Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79219
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิชัย ฉัตรทินวัฒน์-
dc.contributor.authorนิพัทธา สุนันต๊ะen_US
dc.date.accessioned2023-11-24T01:33:46Z-
dc.date.available2023-11-24T01:33:46Z-
dc.date.issued2566-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79219-
dc.description.abstractงานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประยุกต์ใช้เทคนิคการกระจายหน้าที่เชิงคุณภาพในการออกแบบและพัฒนากระบวนการผลิตเซรั่มบำรุงผิวหน้าจากสารสกัดขิง กรณีศึกษากลุ่มวิสาหกิจชุมชนสมุนไพรไทยฟาร์ม เพื่อให้ตรงกับความต้องการของลูกค้าและยกระดับผลิตภัณฑ์สมุนไพรพื้นบ้านไปสู่ตลาดที่สูงกว่าการจำหน่ายให้คนในชุมชน โดยมุ่งเน้นการพัฒนากระบวนการผลิตเซรั่มจากสมุนไพรไปสู่การพัฒนาผลิตภัณฑ์ให้มีจุดเด่นและจุดขายของสินค้าให้มีอัตลักษณ์และคุณภาพของผลิตภัณฑ์ที่ดีขึ้นกว่าผลิตภัณฑ์ที่มีอยู่เดิม งานวิจัยนี้เริ่มตั้งแต่รวบรวมความต้องการของลูกค้ามาใช้ในการออกแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 30 คน ผลจากการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่ามีประเด็นที่ลูกค้าสนใจทั้งหมด 24 ประเด็น แบ่งเป็นคุณลักษณะได้ 4 ด้าน คือ คุณลักษณะของผลิตภัณฑ์ คุณลักษณะของบรรจุภัณฑ์ การตลาด และความน่าเชื่อถือและความปลอดภัย จากนั้นนำผลความต้องการของลูกค้าที่ไปวิเคราะห์ด้วยเทคนิคการกระจายหน้าที่เชิงคุณภาพ (QFD) 3 เฟส คือ เฟส 1 บ้านคุณภาพ เป็นเฟสที่ออกแบบค้นหาความต้องการของลูกค้าที่มีต่อผลิตภัณฑ์เซรั่ม ผลพบว่ารายละเอียดของคุณค่าที่ได้รับจากผลิตภัณฑ์มีคะแนนความสำคัญมากที่สุด นำไปสู่กระบวนการในเฟสที่ 2 การออกแบบส่วนประกอบ โดยศึกษาส่วนผสมของผลิตภัณฑ์เพื่อให้ได้ผลิตภัณฑ์ต้นแบบ แล้วนำไปทดลองและทดสอบความพึงพอใจของกลุ่มเป้าหมายจำนวน 2 ครั้ง โดยการพัฒนาผลิตภัณฑ์ครั้งแรกมีผู้ทดลองและทดสอบ จำนวน 35 คน ผลพบว่าการพัฒนาผลิตภัณฑ์ครั้งแรกมีคะแนนความพึงพอใจเฉลี่ย 3.57 และยังไม่ผ่านเกณฑ์ที่ตั้งไว้ ทางผู้วิจัยจึงดำเนินการแก้ไขแล้วนำไปทดลองผลิตใหม่อีกครั้ง คือผลิตภัณฑ์ครั้งสุดท้ายมีผู้ทดลองและทดสอบจำนวน 30 คน ผลพบว่าคะแนนความพึงพอใจเฉลี่ย 4.23 และผ่านเกณฑ์ที่ตั้งไว้ ผลการประเมินทางสถิติพบการเปลี่ยนแปลงเพิ่มขึ้น 0.66 อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับความเชื่อมั่น 95% สรุปได้ว่า ผลิตภัณฑ์ที่พัฒนาขึ้นครั้งแรกและครั้งสุดท้ายมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ ผลจากการทำบ้านเฟสที่ 2 นำไปสู่การพัฒนากระบวนการผลิตในบ้านคุณภาพเฟส 3 การวางแผนกระบวนการ นำผลไปสู่การสร้างแผนปฏิบัติงาน เพื่อใช้เป็นคู่มือในการควบคุมการปฏิบัติงานผลิตเซรั่มจากสารสกัดขิงมีมาตรฐานen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการออกแบบผลิตภัณฑ์en_US
dc.subjectการเพิ่มมูลค่า---เซรั่มจากสารสกัดขิงen_US
dc.subjectการพัฒนาผลิตภัณฑ์en_US
dc.titleการประยุกต์ใช้เทคนิคการกระจายหน้าที่เชิงคุณภาพเพื่อออกแบบและพัฒนากระบวนการผลิตเซรั่มสมุนไพรบำรุงผิวหน้าจากสารสกัดขิง: กรณีศึกษา กลุ่มวิสาหกิจชุมชนสมุนไพรไทยฟาร์มen_US
dc.title.alternativeApplication of quality function deployment technique to design and develop production processes of facial treatment serum herb from ginger extract: a case study of the Thai farm herbs community enterprise groupen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashการออกแบบผลิตภัณฑ์-
thailis.controlvocab.thashวิสาหกิจชุมชน-
thailis.controlvocab.thashสมุนไพร-
thailis.controlvocab.thashขิง-
thailis.controlvocab.thashใบหน้า -- การดูแลและสุขวิทยา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractThe purposes of this research were to apply the Quality Function Deployment (QFD) to design and to develop the production processes of facial serum from Ginger extract. This research uses the case Study of the Thai Farm Herbs Community Enterprise Group to improve the customer requirements. and elevate locally-produced herbal products to a higher market beyond community distribution. This research focuses on development of the production process for herbal serums. The aim is to create products with strengths and selling points of products, identity and higher quality compared to existing products. This research begins with the survey of the customer requirements and design the questionnaire based on the sample of 30 people. The results of the data analysis revealed that customers were interested in the four major criteria of 24 issues, which were divided into four categories: product features, packaging features, marketing, and reliability/safety. Following that, the customer requirements were then analyzed using the 3 phases of the QFD technique. The first phase, House of Quality (HOQ) is designed to find customer needs for serum products. The results showed that the details of the product's qualities received the highest importance score leading to product design in the next phase. The second phase, the ingredients design is deployed resulting in the component technical specification. During the second phase, the product prototype and the ingredients were defined for the desired product. Once the prototype formulation is obtained, it is then tested and evaluated for satisfaction by the target group on two steps. The first prototype was tested for satisfaction by the two target groups in two steps. The first developed product was tested and evaluated by a sample of 35 people. The results showed that, for the first product development, the average satisfaction score was 3.57 which did not meet the established criteria. Therefore, the researchers took the results from the first developed product and proceeded to make improvements before conducting another round of production testing that is the final product development which was later tested and evaluated with another sample of 30 people. The results showed that for the final product development, the average satisfaction score was 4.23 conformed with the established criteria. The statistical test was conducted showing that the satisfaction score was increased by 0.66 and statistically significant at a 95% confidence level. In conclusion, the product developed initially and the final product show significant differences. Last, the researcher conducted the third QFD phase, the process development. During the third phase, the process planning was conducted leading to the creation of the operational plan manual for the production of standardized ginger extract serum.en_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
620631029-นิพัทธา สุนันต๊ะ.pdf2.69 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.