Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79267
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorพิชยุตม์ ภู่ไพบูลย์en_US
dc.date.accessioned2023-12-07T10:02:44Z-
dc.date.available2023-12-07T10:02:44Z-
dc.date.issued2023-10-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79267-
dc.description.abstractThe independent study was aimed at studying the services marketing mix affecting consumers towards selecting laundromat in Mueang Chiang Mai District, by using questionnaires as the tool to collect data from 385 samples of customers, and then data analysis was carried out by applying descriptive statistics, namely frequency, percentage and mean, as well as one-way ANOVA The study found that most respondents are female, with age ranging from 20-29 years old, single status, educational background of bachelor’s degree, and monthly income less than 15,000 Baht. The behavior of using laundromat in Mueang Chiang Mai District of consumers indicated that most respondents live in a dormitory or apartment, using services of a laundromat that has a franchise, especially Otteriwash & Dry Shop, using services of a laundromat 1 time per week on weekend (Saturday and Sunday) during 18.01-21.00 PM, spending some 100-200 baht per session of washing clothes. Moreover, it was found that respondents chose to wash and dry. Washing 16-20 pieces per round and most of clothes are used in daily life. The reason of using these services because spending time less than more do it by themselves. Most customers using motorcycles to go to laundromat by themselves. Using social media to find information. If they have the chance to come back to use laundromat, they will exactly use this service. Moreover, maybe they will recommend this service to others too. The findings on examining service market mix affecting consumers towards selecting laundromats in Mueang Chiang Mai District indicate that most respondents emphasized service market mix and the most important sub-factor in each term is enumerated as following details; product: the purity of laundry machines, place: this shop is located in a convenient location with convenient transportation, physical evidence: the purity of shop, promotion: there is a promotion for collecting points from using laundry machines for 10 times and using the service for free 1 time. For prices, the service fee is appropriate for the convenience received and as to process, there is a notification of the operating time of laundry machines through the application. Finally, people and the staff regularly check laundry machines. By comparison of the mean value of the effect of service marketing mix towards choices of laundromat in Mueang Chiang Mai District, divided by age range, it was discovered that certain differences were observed in some sub-factors of products or services, i.e., in prices, distribution, promotion, people, process and physical evidence.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านสะดวกซักในอำเภอเมืองเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeServices marketing mix affecting consumers towards selecting laundromat in Mueang Chaing Mai Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thailis.controlvocab.thashร้านซักรีด -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการเลือกของผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านสะดวกซักในอำเภอเมืองเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกลุ่มตัวอย่างจำนวน 385 ราย และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ความถี่ ร้อยละและค่าเฉลี่ย และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (one-way ANOVA) ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20-29 ปี มีสถานภาพโสดระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นนักเรียนนักศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 15,000 บาท ผลการศึกษาพฤติกรรมในการใช้บริการร้านสะดวกซักในอำเภอเมืองเชียงใหม่ของผู้ตอบแบบสอบถาม พบว่า ส่วนใหญ่พักอาศัยอยู่ในหอพัก/อพาร์ทเม้นท์ ใช้บริการร้านสะดวกซักที่มีแฟรนไชส์ โดยเฉพาะร้าน Otteriwash & dry ซึ่งใช้บริการร้านสะดวกซัก 1 ครั้งต่อสัปดาห์ ค่าใช้จ่ายในการใช้บริการอยู่ที่ 100- 200 บาท ส่วนใหญ่จะใช้บริการในช่วงเวลา 18.01-21.00 น. ในวันหยุด (เสาร์-อาทิตย์) ใช้บริการซักและอบ โดยนำผ้ามาซักจำนวน 16-20 ชิ้นต่อครั้ง และเป็นเสื้อผ้าที่ใส่ประจำวัน ให้เหตุผลที่ใช้บริการคือ ใช้เวลาน้อยกว่าทำด้วยตนเอง โดยการเดินทางไปยังร้านสะดวกซักส่วนใหญ่ใช้รถจักรยานยนต์ และเดินทางด้วยตนเอง ใช้Social Media เป็นแหล่งในการหาข้อมูล หากมีโอกาสในการกลับมาใช้บริการอย่างแน่นอน นอกจากนี้อาจจะแนะนำให้ผู้อื่นมาใช้บริการร้านสะดวกซักด้วย ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อผู้บริโภคในการเลือกร้านสะดวกซักในอำเภอเมืองเชียงใหม่ พบว่า ส่วนประสมการตลาดบริการและปัจจัยย่อยที่มีผลต่อผู้ตอบแบบสอบถามในการเลือกร้านสะดวกซักในอำเภอเมืองเชียงใหม่ ในอันดับแรกของแต่ละด้านตามลำดับดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ความสะอาดของเครื่องซัก/อบผ้า ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ได้แก่ ร้านตั้งอยู่ในทำเลที่สะดวกในการเดินทาง ด้านลักษณะทางกายภาพ ได้แก่ ความสะอาดของสถานที่ ด้านการส่งเสริมการขาย ได้แก่ มีโปรโมชั่นสะสมแต้มจากการใช้บริการซัก/อบ ฟรี 1 ครั้ง ด้านราคา ได้แก่อัตราค่าบริการมีความเหมาะสมกับความสะดวกที่ได้รับ ด้านกระบวนการ ได้แก่ มีระบบแจ้งเตือนระยะเวลาการทำงานของเครื่องซัก/อบผ้า ผ่านแอปพลิเคชัน และด้านบุคคล ได้แก่ พนักงานคอยตรวจสอบเครื่องซัก/อบผ้าอย่างสม่ำเสมอ เมื่อทำการเปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยระดับการมีผลของส่วนประสมการตลาดบริการจำแนกตามช่วงอายุ พบว่ามีความแตกต่างในบางปัจจัยย่อยของส่วนประสมการตลาดบริการ ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคคล และด้านลักษณะทางกายภาพen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
641532094-พิชยุตม์ ภู่ไพบูลย์.pdf5.3 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.