Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79040
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ชัยวุฒิ ตั้งสมชัย | - |
dc.contributor.author | ภารดี สมควรเหตุ | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-10-15T04:10:30Z | - |
dc.date.available | 2023-10-15T04:10:30Z | - |
dc.date.issued | 2566-06-06 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/79040 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this Independent Study was to study the factors that affected generation Y consumers in Mueang District, Chiang Rai Province in purchasing health insurance. The sample group was 394 generation Y consumers who were born between 1981 and 1997, aged 25 to 41 years old and living in Mueang District, Chiang Rai Province. The data were collected by using questionnaire as a tool. The statistics used to analyze the data were Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation. The hypothesis testing was analyzed by T-test, ANOVA and Chi-square statistics at 0.05 confidence level. The study found that 1) Genders differences affected the People aspect in Marketing Mix factors to purchase differently. 2) Educational level differences affected the Marketing Mix factors in terms of Product, Price, People, Process and Physical Evidence in purchasing health insurance differently. 3) Income differences had no difference in Marketing Mix aspect for buying health insurance. 4) Personal factors found that gender, age, status, education level, occupation and average monthly income had no relationship with the purchase of health insurance and 5) the behavior for purchasing health insurance found that the purchase of health insurance from various companies, the average health insurance premium paid per year, reasons for purchasing health insurance, the most influential person in buying health insurance, buying health insurance channels and important data sources had no relationship with the purchase of health insurance. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | เจเนอเรชันวาย | en_US |
dc.subject | การซื้อประกันสุขภาพ | en_US |
dc.subject | Purchasing Health Insurance | en_US |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในอำเภอเมืองเชียงราย ในการซื้อประกันสุขภาพ | en_US |
dc.title.alternative | Factors affecting generation Y consumers in Mueang Chiang Rai District towards purchasing health insurance | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ประกันสุขภาพ -- การจัดซื้อ | - |
thailis.controlvocab.thash | การเลือกซื้อสินค้า | - |
thailis.controlvocab.thash | ผู้บริโภค -- เชียงราย | - |
thailis.controlvocab.thash | เจนเนอเรชันวาย | - |
thailis.controlvocab.thash | วิจัยการตลาด | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคเจเนอเรชันวายในอำเภอเมืองเชียงรายในการซื้อประกันสุขภาพ กลุ่มตัวอย่างที่ทำการศึกษา คือ ประชากรกลุ่มเจเนอเรชันวายที่เกิดในช่วงปี พ.ศ. 2524 - 2540 ที่มีอายุตั้งแต่ 25 ปี ถึง 41 ปี และอาศัยอยู่ในอำเภอเมืองเชียงราย จังหวัดเชียงราย จำนวน 394 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เพื่ออธิบายข้อมูลเบื้องต้นของกลุ่มตัวอย่าง และวิเคราะห์การทดสอบสมมติฐานด้วยสถิติ T-test ANOVA และ Chi-square ที่ระดับความเชื่อมั่น 0.05 ผลการศึกษาพบว่า 1) เพศที่แตกต่างกัน มีผลต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านบุคลากร ในการซื้อประกันสุขภาพ แตกต่างกัน 2) ระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน มีต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านบุคลากร ด้านกระบวนการ และด้านกายภาพ ในการซื้อประกันสุขภาพแตกต่างกัน 3) รายได้ที่แตกต่างกัน มีผลต่อปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในการซื้อประกันสุขภาพไม่แตกต่างกัน 4) ปัจจัยส่วนบุคคล พบว่า เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ไม่มีความสัมพันธ์กับการซื้อประกันสุขภาพ และ 5) พฤติกรรมในการซื้อประกันสุขภาพ พบว่า การซื้อประกันสุขภาพกับบริษัทต่าง ๆ เบี้ยประกันสุขภาพโดยเฉลี่ยที่ต้องชำระต่อปี เหตุผลในการตัดสินใจซื้อประกันสุขภาพ ผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อประกันสุขภาพมากที่สุด ช่องทางในการซื้อประกันสุขภาพ และแหล่งข้อมูลที่สำคัญ ไม่มีความสัมพันธ์กับการซื้อประกันสุขภาพ | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
611532089-ภารดี สมควรเหตุ..pdf | 1.27 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.