Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79657
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปารเมศ วิระสันติ-
dc.contributor.authorณิชพน วรรณสุยะen_US
dc.date.accessioned2024-07-08T01:30:32Z-
dc.date.available2024-07-08T01:30:32Z-
dc.date.issued2567-04-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79657-
dc.description.abstractIn this research, a decentralized voltage control approach has been proposed as a crucial process in managing future fast electric vehicle charging stations. Voltage control is critical for maintaining system efficiency and safety, utilizing both droop control principles and fine-tuning to respond to voltage drops in the distribution system concerning power flow into the charging station. This process involves steps such as measuring the desired voltage for control, then using droop control techniques to adjust the voltage at connection points. This droop control relies on the relationship between voltage and reactive power, employing adaptive techniques to ensure electric vehicle fast charging station maintains voltage within safe limits. This is crucial for system efficiency. Subsequently, the cost-benefit of compensating reactive power for the distribution system over a 10-year simulation period will be evaluated using Cost-Benefit Analysis. The simulation will employ a 14-BUS network and a real distribution system model of the Chiang Mai 1 feeder 1. Test results indicate that managing reactive power compensation for fast charging stations in the distribution system, based on droop control methods, effectively regulates the reactive power of the charging station to respond to voltage control at connection points, meeting the grid connection requirements. Additionally, it aids in mitigating the investment impact of upgrading the distribution system to reduce the impact of electric vehicle charging stations.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectfast charging, reactive power, distribution network, volt-var curveen_US
dc.titleการควบคุมแรงดันไฟฟ้าแบบกระจายศูนย์ของสถานีอัดประจุยานยนต์ไฟฟ้าแบบเร็วบนพื้นฐานเทคนิคการควบคุมแบบดรูปen_US
dc.title.alternativeDecentralized voltage regulation of electric vehicle fast charging station based on droop control techniqueen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashแรงดันไฟฟ้า -- การควบคุม-
thailis.controlvocab.thashแรงดันไฟฟ้าเกิน-
thailis.controlvocab.thashแรงเคลื่อนไฟฟ้า-
thailis.controlvocab.thashประจุไฟฟ้าและการกระจาย-
thailis.controlvocab.thashวิศวกรรมไฟฟ้า-
thailis.controlvocab.thashกำลังรีแอคทีฟ (วิศวกรรมไฟฟ้า)-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractในงานวิจัยนี้ได้นำเสนอการควบคุมแรงดันไฟฟ้าแบบกระจายศูนย์เป็นกระบวนการที่สำคัญในการจัดการสถานีอัดประจุยานยนต์ไฟฟ้าแบบเร็วที่เพิ่มขึ้นในอนาคต เนื่องจากการควบคุมแรงดันไฟฟ้าเป็นสิ่งสำคัญในการรักษาประสิทธิภาพ และ ความปลอดภัยของระบบ โดยใช้หลักการการควบคุมแบบ ดรูปและควบคุมให้ตอบสนองต่อแรงดันตกในระบบจำหน่ายแรงกลางต่อกำลังไฟฟ้าในสถานีอัดประจุ กระบวนการนี้มีขั้นตอนที่ประกอบไปด้วยการตรวจวัดแรงดันไฟฟ้าที่ต้องการควบคุม จากนั้นใช้เทคนิคการควบคุมแบบดรูปเพื่อปรับแต่งแรงดันไฟฟ้าที่จุดเชื่อมต่อ การควบคุมแบบดรูปนี้ใช้ความสัมพันธ์ของแรงดันไฟฟ้ากับกำลังไฟฟ้ารีแอคทีฟ ผ่านการใช้เทคนิคการควบคุมแบบดรูปแบบแปรผัน เพื่อให้สถานีอัดประจุยานยนต์ไฟฟ้าแบบเร็วสามารถรักษาแรงดันไฟฟ้าให้อยู่ในช่วงที่ปลอดภัย และ ทั้งนี้เพื่อให้ระบบทำงานอย่างมีประสิทธิภาพ จากนั้นคำนวณความคุ้มค่าของการชดเชยกำลังไฟฟ้ารีแอคทีฟให้กับระบบจำหน่ายโดยวิธีจำลอง 10 ปี ผ่านการเปรียบเทียบโดยใช้วิธีผลประโยชน์ต่อโครงการหรือ Cost Benefit Analysis ในการจำลองการทำงานจะใช้โครงข่ายแบบ 14 BUS และ แบบจำลองระบบจำหน่ายจริงของการไฟฟ้าส่วนภูมิภาค เชียงใหม่ 1 ฟีดเดอร์ 1 ผลการทดสอบพบว่าวิธีการจัดการกำลังไฟฟ้ารีแอคทีฟของสถานีอัดประจุความเร็วสูงในระบบจำหน่ายบนพื้นฐานของโดยวิธีการควบคุมแบบดรูป สามารถจัดการกำลังไฟฟ้ารีแอคทีฟของสถานีอัดประจุเพื่อตอบสนองต่อการควบคุมแรงดันที่จุดเชื่อมต่อให้อยู่ในข้อกำหนดการเชื่อมต่อระบบของการไฟฟ้าส่วนภูมิภาคได้ และยังช่วยชลอการลงทุนปรับปรุงระบบจำหน่ายสำหรับลดผลกระทบของสถานีอัดประจุยานยนต์ไฟฟ้าได้อีกด้วยen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640631141-ณิชพน วรรณสุยะ.pdfการควบคุมแรงดันไฟฟ้าแบบกระจายศูนย์ของสถานีอัดประจุยานยนต์ไฟฟ้าแบบเร็วบนพื้นฐานเทคนิคการควบคุมแบบดรูป7.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.