Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอรชร มณีสงฆ์-
dc.contributor.authorนายธนากร พึ่งประดิษฐ์en_US
dc.date.accessioned2024-09-19T10:32:58Z-
dc.date.available2024-09-19T10:32:58Z-
dc.date.issued2024-07-30-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80047-
dc.description.abstractThis research aims to investigate the marketing mix factors influencing pre-retirees in selecting residential properties in Chiang Mai province. Data was collected from a sample of 400 individuals aged 45-65 who are preparing for retirement and are interested in purchasing residential properties in Chiang Mai. The convenience sampling method was employed, and a questionnaire was used as the data collection tool. The analysis utilized descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, along with inferential statistics, such as t-tests, to compare the impact of marketing mix factors on the decision to purchase detached houses in Chiang Mai. The study revealed that the majority of pre-retirees planning to purchase residential properties in Chiang Mai within the next year are female. Their primary source of funding is personal savings, with an average monthly income of less than 50,000 THB. Most of them currently reside in or have permanent residences in Northern Thailand. Popular hobbies include exercising or playing sports, and most participants reported having good health, being able to take care of themselves independently. Regarding the behavior of pre-retirees intending to purchase residential properties in Chiang Mai within a year, the majority prefer detached houses priced between 2,000,001-5,000,000 THB, with Doi Saket being the most favored location. Furthermore, price and location factors significantly influence the decision-making of those planning to purchase within a year more than those who are still uncertain. This finding suggests that individuals with clear purchasing plans in the near future tend to carefully consider both the price and location that meet their living needs.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้เตรียมเกษียณอายุในการเลือกซื้อที่อยู่อาศัยในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting retirement preparers towards purchasing residences in Chiang Mai provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashที่อยู่อาศัย -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashผู้เกษียณอายุ -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้เตรียมเกษียณอายุในการเลือกซื้อที่อยู่อาศัยในจังหวัดเชียงใหม่ โดยทำการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างผู้มีอายุ 45-65 ปี จำนวน 400 ราย ซึ่งมีการเตรียมตัวและเตรียมความพร้อมสำหรับการเข้าสู่วัยสูงอายุ และมีความสนใจซื้อที่อยู่อาศัยในจังหวัดเชียงใหม่ การเลือกกลุ่มตัวอย่างใช้วิธีการตามสะดวก เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา เช่น ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน รวมถึงการวิเคราะห์เชิงอนุมานเพื่อเปรียบเทียบส่วนประสมการตลาดที่ส่งผลต่อการเลือกซื้อบ้านเดี่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้การทดสอบ t-test ผลการศึกษา พบว่า ผู้เตรียมเกษียณที่ต้องการซื้อที่อยู่อาศัยในจังหวัดเชียงใหม่ภายใน 1 ปี ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง แหล่งเงินทุนหลักที่ใช้ในการวางแผนซื้อที่อยู่อาศัยคือเงินออมที่เก็บสะสมไว้ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 50,000 บาท และส่วนใหญ่มีภูมิลำเนาและที่อยู่อาศัยปัจจุบันอยู่ในภาคเหนือ งานอดิเรกที่นิยมทำคือการออกกำลังกายหรือเล่นกีฬา และสุขภาพส่วนใหญ่แข็งแรง สามารถช่วยเหลือตนเองได้ พฤติกรรมของผู้เตรียมเกษียณที่ต้องการซื้อที่อยู่อาศัยในจังหวัดเชียงใหม่ภายใน 1 ปี ส่วนใหญ่สนใจรูปแบบที่อยู่อาศัยเป็นบ้านเดี่ยว โดยอยู่ในงบประมาณ 2,000,001-5,000,000 บาท ทำเลที่สนใจมากที่สุดคือดอยสะเก็ด นอกจากนี้ ปัจจัยด้านราคาและสถานที่มีผลต่อการตัดสินใจของกลุ่มที่ต้องการซื้อภายใน 1 ปีมากกว่ากลุ่มที่ยังไม่แน่ใจ ซึ่งบ่งชี้ว่าผู้ที่มีแผนการซื้อที่ชัดเจนในเวลาอันใกล้จะพิจารณารายละเอียดอย่างรอบคอบมากกว่า โดยคำนึงถึงทั้งราคาและสถานที่ที่ตอบสนองต่อความต้องการในการอยู่อาศัยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
651532099 นายธนากร พึ่งประดิษฐ์.pdf17.55 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.