Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/39411
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรศ.ดร.กาญจนา โชคถาวร-
dc.contributor.advisorอ.ดร.นัทธมน ธีระกุล-
dc.contributor.authorนภาพร มณีเป็ญen_US
dc.date.accessioned2016-07-14T08:36:01Z-
dc.date.available2016-07-14T08:36:01Z-
dc.date.issued2558-11-
dc.identifier.urihttp://repository.cmu.ac.th/handle/6653943832/39411-
dc.description.abstractThe influencing factors of parents’ decision to enroll their children in primary tutorial schools were investigated ,the problems and suggestions about the decision of the parents. And study the relationship of general information on factors studied were schools and the purpose of their children in primary tutorial schools by using questionnaires for data collection in Mueang district, Chiang Mai province. The sample was 385 parents. For quantitative analysis, percentage, means, standard deviations, and Chi-square were applied to analyze the data. It was found that 1. Most parents 55.84 percent are female with an age range between 31-40 years , 58.44 percent is associated with a student 's mother , 48.83 percent have a bachelor's degree ,57.92 per cent were government officers / employees of state enterprises and 35.58 percent have revenues per month 15,000 - 25,000 THB 2. Factors studied were schools There can affect the decisions of parents in the high level, Average 3.93 and the purpose of their children in primary tutorial schools There can affect the decisions of parents in the high level, Average 3.92 3. The problems and suggestions about the decision of the parents in the least level Average 2.43 4. The relationship between parental information on the factors influencing the decision of parent parents 4.1 The relationship between age and factors studied were schools influencing the decision of parents It was found that most parents are age range between 31-40 years, which has focused the high level on factors include the most famous schools is unknown, The curriculum focuses on understanding ,Focus on test speculative Focus on solutions or so-called " technical" . 4.2 The relationship between career / job of parents and factors studied were schools influencing the decision of parents It was found most parents are career civil servants / state employees , which has focused the high level on factors include the most famous schools is unknown and The curriculum focuses on understanding 4.3 The relationship between education level of parents and factors studied were schools influencing the decision of parents It was found that most parents have a degree or bachelor's degree , which has focused the high level on factors include the most famous schools is unknown, The curriculum focuses on understanding , test speculative 4.4 The relationship between the average monthly income of the parents and factors studied were schools influencing the decision of parents It was found that Most parents with an average income per month . 15,000-20,000 baht which has focused the high level on factors include The curriculum focuses on test speculativeen_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครองในการนำบุตรหลานเข้าเรียนโรงเรียนกวดวิชาระดับประถมศึกษา ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors Influencing Parents’ Decision to Enroll their Primary School Children in a Tutorial School in Mueang Chiang Mai Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครองในการนำบุตรหลานเข้าเรียนโรงเรียนกวดวิชา ปัญหา อุปสรรคและข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการตัดสินใจของผู้ปกครองและศึกษาความสัมพันธ์ของข้อมูลทั่วไปกับปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชาและปัจจัยด้านวัตถุประสงค์ของการเรียนกวดวิชาต่อการตัดสินใจของผู้ปกครองในการนำบุตรหลานเข้าเรียนโรงเรียนกวดวิชาระดับประถมศึกษา โดยใช้เครื่องมือแบบสอบถามสำหรับการเก็บรวบรวมข้อมูลในเขตอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ในกลุ่มผู้ปกครองตัวอย่างจำนวน 385 ตัวอย่าง เพื่อวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงแบนมาตรฐาน และสถิติไคสแควร์ที่ได้จากแบบสอบถาม พบว่า 1. ผู้ปกครองส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงร้อยละ 55.84 มีช่วงอายุระหว่าง 31-40 ปีร้อยละ 58.44 มีความเกี่ยวข้องกับนักเรียนคือเป็นมารดาร้อยละ 48.83 การศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่าร้อยละ 57.92 อาชีพรับราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจร้อยละ 35.06 และรายได้ต่อเดือน 15,000 – 25,000 บาทร้อยละ 35.58 2. ปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชา มีมีผลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครองอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 3.93 ปัจจัยด้านวัตถุประสงค์ของการเรียนกวดวิชามีมีผลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครองอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ย 3.92 3. ปัญหาและอุปสรรคในการตัดสินใจของผู้ปกครองอยู่ในระดับน้อย มีค่าเฉลี่ย 2.43 4. ความสัมพันธ์ระหว่างข้อมูลทั่วไปของผู้ปกครองกับปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครอง 4.1.ความสัมพันธ์ระหว่างอายุและปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชาที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครอง พบว่า ผู้ปกครองส่วนใหญ่มีช่วงอายุ 31-40 ปี ซึ่งได้ให้ความสำคัญกับปัจจัยในระดับมากที่สุดได้แก่ โรงเรียนกวดวิชามีชื่อเสียงเป็นที่รู้จัก การจัดการเรียนการสอนที่เน้นความเข้าใจ เน้นการเก็งข้อสอบ เน้นการแก้ปัญหาด้วยวิธีแปลกหรือเรียกว่า “ เทคนิค ” 4.2. ความสัมพันธ์ระหว่างอาชีพ/งานที่ทำของผู้ปกครองและปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชาที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครอง พบว่า ผู้ปกครองส่วนใหญ่มีอาชีพรับราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ ซึ่งได้ให้ความสำคัญกับปัจจัยในระดับมากที่สุดได้แก่ โรงเรียนกวดวิชามีชื่อเสียงเป็นที่รู้จัก การจัดการเรียนการสอนที่เน้นความเข้าใจ 4.3. ความสัมพันธ์ระหว่างระดับการศึกษาของผู้ปกครองและปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชาที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครอง พบว่า ผู้ปกครองส่วนใหญ่มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า ซึ่งได้ให้ความสำคัญกับปัจจัยในระดับมากที่สุด ได้แก่ การจัดการเรียนการสอนแบบผู้สอนคนเดียว การจัดการเรียนการสอนที่เน้นความเข้าใจ การจัดการเรียนการสอนที่เน้นการเก็งข้อสอบ 4.4.ความสัมพันธ์ระหว่างรายได้เฉลี่ยต่อเดือนของผู้ปกครองและปัจจัยด้านโรงเรียนกวดวิชาที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจของผู้ปกครอง พบว่า ผู้ปกครองส่วนใหญ่มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000-20,000บาท ซึ่งได้ให้ความสำคัญกับปัจจัยในระดับมากที่สุด ได้แก่ การจัดการเรียนการสอนที่เน้นการเก็งข้อสอบen_US
Appears in Collections:ECON: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.docAbstract (words)193.5 kBMicrosoft WordView/Open
ABSTRACT.pdfAbstract 229.6 kBAdobe PDFView/Open
FULL.pdfFull IS3.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.