Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79518
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ศักดิ์เกษม ระมิงค์วงศ์ | - |
dc.contributor.author | ศิวัช ขำสกุล | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-06-18T14:58:21Z | - |
dc.date.available | 2024-06-18T14:58:21Z | - |
dc.date.issued | 2567-02-21 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79518 | - |
dc.description.abstract | This independent study aims to solve transportation routing with the objective of achieving the shortest overall route to enhance management efficiency, focusing on the case study of YP Cold Storage Co. Ltd. The process begins with analyzing the current transportation from distribution points to customers. Moreover, this project analyzes transportation problems and utilizes a Mathematical Model for route design, developed from the Vehicle Routing Problem (VRP) in the form of the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) method, developed using software in the Python language for routing improvement. The results of this research showed that the total distance covered during the December 2022 product delivery cycle amounted to 6,649.72 kilometers. After designing the routes using the mathematical model developed with Python software, considering customer requirements, company limitations, and vehicle capacity constraints, the total distance reduced to 4,914.39 kilometers. This represents a reduction of 1,487.83 kilometers, or 23.24 percent, in transportation distance. Additionally, the case study revealed that the company could reduce fuel expenses by up to 4,725.88 Baht. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | การจัดการเส้นทางการขนส่ง | en_US |
dc.subject | Capacitated Vehicle Routing Problem | en_US |
dc.subject | VRP Optimization | en_US |
dc.subject | Pulp Python | en_US |
dc.subject | Transport surveys | en_US |
dc.title | การประยุกต์ใช้แบบจำลองทางคณิตศาสตร์สำหรับการจัดเส้นทางการขนส่งสินค้าสำหรับศูนย์กระจายสินค้า | en_US |
dc.title.alternative | Application of mathematical model for vehicle routing problem for distribution center | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่ง -- แบบจำลองทางคณิตศาสตร์ | - |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่งสินค้า | - |
thailis.controlvocab.thash | การกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค -- การจัดการ | - |
thailis.controlvocab.thash | การกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าอิสระนี้มีเป้าหมายเพื่อแก้ปัญหาการจัดเส้นทางขนส่ง ด้วยการจัดระยะทางการขนส่งโดยรวมให้สั้นที่สุดเพื่อช่วยตัดสินใจเลือกเส้นทางการขนส่งและบริหารจัดการให้มีประสิทธิภาพสูงสุด โดยทำการศึกษาที่บริษัท วายพี โคล สตอเรจ จำกัด ซึ่งมีขั้นตอนการดำเนินงานเริ่มจากการศึกษาสภาพปัจจุบันของการขนส่งสินค้าจากจุดกระจายสินค้าไปยังลูกค้ารายต่างๆ และวิเคราะห์ปัญหาการขนส่ง รวมทั้งออกแบบเส้นทางการขนส่งด้วยการสร้างแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ (Mathematical Model) ซึ่งพัฒนามาจากแบบจำลองพื้นฐานของรูปแบบปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่ง (Vehicle Routing Problem: VRP) แบบมีข้อจำกัดเรื่องความสามารถในการบรรทุก (Capacitated vehicle routing problem: CVRP) โดยพัฒนาซอฟต์แวร์ด้วยโปรแกรมภาษาไพธอนในการปรับปรุงเส้นทาง ผลลัพธ์ของการค้นคว้าอิสระนี้ พบว่าระยะทางรวมในรอบการจัดส่งสินค้าของเดือนธันวาคม 2565 มีระยะทางรวมทั้งหมด 6,649.72 กิโลเมตร จากการออกแบบเส้นทางด้วยแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ โดยพัฒนาซอฟต์แวร์ด้วยโปรแกรมภาษาไพธอน ซึ่งพิจารณาข้อกำหนดของลูกค้า ข้อจำกัดของบริษัทและข้อจำกัดของความสามารถในการบรรทุกของรถขนส่ง ทำให้ระยะทางรวมหลังปรับปรุงทั้งหมด 4,914.39 กิโลเมตร หรือสามารถลดระยะทางในการขนส่ง 1,487.83 กิโลเมตร ซึ่งคิดเป็นร้อยละ 23.24 ในส่วนของต้นทุนค่าใช้จ่ายในการขนส่งของบริษัทกรณีศึกษาพบว่า สามารถลดค่าใช้จ่ายในส่วนของน้ำมันเชื้อเพลิงได้ถึง 4,725.88 บาท | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
630632111-Siwat Kumsakul.pdf | 33.5 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.