Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39425
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorอุทุมพร กอบแก้วen_US
dc.date.accessioned2016-07-14T08:49:06Z-
dc.date.available2016-07-14T08:49:06Z-
dc.date.issued2558-08-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39425-
dc.description.abstractThe objective of this study was to 1) examine the support service preparation process at students and schools provided for students with disabilities during transitional period from school to Chiang Mai University and 2) identify problems obstacles and suggestions which can benefit to improve CMU Disability Support Services (CMUDSS). The population included 13 teachers from 13 schools participating and networking with the CMU Disability Support Services during B.E.2555 – B.E.2558 (2012 - 2015), 17 students with various disabilities studying at Chiang Mai University , 7 staff from CMUDSS attached to student Development office, Chiang Mai University. CMUDSS office is responsible for student with disabilities studying at the university. The samples were randomized picking from the population. The study tools included interview form which was approved by experts using Item-Objective Congruence Index (IOC). Information derived from all interviews were analyzed and summarized as descriptive report. The finding were as follows: 1. The Support providing for disabilities students during transition from special Schools and inclusive schools to Chiang Mai University was to academically prepare students since the first grade. 2. Teachers who responsible for student transition and students with disability who are still studying to the university have various suggestions for each conceptual framework which are useful for developing the CMUDSS regarding the transition. 3. Chiang Mai University has performed acedemice and life skill support for student with disability in the initial phase before coming to Chiang Mai University. CMUDSS also provides medias, relevant services, accommodations, and vocational services for those students with various disabilities.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการให้บริการสนับสนุนนักศึกษาพิการในระยะเปลี่ยนผ่านจากโรงเรียนสู่มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeProviding Transitional Support Services for Students with Disabilities from Schools to Chiang Mai Universityen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการเตรียมความพร้อม ของนักเรียนพิการและโรงเรียนในการให้บริการสนับสนุนนักเรียนพิการในระยะเปลี่ยนผ่านจากโรงเรียนเฉพาะทางและโรงเรียนเรียนร่วมสู่มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และศึกษาปัญหาอุปสรรคข้อเสนอแนะเพื่อใช้เป็นแนวทางในการดำเนินงานในการให้บริการสนับสนุน ในระยะเปลี่ยนผ่านของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ประชากรคือ ครูที่รับผิดชอบการส่งต่อ นักเรียนพิการจากโรงเรียนที่อยู่ในเครือข่ายที่ส่งต่อนักเรียนพิการเข้ารับการศึกษา ในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ปีการศึกษา 2555-2558 จำนวน 13 โรงเรียน โรงเรียนละ 1 คน กลุ่มตัวอย่าง นักศึกษาพิการที่กำลังศึกษาในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จำนวน 17 คน เจ้าหน้าที่งานนักศึกษาการศึกษาพิเศษ กองพัฒนานักศึกษา มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ซึ่งมีหน้าที่ดูแลและรับผิดชอบนักศึกษาพิการที่เข้ามาเรียนร่วมในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ จำนวน 7 คน โดยใช้วิธีการคัดเลือกแบบจับสลาก เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสัมภาษณ์ ซึ่งมีการหาค่าดัชนี ความสอดคล้อง (IOC) ส่วนข้อมูลที่ได้จากการสัมภาษณ์นำมาสรุปบรรยายเป็นความเรียง เชิงพรรณนา ผลการศึกษาสรุปได้ว่า 1. การให้บริการสนับสนุนนักเรียนพิการในระยะเปลี่ยนผ่านของโรงเรียนเฉพาะทางและโรงเรียนเรียนร่วมสู่มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ได้มีการเตรียมความพร้อมทางด้านวิชาการตั้งแต่ชั้นประถมศึกษาและมัธยมศึกษาให้แก่นักเรียนพิการในการเข้ามาเรียนร่วมในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 2. ครูที่รับผิดชอบการส่งต่อนักเรียนพิการและนักศึกษาพิการที่กำลังศึกษา ในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ได้เสนอแนะพร้อมข้อคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ เพื่อสามารถนำมาใช้เป็นแนวทางในการดำเนินงานให้บริการสนับสนุนในระยะเปลี่ยนผ่านของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ดีขึ้น 3. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ได้มีการดำเนินงานในการให้บริการสนับสนุนนักเรียนพิการ ในช่วงระยะเริ่มแรกมีการเตรียมความพร้อมทางด้านวิชาการและทักษะการใช้ชีวิตประจำวัน ก่อนนักเรียนพิการเข้ามาเรียนร่วมในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ อีกทั้งจัดสื่อ บริการ และสิ่งอำนวยความสะดวกอย่างเต็มที่ ให้แก่นักศึกษาพิการเมื่อเข้ามาเรียนร่วมในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ พร้อมทั้งแนวทางในการประกอบอาชีพแก่นักศึกษาพิการ ก่อนสำเร็จการศึกษาen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abstract.docAbstract (words)73 kBMicrosoft WordView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract 225.82 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
FULL.pdfFull IS3.25 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.