูกติดความหมายสัญญะเกิดการขัดแย้งต่อการผลิตสร้างความหมายสัญญะแบบไทยในปัจจุบัน | en_US |
Appears in Collections: | GRAD-Humanities and Social Sciences: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Abstract.doc | Abstract (words) | 188.5 kB | Microsoft Word | View/Open |
ABSTRACT.pdf | Abstract | 174.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
full.pdf | Full IS | 6.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.