Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80164
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพฤษภ์ บุญมา-
dc.contributor.authorณัฐภัทร ตั้งนิยมen_US
dc.date.accessioned2024-11-16T15:32:42Z-
dc.date.available2024-11-16T15:32:42Z-
dc.date.issued2024-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80164-
dc.description.abstractRealm of Valor (RoV) is a famous MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) game with an average of 25 million players per day in Thailand alone. In addition, the game also organizes international events with a total prize pool worth millions of US dollars. However, the game is very complicated. Players must be highly experienced to win, especially the hero selection process that each player must do in the early game. Because the hero chosen can affect the outcome of the game, but there are still many heroes to choose from. This study compares machine learning techniques to predict the winning side based on the hero selection of the player and opponent, and the relationship between the selected heroes. Three traditional machine learning techniques, namely K-Nearest Neighbor, Logistic Regression, and Decision Tree are compared with ensemble learning with the most suitable parameters. The algorithms are evaluated using K-Fold Cross Validation, and the accuracy of each algorithm is measured. The results show that the victory prediction can be improved by considering the relationship between the selected heroes. In addition, ensemble learning is also competitive with traditional learning.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการทำนายผลชนะก่อนการเล่นเกมโดยใช้กระบวนเรียนรู้แบบอองซอมเบลอในเกมอาร์โอวีen_US
dc.title.alternativePre-game win prediction using ensemble learning in RoV gameen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashเกม-
thailis.controlvocab.thashเกมวิดีโอ -- การเขียนโปรแกรม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractRealm of Valor (RoV) เป็นเกมแนว MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) ที่มีชื่อเสียง โดยมีผู้เล่นเฉลี่ย 25 ล้านคนต่อวันในประเทศไทยเพียงประเทศเดียว นอกจากนี้ ตัวเกมยังจัดกิจกรรมระดับนานาชาติอีกด้วย โดยมีเงินรางวัลรวมมูลค่าหลายล้านดอลลาร์สหรัฐ อย่างไรก็ตาม ตัวเกมมีความซับซ้อนมาก และผู้เล่นจะต้องมีประสบการณ์สูงจึงจะชนะได้ โดยเฉพาะขั้นตอนการเลือกฮีโร่ที่ผู้เล่นแต่ละคนต้องทำในช่วงต้นเกม เพราะฮีโร่ที่เลือกอาจส่งผลต่อผลลัพธ์ของเกมได้ แต่ยังคงมีฮีโร่ให้เลือกมากมาย งานวิจัยนี้เปรียบเทียบเทคนิคการเรียนรู้ของเครื่องเพื่อทำนายฝ่ายที่ชนะโดยอิงจากการเลือกฮีโร่ของผู้เล่นและคู่ต่อสู้ และความสัมพันธ์ระหว่างฮีโร่ที่เลือก เทคนิคการเรียนรู้ของเครื่องแบบดั้งเดิมสามเทคนิค ได้แก่ K-Nearest Neighbor, Logistic Regression และ Decision Tree จะถูกนำมาเปรียบเทียบกับการเรียนรู้แบบรวมกลุ่มด้วยพารามิเตอร์ที่เหมาะสมที่สุด อัลกอริทึมจะได้รับการประเมินโดยใช้ K-Fold Cross Validation และวัดความแม่นยำของแต่ละอัลกอริทึม ผลลัพธ์แสดงให้เห็นว่าการทำนายชัยชนะสามารถปรับปรุงได้โดยพิจารณาความสัมพันธ์ระหว่างฮีโร่ที่เลือก นอกจากนี้ กระบวนเรียนรู้ แบบอองซอมเบลอยังสามารถแข่งขันกับการเรียนรู้แบบดั้งเดิมได้อีกด้วยen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640631032-ณัฐภัทร ตั้งนิยม.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.