Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79168
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิชญลักษณ์ พิชญกุล-
dc.contributor.authorจักรินทร์ วงศ์สวัสดิ์en_US
dc.date.accessioned2023-11-13T01:11:46Z-
dc.date.available2023-11-13T01:11:46Z-
dc.date.issued2566-09-25-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79168-
dc.description.abstractThe purpose of this independent research is to study Marketing Mix Affecting Patient Decision to Use Services of Chom Thong Ruam Phaet Medical Clinic. The study collected data from patients who utilized the services of Chom Thong Ruam Phatthana Medical Clinic from January 1, 2022, to December 31, 2022, totaling 350 individuals. Data was gathered through questionnaires. The study found that the majority of respondents were males aged 31-40 years, holding bachelor's degrees, employed in private companies or as employees, with a monthly income of 10,000 Baht or lower. In terms of behavior, most patients used the services 1-2 times within the past year. The most common health issue for which they sought services was musculoskeletal disorders. State hospitals were the preferred choice. The decision-making was influenced mainly by the clinic's reputation. Most of respondents predominantly chose Chom Thong Ruam Phatthana Medical Clinic. The most important factor in deciding whether to use services is an individual’s judgment. The expense of using the service is borne by the individual/spouse. The expense per visit is less than 500 baht on average. The peak service usage occurred on weekdays from 05:00 p.m. to 08:30 p.m. Recommendations from previous service users, acquaintances, and family significantly influenced their choice. Feelings about the quality of service were at a very satisfactory level. When they need the service again, the respondents will opt to use the same infirmary they previously used. Regarding the overall importance of marketing components, respondents rated personnel as highly important, followed by products, prices, distribution channels, physical facilities, processes, and marketing promotions ,respectively. Within the personnel category, factors including nurses and doctors' expertise and professionalism were rated the highest. In the products category, trustworthiness of doctors was paramount. When it came to prices, the cost of services, such as injections and saline solutions, being reasonable was crucial. Convenience in accessing services was the most vital factor in the distribution channel category. In the physical facilities category, clinics displaying proper licenses and complying with the law were highly valued. Simple service processes were preferred in the process category. Finally, recommendations from doctors were the most influential in the marketing promotions category.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectส่วนประสมการตลาดen_US
dc.subjectการตัดสินใจของผู้ป่วยที่ใช้บริการคลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ป่วยที่ใช้บริการคลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์en_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting patient decision to use services of Chom Thong Ruam Phaet medical clinicen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashคลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์-
thailis.controlvocab.thashคลินิกเวชกรรม -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการตลาด-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจของผู้ป่วยที่ใช้บริการคลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์ โดยศึกษาจากผู้ป่วยที่เข้ามาใช้บริการคลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์ ตั้งแต่ วันที่ 1 มกราคม 2565 ถึง วันที่ 31 ธันวาคม 2565 จำนวน 350 คน รวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชายอายุ 31-40 ปี ระดับการศึกษาปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/ลูกจ้าง และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000 บาทหรือต่ำกว่า 10,000 บาท ด้านพฤติกรรมพบว่าส่วนใหญ่มีจำนวนครั้งของการใช้บริการ 1 – 2 ครั้งภายในระยะเวลา 1 ปีที่ผ่านมา วัตถุประสงค์ของการใช้บริการคือ คือ โรคระบบกล้ามเนื้อ โดยสถานพยาบาลที่เลือกใช้บริการมากที่สุดคือ โรงพยาบาลรัฐ เกณฑ์ในการเลือกใช้บริการคือ ชื่อเสียงของคลินิก ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ใช้คลินิกเวชกรรมจอมทองรวมแพทย์ที่เดียว ผู้มีอิทธิพลในการตัดสินใจเลือกใช้บริการ คือ ตัดสินใจด้วยตัวเอง ผู้รับผิดชอบค่าใช้จ่ายในการใช้บริการคือ ตัวเอง/คู่สมรส โดยมีค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยในการใช้บริการแต่ละครั้งต่ำกว่า 500 บาท ช่วงเวลาที่ใช้บริการมากที่สุดคือ วันจันทร์ – ศุกร์ เวลา 17.00-20.30 น. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เลือกใช้บริการตามคำแนะนำของผู้ที่เคยใช้บริการมาก่อน รู้จักหรือได้รับข้อมูลข่าวสารของสถานพยาบาลมาจากแหล่งรู้จัก เพื่อน/ครอบครัว ความรู้สึกต่อคุณภาพการในการให้บริการคือ รู้สึกพอใจมาก และจะเลือกใช้จะเลือกใช้สถานพยาบาลเดิมที่เคยใช้บริการเมื่อต้องการใช้บริการในครั้งต่อไป ผลการศึกษาส่วนประสมการตลาด ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับความสำคัญโดยรวมในระดับสำคัญมาก ได้แก่ ด้านบุคลากร รองลงมาคือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านกระบวนการ และด้านส่งเสริมการตลาด ตามลำดับ โดยด้านบุคลากรมีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ พยาบาล แพทย์ ที่รักษามีความเชี่ยวชาญและมีความชำนาญ ด้านผลิตภัณฑ์มีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ แพทย์มีความน่าเชื่อถือ ด้านราคามีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ราคาของการบริการ เช่น การฉีดยา การให้น้ำเกลือ มีความเหมาะสม ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายมีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ความสะดวกในการเดินทางมาใช้บริการ ด้านลักษณะทางกายภาพมีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ คลินิกติดประกาศใบอนุญาตประกอบโรคศิลปะถูกต้องตามกฎหมาย ด้านกระบวนการมีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ขั้นตอนการให้บริการไม่ซับซ้อน และด้านส่งเสริมการตลาดมีปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ มีการให้คำแนะนำจากแพทย์en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631532041 จักรินทร์ วงศ์สวัสดิ์.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.