Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79376
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAriya Svetamra-
dc.contributor.advisorPaiboon Hengsuwan-
dc.contributor.authorLiu, Runqiuen_US
dc.date.accessioned2024-01-05T05:23:08Z-
dc.date.available2024-01-05T05:23:08Z-
dc.date.issued2023-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79376-
dc.description.abstractThis study aims to draw on identity theory, the representation of motherhood, and social network theory to analyze how Chinese housewives, who engage in e-commerce via the WeChat social media network, portray the representation of motherhood to facilitate their e-commerce. It also examines how Chinese women of different socio-economic statuses use varying strategies to build the representation of motherhood via the WeChat social media network. Sixteen participants were divided into four groups by age and income for interviews and observations. Qualitative research is primarily used to understand the underlying reasons, opinions, and motivations of the phenomenon. The results of this study show that first, WeChat business housewives shape their persona through social networks to manipulate others' impressions of themselves, thereby shaping their identities as housewives and mothers. They create different images of traditional and new-age housewives to gain customer trust and promote WeChat business operations in relation to their ages and economic statuses, breaking the stereotype of housewives. However, the online image of a housewife is influenced not only by economic class and age but also by financial independence and the types of goods sold. The online and real personas of housewives do not usually influence each other. Finally, as a form of social capital, social networks help housewives expand their communication space, realize personal value, and expand interpersonal interactions with different groups.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleRepresentation of motherhood identities to WeChat social media network of housewives in Chinaen_US
dc.title.alternativeภาพตัวแทนอัตลักษณ์ความเป็นแม่ผ่านเครือข่ายสื่อทางสังคมวีแชทของแม่บ้านในจีนen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.lcshHousewives -- China-
thailis.controlvocab.lcshMothers -- China-
thailis.controlvocab.lcshSocial networks-
thailis.controlvocab.lcshOnline social networks-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้แนวคิดทฤษฎีเกี่ยวกับอัตลักษณ์ การสร้างภาพตัวแทนความเป็นแม่ และทฤษฎีเครือข่ายทางสังคมเพื่อวิเคราะห์ว่าแม่บ้านชาวจีนซึ่งทำอีคอมเมิร์ซผ่านเครือข่ายสังคมวีแชทได้นำเสนอภาพตัวแทนความเป็นแม่เพื่อส่งเสริมธุรกิจอีคอมเมิร์ซได้อย่างไร และผู้หญิงชาวจีนที่มีสถานะทางเศรษฐกิจ และสังคมต่างกันใช้กลยุทธ์ที่แตกต่างกันในการสร้างภาพตัวแทนความเป็นแม่ผ่านเครือข่ายสังคมวีแชทได้อย่างไร โดยแบ่งผู้เข้าร่วมสิบหกคนออกเป็นสี่กลุ่มตามอายุและรายได้เพื่อทำการสัมภาษณ์ และการสังเกตการณ์ ในการศึกษาใช้การวิจัยเชิงคุณภาพเป็นส่วนใหญ่เพื่อสํารวจเหตุผล มุมมอง และแรงจูงใจที่อยู่เบื้องหลังปรากฏการณ์ ผลการศึกษาในครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า แม่บ้านที่ทำธุรกิจในวีแชทกำหนดบุคลิกของตนผ่านเครือข่ายสังคมออนไลน์เพื่อทำให้ผู้อื่นเกิดความประทับใจตนเอง ดังนั้น จึงกำหนดอัตลักษณ์ของตนในฐานะแม่บ้าน และแม่ พวกเขากำหนดภาพลักษณ์แม่บ้านแบบดั้งเดิม และแม่บ้านยุคใหม่ที่แตกต่างกันเพื่อช่วยทำให้ลูกค้าไว้วางใจและส่งเสริมธุรกิจในวีแชท โดยปรับวิธีการทำธุรกิจตามอายุและสถานะทางเศรษฐกิจของตน และภาพลักษณ์เหล่านี้ได้ทำลายภาพเหมารวมเกี่ยวกับแม่บ้าน อย่างไรก็ตาม ภาพลักษณ์ออนไลน์ของแม่บ้านไม่เพียงแต่เกี่ยวข้องกับชนชั้นทางเศรษฐกิจและอายุเท่านั้น แต่ยังรวมถึงความเป็นอิสระทางการเงินและประเภทของสินค้าที่ขายด้วย ภาพลักษณ์บนโลกออนไลน์ และตัวตนที่แท้จริงของแม่บ้านส่วนใหญ่ไม่ได้มีอิทธิพลซึ่งกันและกัน ในท้ายที่สุด เครือข่ายทางสังคมซึ่งเป็นทุนทางสังคมช่วยให้แม่บ้านขยายพื้นที่การสื่อสารตระหนักถึงคุณค่าส่วนบุคคล และขยายปฏิสัมพันธ์ระหว่างบุคคลกับกลุ่มต่าง ๆen_US
Appears in Collections:SOC: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620435809-RUNQIU LIU.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.