Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39422
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorดร.วรพงศ์ ตระการศิรินนท์-
dc.contributor.authorนัฏฐวรรณ สรงจันทร์en_US
dc.date.accessioned2016-07-14T08:47:39Z-
dc.date.available2016-07-14T08:47:39Z-
dc.date.issued2558-12-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39422-
dc.description.abstractThe study of development of registered mortgage process of Chiang Mai Land Office, Saraphi Branch is the mixed methods research which are qualitative and quantitative methodologies. The objectives of this study are 1) to study the process of mortgage registration in Chiang Mai Land Office, Saraphi Branch 2) to study the effectiveness of mortgage registration process in Chiang Mai Land Office, Saraphi Branch 3) to study the guidelines for developing mortgage registration in Chiang Mai Land Office, Saraphi Branch. This study is survey research which used interviewing and the questionnaires. Information are from two target groups as following. First group compose of chief and main responsible officers. This group is the executive group and operational staffs in the process of mortgage registration. The collecting data from this group was used in-depth interview method. The second group is the customers of mortgage registration process which are people as mortgagors, people as mortgagees or a person who was authorized to accept mortgage and the representatives from the financial institutions. The data of second group were collected by the questionnaires. The result of the study found that the mortgage registration process of Chiang Mai Land Office compose of 9 steps: 1) checking documentation 2) cue cards distributing 3) petition receiving and investigating 4) directory and land right document rechecking 5) withhold checking and fee calculating 6) receipt printing 7) printing recurrent registration 8) litigants signing the contract 9) distributing title deed and contract. Most people were very satisfied with the service process. Therefore, the mortgage registration process was very necessary and important in providing mortgages as collateral for the loan and the repayment of mortgagors and mortgagees because the process facilitated the guarantee for the loan and repayment as it was people’s need. In the mid of the situation now, economic system is dynamic so liquidity is needed for people’s business or people’s investment in economic activities and customer of mortgages registration process as the customer is individual group such as the litigate of mortgages registration process is individual or general people. The effectiveness of the mortgage registration process; people satisfied in knowledge and skills of the staffs, professionalism, expertise in the service, being able to explain for those service recipients understanding, and the ability to solve problems. The guidelines for the development of mortgage registration of Chiang Mai Land Office, Sarape branch, the study found that after computer was used in customer servicing the mortgage registration process, this decreased steps of mortgage registration process and time using in servicing. These decreasing created satisfaction among people who use the service and increased the efficiency of services.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพัฒนากระบวนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภีen_US
dc.title.alternativeDevelopment of Mortgage Registration of Chiang Mai Provincial Land Office, Saraphien_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่อง การพัฒนากระบวนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภี เป็นการศึกษาที่ผสมผสานสองวิธีการวิจัย การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์การศึกษา 3 ข้อได้แก่ 1) เพื่อศึกษากระบวนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภี 2) เพื่อศึกษาประสิทธิผลของกระบวนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภี และ 3) เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาการจดทะเบียนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภี การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจโดย ใช้แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถามเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มเป้าหมายจำนวน 2 กลุ่ม ดังนี้ กลุ่มที่ 1 ประกอบด้วย หัวหน้าและเจ้าหน้าที่ผู้รับผิดชอบหลัก คือ กลุ่มที่เป็นกลุ่มผู้บริหารและเจ้าหน้าที่ปฏิบัติงานในกระบวนการจดทะเบียนจำนอง การเก็บข้อมูลจากกลุ่มนี้จะใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก และกลุ่มที่ 2 กลุ่มของผู้ใช้บริการจดทะเบียนจำนอง คือ กลุ่มประชาชนที่เป็นผู้จำนองและผู้รับจำนองหรือผู้ได้รับมอบอำนาจมารับจำนอง และตัวแทนจากสถาบันการเงิน ข้อมูลจากกลุ่มสองจะเก็บด้วยการใช้แบบสอบถาม จากการศึกษาพบว่า ด้านกระบวนการจดทะเบียนจำนองของสำนักงานที่ดินจังหวัด พบว่ากระบวนการจดทะเบียนจำนองที่ดินมีทั้งหมด 9 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ตรวจสอบเอกสาร 2) แจกบัตรคิว 3) รับคำขอและสอบสวน 4) ตรวจสอบสาระบบและหนังสือแสดงสิทธิ์ในที่ดิน 5) ตรวจอายัด คิดค่าธรรมเนียม 6) พิมพ์ใบเสร็จรับเงิน 7) พิมพ์สัญญาแก้ทะเบียน 8) คู่กรณีลงนามในสัญญาจดทะเบียนและ 9) แจกโฉนดและสัญญา ดังนั้น กระบวนการจดทะเบียนจำนองนี้จำเป็นและสำคัญมากในการให้บริการจำนองเพื่อเป็นหลักประกันการกู้ยืมและชำระหนี้แก่ประชาชนทั้งผู้จำนองและผู้รับจำนอง เพราะเป็นการอำนวยความสะดวกในการทำหลักประกันสำหรับการกู้ยืมและชำระหนี้ตามความต้องการของประชาชน ซึ่งในภาวการณ์ปัจจุบันระบบเศรษฐกิจซึ่งมีความเปลี่ยนแปลงเคลื่อนไหว ความคล่องตัวทางการเงินจึงจำเป็นต่อการดำเนินธุรกรรมของประชาชน หรือการลงทุนในกิจกรรมทางเศรษฐกิจของประชาชนและกลุ่มผู้มาใช้บริการจดจำนอง เพราะผู้มาใช้บริการจดจำนอง เป็นกลุ่มปัจเจกบุคคล ได้แก่ คู่สัญญาที่จดจำนองเป็นปัจเจกหรือประชาชนทั่วไป ด้านประสิทธิผลของกระบวนการจดทะเบียนจำนองนั้น ความรู้ความสามารถของเจ้าหน้าที่ด้านความเป็นมืออาชีพ ความชำนาญในการบริการ ความสามารถในการอธิบายให้ผู้มารับบริการเข้าใจ ความสามารถในการแก้ปัญหาพบว่าประชาชนรู้สึกพึงพอใจมาก เจ้าหน้าที่ผู้ให้บริการมีกริยามารยาท มนุษย์สัมพันธ์ ความกระตือรือร้นในการให้บริการลูกค้าดีมาก มีการรับฟังข้อคิดเห็นและข้อเสนอแนะของผู้ให้บริการ ด้านแนวทางการพัฒนาการจดทะเบียนจำนองสำนักงานที่ดินจังหวัดเชียงใหม่ สาขาสารภี พบว่า หลังจากมีการนำระบบคอมพิวเตอร์มาใช้ในการให้บริการลูกค้าในการจดทะเบียนจำนอง สามารถลดขั้นตอนการให้บริการ การลดระยะเวลาการให้บริการนั้น สร้างความพึงพอใจให้ประชาชนที่มารับบริการ และสามารถเพิ่มประสิทธิภาพการให้บริการมากยิ่งขึ้นen_US
Appears in Collections:POL: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ABSTRACT.docAbstract (words)199.5 kBMicrosoft WordView/Open    Request a copy
ABSTRACT.pdfAbstract 290.99 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS3.23 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.