Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79197
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ณัฐวุฒิ อรินทร์ | - |
dc.contributor.author | ชลัยธร จงวัฒนาโกศล | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-11-16T10:08:10Z | - |
dc.date.available | 2023-11-16T10:08:10Z | - |
dc.date.issued | 2019-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79197 | - |
dc.description.abstract | The "Kru Doi: Altruistic Teachers Beyond Being Teachers" research aimed to understand meaning and essence of the experience of being an altruistic Kru Doi including conditions that supported the occurrence of Kru Doi's altruistic by using qualitative research methodology based on transcendental phenomenology study. The key informants were five teachers who were selected through snowball sampling together with inclusion criterions. The tools used in this research were in-depth interview method, non-participant observation along with interviews with secondary informants. The analysis technique used in this research was content analysis. The results revealed that the meaning of altruistic Kru Doi could be separated into 4 meanings including: 1) a person who had patience 2) a person who spiritually dedicated their life to be teachers without expect anything in return 3) a person who perceived value in what they had done, and 4) a person who was able to adapt to difficulties. Next, the cores of the experience of being an altruistic Kru Doi could be divided into 6 experiences which were 1) Working tirelessly 2) Self-abandonment 3) Being a supportive teacher 4) Being a producer as well as a developer 5) Bringing students to understand their value, and 6) Creating learning resources for students. For the conditions that supported the occurrence of Kru Doi's altruism, there were consisted of 2 conditions including internal condition and external condition. Firstly, the internal conditions were separated into two conditions as follows: 1) Adoption of personal role model's behavioral, and 2) Awareness of their own actual self. Secondly, external conditions were categorized into 3 conditions including: 1) Family support 2) Social and community support, and 3) Receiving a sense of belonging from the community. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ครูดอย: ครูผู้เสียสละที่เป็นมากกว่าครู | en_US |
dc.title.alternative | Kru Doi: altruistic teachers beyond being teachers | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | จิตวิทยาการปรึกษา | - |
thailis.controlvocab.thash | ครู | - |
thailis.controlvocab.thash | บุคลากรทางการศึกษา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาเรื่องครูดอย: ครูผู้เสียสละที่เป็นมากกว่าครู มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทำความเข้าใจ ความหมายและแก่นประสบการณ์ของการเป็นครูดอยด้วยความเสียสละ รวมถึงเงื่อนไขที่สนับสนุน ให้ครูดอยมีความเสียสละ โดยใช้วิธีวิจัยเชิงคุณภาพ ตามแนวคิดเชิงปรากฏการณ์วิทยา แบบอุตรวิสัย ผู้ให้ข้อมูลหลักคือผู้ที่ประกอบอาชีพครู จำนวน 5 ท่าน ตามเกณฑ์ที่กำหนด ร่วมกับการเลือกตัวอย่าง แบบลูกโซ่ เก็บข้อมูลโดยการสัมภายณ์เชิงลึกและการสังเกตแบบไม่มีส่วนร่าม ร่วมกับการสัมภาษณ์ ผู้ให้ข้อมูลรอง โดยมีการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า การให้ ความหมาขของครูดอยผู้เสียสละ แบ่งเป็น 4 ความหมาย ได้แก่ 1) ผู้ที่มีความอดทน 2) ผู้ไม่หวัง ผลตอบแทนแต่ทำด้วยจิตวิญญาณความเป็นครู 3) ผู้ที่เห็นคุณค่ในสิ่งที่ทำ และ 4) ผู้ที่มีการปรับตัว กับความยากลำบาก ส่วนแก่นประสบการณ์ของการเป็นครูดอยผู้เสียสละ แบ่งเป็น 6 ประสบการณ์ ได้แก่ 1) การทำงานอย่างไม่เหน็ดเหนื่อย 2) การละทิ้งความสุขส่วนตน 3) การเป็นปัจจัยเกื้อหนุน ให้แก่ศิษข์ 4) การเป็นผู้ที่สร้างและพัฒนา 5) การนำพาลูกศิษย์ให้เข้าใจคุณค่าของตน และ ) การสร้าง แหล่งเรียนรู้ให้แก่ศิษข์ สำหรับเงื่อนไขที่สนับสนุนให้ครูคอยมีความเสียสละประกอบด้วย 2 เงื่อนไข ดังนี้ เงื่อนไขส่วนบุคคล ได้แก่ 1) การรับเอาแบบอย่างพฤติกรรมจากบุคคลต้นแบบ และ 2) การเห็น ตนเองอย่างแท้จริง และเงื่อนไขจ ากบริบทภายนอก ได้แก่ 1) การสนับสนุนจากกรอบครัว 2) การสนับสนุนจากสังคมและชุมชน และ 3) การได้รับความรู้สึกของการเป็นส่วนหนึ่งจากชุมชน ผลการศึกษาได้เผยถึงประสบการณ์ชีวิตของการเป็นครูดอยด้วยความเสียสละ ที่เป็นผู้อุทิศตน ทำหน้าที่ด้วยความรักและจิตวิญญาณความเป็นครูที่แท้จริง อันนำไปสู่การสร้างแรงบันดาลใจ ให้บุคคลตระหนักรู้ในการดำเนินชีวิต เข้าใจถึงความหมายและคุณค่า การเป็นบุคคลที่มีจิตใจของ ความเสียสละอย่างแท้จริง | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
590132047-ชลัยธร จงวัฒนาโกศล.pdf | 3.13 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.