Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79193
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พิมพ์ชนก เครือสุคนธ์ | - |
dc.contributor.author | ภคบดินทร์ จันทร์เขียว | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-11-15T14:34:01Z | - |
dc.date.available | 2023-11-15T14:34:01Z | - |
dc.date.issued | 2023-09 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79193 | - |
dc.description.abstract | The purposes of this research were (1) to investigate the relationships between Grit, Entrepreneurial Passion and Entrepreneurial Intention of Chiang Mai University Students, and (2) to examine the mediating role of grit in the relationship between Entrepreneurial Passion and Entrepreneurial Intention of Chiang Mai university students. The correlational research design was used. The sample was 315 Chiang Mai University Students. They were selected using Stratified sampling. Research instruments consisted of demographic questionnaire, Entrepreneurial Passion Scale, Grit Scale, Entrepreneurial Intention Scale. Data were analyzed using Pearson Product Moment Correlation and Multiple Regression Analysis (Causal Steps of Baron & Kenny, 1986 cited in Kenny, 2014) and finally Sobel test was used. The research results were as follows: 1. Entrepreneurial Passion had a significantly positive correlation with Entrepreneurial Intention at the .001 level (β= .459). 2. Entrepreneurial Passion had a significantly positive correlation with Grit at the .001 level (β =.104). 3. Grit had a significantly positive correlation with Entrepreneurial Intention at the .01 (β =.432). 4. Grit partially mediated the relationship between Entrepreneurial Passion and Entrepreneurial Intention of Chiang Mai University Students. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ความสัมพันธ์ระหว่างความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการและความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 มหาวิทยาลัยเชียงใหม่: บทบาทการเป็นตัวแปรสื่อของความเพียร | en_US |
dc.title.alternative | Relationship between entrepreneurial passion and entrepreneurial intention of Chiang Mai University students: mediating role of grit | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ผู้ประกอบการ | - |
thailis.controlvocab.thash | นักธุรกิจ | - |
thailis.controlvocab.thash | มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ -- นักศึกษา | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 2 ประการคือ (1) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการ ความเพียร ความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการของนักศึกษามหาวิทยาลัยเชียงใหม่ (2) เพื่อศึกษาบทบาทตัวแปรสื่อของความเพียรในความสัมพันธ์ระหว่างความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการและความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการของนักศึกษามหาวิทยาลัยเชียงใหม่ รูปแบบของการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงสหสัมพันธ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้คือ นักศึกษาชั้นปีที่ 4 มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ที่ลงทะเบียนในปีการศึกษา 2564 ในกลุ่มวิทยาศาสตร์เทคโนโลยีและกลุ่มมนุษยศาสตร์ - สังคมศาสตร์ จำนวน 315 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบถามจำนวน 4 ส่วน คือ (1) แบบสอบถามข้อมูลทั่วไปเกี่ยวกับผู้ตอบแบบสอบถาม (2) แบบวัดความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการ (3) แบบวัดความเพียร (4) แบบวัดความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนา การวิเคราะห์สถิติสหสัมพันธ์โดยใช้สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ และใช้วิธี Causal Steps ของ Baron and Kenny (1986 อ้างถึงใน Kenny,2014) และการคำนวณค่าสถิติของโซเบล (Sobel’s test) ในขั้นตอนสุดท้าย ผลการวิจัยพบว่า 1. ความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการสามารถทำนายความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยเท่ากับ .459 2. ความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการสามารถทำนายความเพียรได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยเท่ากับ .104 3. ความเพียรสามารถทำนายความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์ถดถอยเท่ากับ .432 4. ความหลงใหลที่จะเป็นผู้ประกอบการสามารถทำนายความตั้งใจที่จะเป็นผู้ประกอบการของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ โดยมีความเพียรเป็นตัวแปรสื่อแบบบางส่วน | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
นายภคบดินทร์ จันทร์เขียว 620132017.pdf | 2.93 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.