Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80175
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วรพจน์ เสรีรัฐ | - |
dc.contributor.author | ละอองทิพย์ เรือนแก้ว | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-17T07:10:48Z | - |
dc.date.available | 2024-11-17T07:10:48Z | - |
dc.date.issued | 2024-10 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80175 | - |
dc.description.abstract | This research aims to explore the factors influencing the decision to purchase electric vehicles (EVs) in Chiang Mai and Lamphun, utilizing the Technique for Order Preference by Similarity to an Ideal Solution (TOPSIS) method to identify the most suitable option. Factors derived from the questionnaire are used as criteria, with EV brands such as MG, Tesla, BYD, Great Wall Motor, and Neta considered as alternatives. A total of 373 respondents contributed to the study, evaluating factors in their decision to buy an EV, including driving range per charge, price, vehicle design, battery capacity, battery warranty distance, distribution of service centers, maintenance costs, and charging cost from 0% to 100%. The content's coverage was verified through expert opinions and input from individuals with EV experience. To assess the consistency of the questions with the research objective, the bias in questionnaire responses was analyzed using the Independent t-test method, revealing no significant difference at the 0.05 level. Results showed that respondents prioritized three main factors when considering EVs: driving range per charge (380-559 km), charging time per session (8-10 hours), and price (ranging from 549,000 to 1,659,000 baht). | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การวิเคราะห์ปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ไฟฟ้าโดยใช้วิธีการเรียงลำดับตามอุดมคติในจังหวัดเชียงใหม่และจังหวัดลำพูน | en_US |
dc.title.alternative | Factors analysis decision making in purchasing electric vehicles using technique for order of preference by similarity to ideal solution in Chiang Mai and Lamphun Provinces | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | รถยนต์ไฟฟ้า -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | รถยนต์ไฟฟ้า -- ลำพูน | - |
thailis.controlvocab.thash | รถยนต์ไฟฟ้า -- การจัดซื้อ | - |
thailis.controlvocab.thash | ยานพาหนะไฟฟ้า | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ไฟฟ้าในจังหวัดเชียงใหม่และลำพูนและวิเคราะห์ปัจจัยที่ได้โดยใช้วิธีการเรียงลำดับตามอุดมคติเพื่อหาคำตอบที่เหมาะสมที่สุด โดยใช้ปัจจัยจากแบบสอบถามมาเป็นหลักเกณฑ์ในการพิจารณาและให้ยี่ห้อรถยนต์ไฟฟ้าเป็นทางเลือก ได้แก่ MG, Tesla, BYD, Great Wall Motor และ Neta มีผู้ตอบแบบสอบถามทั้งหมด 373 คนได้ให้ความสำคัญกับปัจจัยในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ไฟฟ้า ดังนี้ ระยะทางที่วิ่งได้ต่อการชาร์จไฟต่อครั้ง ระยะเวลาในการชาร์จไฟหนึ่งครั้ง ราคา ดีไซน์ของรถยนต์ไฟฟ้า ความจุแบตเตอรี่ ระยะทางในการรับประกันแบตเตอรี่ การกระจายของศูนย์บริการ ค่าบำรุงรักษาและค่าใช้จ่ายต่อการชาร์จ 0-100% ตามลำดับ ปัจจัยข้างต้นได้มีการตรวจสอบความครอบคลุมของเนื้อหาโดยใช้วิธีการพิจารณาจากผู้เชี่ยวชาญและผู้มีประสบการณ์เกี่ยวกับรถยนต์ไฟฟ้า และหาค่าดัชนีความสอดคล้องระหว่างข้อคำถามกับจุดประสงค์ อีกทั้งยังได้มีการวิเคราะห์เพื่อตรวจสอบความลำเอียงของข้อมูลจากแบบสอบถามด้วยวิธี Independent t-test พบว่า ข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างไม่แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 และผลการวิเคราะห์ส่งผลให้ข้อมูลของรถยนต์ไฟฟ้าที่นำมาเป็นทางเลือกกับปัจจัยที่ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความสำคัญมากที่สุด 3 ลำดับเเรก คือ ระยะทางที่วิ่งได้ต่อการชาร์จไฟต่อครั้ง อยู่ในช่วง 380 – 559 กิโลเมตร ถัดมา คือ ระยะเวลาในการชาร์จไฟหนึ่งครั้งอยู่ระหว่าง 8-10 ชั่วโมง และราคาอยู่ในช่วง 549,000-1,659,000 บาท | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
640632077.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.