Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79491
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorรณกฤต รินต๊ะมาen_US
dc.date.accessioned2024-06-12T09:22:50Z-
dc.date.available2024-06-12T09:22:50Z-
dc.date.issued2566-12-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79491-
dc.description.abstractThis study aimed to examine the impact of the marketing mix on consumers in the area, particularly in their decision-making process regarding the acquisition of ketogenic foods. The study population was defined as individuals who resided in Chiang Mai and had previously purchased ketogenic diets, utilizing convenience sampling. The researcher determined a sample size comprising 385 individuals. A questionnaire was developed based on information gleaned from existing theory and pertinent research. The data analysis examined general information regarding respondents and their experiences in acquiring ketogenic food by employing descriptive statistics, such as frequency, percentage, and average. Furthermore, an analysis of the marketing mix factors influencing the purchase of ketogenic food was conducted using T-Test statistics and One-Way ANOVA. The study uncovered significant variations in the impact of the marketing mix across variables such as gender, age, and educational level. Additionally, it examined the average cost per time and the purpose of eating. The demonstrating statistical significance at a confidence level of 0.05, a total of 15 factors were identified. No significant gender-based differences were observed across all factors. Concerning age, significant differences were identified in three factors: strategic placement of ketogenic foods in storefronts for easy location, introduction of quality ketogenic foods or new products to consumers, and provision of delivery services. Regarding educational level, the two factors showed significant differences include the affordability of other brands of ketogenic diets and the availability of online channels for purchasing ketogenic foods. Concerning the average cost per time, six factors exhibited significant differences, including the availability of various types of ketogenic food products (e.g., freshly prepared food, ready-to-eat food, snacks, bakery products, beverages, condiments) through distribution channels. Furthermore, ketogenic foods were obtained through channels such as restaurant pages on social media (Facebook, Instagram, Line), websites, Lazada, and Shopee. Discounts during festivals, opportunities for online reviews, and endorsements by credible medical personnel were also provided. In the eating purpose section, significant differences emerged in five sub-factors, including the clear presentation of information on the ingredients of the ketogenic diet, such as single nuts, cheese, butter (with margarine being prohibited), and lard. Online channels featured easily accessible categories of ketogenic foods for purchase. The availability of 24-hour online ordering, coupled with delivery services, was noted. Positive outcomes from the ketogenic diet, such as improved health and decreased body weight, were emphasized.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectอาหารคีโตเจนิคen_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ในการซื้ออาหารคีโตเจนิคen_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting consumers in Chiang Mai Province towards purchasing ketogenic diet fooden_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า-
thailis.controlvocab.thashผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ในการซื้ออาหารคีโตเจนิค ผู้ศึกษาได้กำหนดขอบเขตของประชากรที่ใช้ในการศึกษาโดยกำหนดให้เป็นผู้ที่อาศัยอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่และเคยซื้ออาหารคีโตเจนิค โดยการสุ่มตัวอย่างตามสะดวก และกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 385 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลคือแบบสอบถามที่ผู้ศึกษาพัฒนาจากการรวบรวมข้อมูลที่ได้จากทฤษฎี และงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง นำมาประยุกต์เป็นคำถาม วิเคราะห์ข้อมูลข้อมูลทั่วไปเกี่ยวกับผู้ตอบแบบสอบถามและประสบการณ์ซื้ออาหารคีโตเจนิคโดยใช้ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการวิเคราะห์ข้อมูลปัจจัยส่วนประสมการตลาดในการซื้ออาหารคีโตเจนิคด้วยสถิติ T-Test และ One-Way ANOVA ผลการศึกษาพบว่า ผลของส่วนประสมการตลาดกับตัวแปร เพศ อายุ ระดับการศึกษา ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้ง และวัตถุประสงค์ในการรับประทาน มีทั้งหมด 15 ปัจจัยย่อยที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับความเชื่อมั่น 0.05 ในส่วนของตัวแปรเพศ ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญกับทุกปัจจัยย่อย ในส่วนของตัวแปรอายุ มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญกับ 3 ปัจจัยย่อย ได้แก่ หน้าร้านมีการจัดวางอาหารคีโตเจนิคอยู่ในตำแหน่งที่พบง่าย มีการแนะนำอาหารคีโตเจนิคที่มีคุณภาพ หรือใหม่ ๆ ให้กับผู้บริโภค และมีบริการนำส่ง ในส่วนของระดับการศึกษา มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญกับ 2 ปัจจัยย่อย ได้แก่ มีราคาถูกกว่าอาหารคีโตเจนิคยี่ห้ออื่น และมีช่องทางการซื้ออาหารคีโตเจนิคผ่านช่องทางออนไลน์ ในส่วนของ ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญกับ 6 ปัจจัยย่อยได้แก่ มีผลิตภัณฑ์อาหารคีโตเจนิคจำหน่ายหลากหลายประเภท อาทิ อาหารปรุงสด อาหารสำเร็จรูป ขนม เบเกอรี่ เครื่องดื่ม เครื่องปรุง มีช่องทางการซื้ออาหารคีโตเจนิคผ่านหน้าร้าน มีการโฆษณาอาหารคีโตเจนิคผ่าน ช่องทางต่าง ๆ อาทิ หน้าร้านอาหารคีโตเจนิค Facebook Instagram Line Website Lazada และ Shopee มีส่วนลดอาหารคีโตเจนิคตามเทศกาลหรือวันพิเศษต่างๆ เปิดโอกาสให้ผู้บริโภครีวิวอาหารคีโตเจนิคผ่านสื่อออนไลน์ และมีบุคลากรทางการแพทย์ที่น่าเชื่อถือเป็นผู้รีวิว และในส่วนของวัตถุประสงค์ในการรับประทาน มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญกับ 5 ปัจจัยย่อย ได้แก่ มีการแสดงข้อมูลส่วนผสมของอาหารคีโตเจนิคอย่างชัดเจน อาทิ ถั่วเมล็ดเดี่ยว ชีส เนย (ห้ามใช้มาการีน) และน้ำมันหมู ช่องทางออนไลน์มีการแบ่งหมวดหมู่ของอาหารคีโตเจนิคที่ชัดเจนง่ายต่อการเลือกซื้อ สามารถสั่งซื้ออาหารคีโตเจนิคผ่านช่องทางออนไลน์ได้ 24 ชั่วโมง มีบริการนำส่ง และมีกรณีตัวอย่างของผู้รับประทานอาหารคีโตเจนิค อาทิ รับประทานแล้วสุขภาพดีขึ้น มีมวลน้ำหนักตัวลดลงen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631532079-รณกฤต รินต๊ะมา.pdf5.84 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.