Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79609
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พัชรา ตันติประภา | - |
dc.contributor.author | เสฎฐพร เสทธะยะ | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T01:09:45Z | - |
dc.date.available | 2024-07-04T01:09:45Z | - |
dc.date.issued | 2567-03-07 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79609 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to study the factors affecting intention to purchase smart bulbs among Generation Y in Chiang Mai province. The research tool was a questionnaire with 400 respondents aged between 29 to 46 years. The quota sampling method was used. The sample was divided into 2 groups: 200 people who bought and used smart light bulbs with a hub for connection and 200 people who bought and used smart light bulbs without a hub for connection. The data was analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and standard deviation, and inferential statistics, i.e. multiple regression. The study found that, 1) Most respondents were male, aged between 29-38 years, had a bachelor's degree, were self-employed, and had an average monthly income of 15,001 - 30,000 baht. The purpose of using smart light bulbs was for safety. They selected smart light bulb with the ability to adjust brightness and most light bulbs were operated using the Mi Home application. 2) People using different types of smart light bulbs do not differ in their purchase intentions for smart light bulbs. 3) Study of the relationship between factors affecting Generation Y's intention to purchase smart light bulbs in Chiang Mai Province found that factors that affect the intention to buy smart light bulbs include the Trust factor (β = 0.404, p = 0.000), followed by the Performance Expectancy factor (β = 0.321, p = 0.000). and the Social Influence factor (β = 0.187, p = 0.000). The Effort Expectancy factor and Attitude Toward Using factors were not found to have a significant effect. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | หลอดไฟอัจฉริยะ | en_US |
dc.subject | ความตั้งใจซื้อ | en_US |
dc.subject | เจเนอเรชันวาย | en_US |
dc.subject | จังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | ตัวกลางในการเชื่อมต่อ | en_US |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะของ เจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
dc.title.alternative | Factors affecting intention to purchase smart bulbs among generation Y in Chiang Mai province | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | หลอดไฟ | - |
thailis.controlvocab.thash | การตลาด - - เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | เจเนอเรชันวาย - - เชียงใหม่ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งมีอายุระหว่าง 29 ถึง 46 ปี จำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควตา โดยแบ่งกลุ่มตัวอย่างออกเป็น 2 กลุ่ม ได้แก่ ผู้ซื้อและใช้หลอดไฟอัจฉริยะประเภท มีตัวกลางในการเชื่อมต่อ จำนวน 200 คน และผู้ซื้อและใช้หลอดไฟอัจฉริยะประเภทไม่มีตัวกลางในการเชื่อมต่อ จำนวน 200 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การถดถอยพหุคูณ ผลการศึกษาพบว่า 1) ผู้ตอบแบบสอบถาม เป็นเพศชาย ส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 29 - 38 ปี มีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพธุรกิจส่วนตัว มีรายได้เฉลี่ย 15,001 - 30,000 บาทต่อเดือน มีจุดประสงค์ในการใช้หลอดไฟอัจฉริยะเพื่อความปลอดภัย โดยเลือกคุณสมบัติหลอดไฟอัจฉริยะที่สามารถเพิ่มและลดความสว่างได้ และส่วนใหญ่ใช้งานด้วยแอปพลิเคชัน Mi Home 2) กลุ่มประชากรที่ใช้ประเภทของหลอดไฟอัจฉริยะที่แตกต่างกันจะมีผลต่อความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะไม่แตกต่างกัน 3)การศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยที่มีผลต่อ ความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะ ได้แก่ ปัจจัยด้านความไว้วางใจ (β = 0.404, p = 0.000) รองลงมาคือ ปัจจัยด้านความคาดหวังในประสิทธิภาพ (β = 0.321, p = 0.000) และปัจจัยด้านอิทธิพลทางสังคม (β = 0.187, p = 0.000) ส่วนปัจจัยด้านความคาดหวังในความสะดวก และปัจจัยด้านทัศนคติไม่ส่งผลอย่างมีนัยสำคัญต่อความตั้งใจซื้อหลอดไฟอัจฉริยะของเจเนอเรชันวายในจังหวัดเชียงใหม่ | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
เสฎฐพร เสทธะยะ - 631532013.pdf | 1.87 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.