Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79872
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorPoti Chaopaisarn-
dc.contributor.authorTeenawat Maijandangen_US
dc.date.accessioned2024-07-24T17:24:45Z-
dc.date.available2024-07-24T17:24:45Z-
dc.date.issued2024-06-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79872-
dc.description.abstractDue to the growth in greenhouse gas (GHG) emissions in 2019, all nations were forced to implement aggressively Nationally Determined Contributions to mitigate the effects, as the global temperature rise may reach 1.5°C. This study proposes a location determination framework namely “Tri-Phase Model”. To determine the suitable location for deploying Electric Vehicle Fast Charging Stations (EVFCS) in existing gas stations along highways. This model is combining a Multi-Period Arc Cover-Path Cover Model (MACPC) integrating with the Freeway Traffic Capture Method (FTCM) and Load-Distance Technique (LDT) approach in response to different charging circumstances for EVs. The most suitable strategic locations for charging stations were identified based on constraints for long travel by optimization location with increasing demand and vehicle range to the deployment of Electric Vehicles. The result of this study can encourage sustainable transportation initiatives, increase customer confidence, and enhance related energy and transportation policy. Locations of charging stations that facilitate decision-making from environmental protection and economic were identified by the study. In addition, the concern that drivers of electric vehicles encounter when their batteries run out of energy is tackled in this study. It is a turning point in Thailand's transportation industry, which favors more environmentally friendly forms and adds to the international discussion on environmentally friendly transportation.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleDevelopment of location determination model for electric vehicle charging stations on main and secondary highways in Thailanden_US
dc.title.alternativeการพัฒนาแบบจำลองการหาที่ตั้งสถานีชาร์จรถยนต์ไฟฟ้าบนทางหลวงสายหลักและรองของประเทศไทยen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshBattery charging stations (Electric vehicles)-
thailis.controlvocab.lcshElectric vehicles -- Batteries-
thailis.controlvocab.lcshElectric vehicles-
thailis.controlvocab.lcshRoads -- Thailand-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการเพิ่มขึ้นของการปล่อยก๊าซเรือนกระจก (GHG) ส่งผลให้เกิดผลกระทบต่อสภาพอากาศของโลก ทำให้ประเทศต่าง ๆ ต้องมีมาตรการที่จะดำเนินการอย่างจริงจัง เพื่อรักษาอุณหภูมิโลกไม่ให้เพิ่มขึ้นไปถึง 1.5°C โดยจุดประสงค์ของการศึกษานี้ คือ การหาตำแหน่งในการตั้งสถานีชาร์จไฟฟ้าแบบเร็วบนถนนหลัก และ ถนนรองของไทยให้เพียงพอต่อการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้าที่เพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง เพื่อส่งเสริมการขนส่งที่ยั่งยืน และ เป็นมิตรต่อสภาพแวดล้อมในประเทศไทย การศึกษานี้ได้นำเสนอ Tri-Phase Model โดยการรวม Multi-period Arc Cover-Path Cover Model (MACPC), Freeway Traffic Capture Method (FTCM) และ Load Distance Technique (LDT) ซึ่งจะช่วยให้สามารถหาที่ตั้งสถานีชาร์จรถยนต์ไฟฟ้าให้เพียงพอต่อความต้องการสำหรับการเดินทางไกล โดยจะใช้ข้อมูลทางหลวงของประเทศไทยในการคำนวณเพื่อระบุตำแหน่งที่เหมาะสมสำหรับสถานีชาร์จ และ จะนำไปสู่การพัฒนาต่อยอดในอนาคต เพื่อเพิ่มศักยภาพของโครงสร้างพื้นฐานในด้านโลจิสติกส์ ซึ่งจะช่วยลดความกังวลต่อการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้า เพื่อนำไปสนับสนุนการขนส่ง และ การคมนาคมที่ยั่งยืน การศึกษานี้เป็นประโยชน์ต่อนักวิเคราะห์นโยบายทางภาครัฐ และ ผู้ดำเนินธุรกิจทางด้านพลังงานของประเทศไทย การพัฒนานี้จะช่วยเพิ่มความมั่นใจของผู้บริโภค และ สามารถเป็นแนวทางในการปรับปรุงกฎหมายด้านพลังงาน และ การขนส่ง ซึ่งจะช่วยส่งเสริมให้การคมนาคมของประเทศไทยมุ่งสู่การเป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม และ มีประสิทธิภาพมากขึ้นen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
650631031-TEENAWAT MAIJANDANG.pdf9.13 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.