Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78880
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจิราวรรณ ฉายสุวรรณ-
dc.contributor.authorศุภวิชญ์ เสมอen_US
dc.date.accessioned2023-09-16T12:36:27Z-
dc.date.available2023-09-16T12:36:27Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78880-
dc.description.abstractThis study aimed to investigate behavior of customers towards lottery-type deposits with financial institutions in Mueang Nan district. The study population consisted of 300 lottery-type deposit customers from the Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives (BAAC) and the Government Savings Bank (GSB) in Mueang Nan district. Questionnaires were used as a tool, and the data analysis methods were descriptive statistics: frequency, percentage, and mean, and the inferential statistics: T-test and Chi-square test. The level of statistical significance was set at 0.5. The results showed that most respondents were single females aged 21-30 and 31-40 with a bachelor's degree. They worked as freelancers or government/state enterprise officers and earned monthly income of less than 20,000 Baht. In the past six months, they mainly bought government or illegal lotteries. They did not have any savings account except for the lottery-type deposit account with Bank for Agriculture and Agricultural Cooperatives (BAAC) and the Government Savings Bank (GSB). Results of the study on behavior of customers towards lottery-type deposits with financial institutions in Mueang Nan district were showed as follows. Most respondents had lottery-type deposit accounts with the BAAC, Pang Kha branch or the GSB, Mueang Nan branch. The BAAC's Lucky Fund (Tawee Chok) was the most popular and the highest-deposit product among them. The majority deposited less than 500,000 Baht, and most of them deposited less than 100,000 Baht. Those who deposited 500,000 Baht or more had deposit amounts between 500,000-999,999 Baht and 1,000,000-1,499,999 Baht. Both groups have deposit amount per transaction between 1-25,000 Baht. They deposited when the products were available, using their salary/wage as the source of money. They also deposited the money when they received income. The bank staff suggested them to choose this product. They preferred to go to the bank branch by themselves to deposit. Their main reason for choosing this product was to save money. The study on marketing mix factors that influenced the decision-making towards choosing lottery-type deposit products among the customers in Mueang Nan district found that the following factors had the highest level of impact on their choice of lottery-type deposit products: product, people, place, process, price, and physical evidence, respectively. Hereafter were shown the top elements of each factor that influenced the choice of lottery-type deposit product. For the product factor, the most important element was the appropriate amount of deposit per unit to win the prize. For the place factor, the most important element was the location that was easy to reach and access. For the promotion factor, the most important element was the advertisement on various media such as radio, television, printed media, and online media. For the people factor, the most important element was the staff who had knowledge and could provide accurate and understandable information about the products. For the process factor, the most important element was the accuracy of opening the deposit account. For the physical evidence factor, the most important element was the staff who dressed politely.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของลูกค้าในการฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคกับสถาบันการเงินในอำเภอเมืองน่านen_US
dc.title.alternativeBehavior of customers towards lottery-type deposits with financial institutions in Mueang Nan Districten_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- น่าน-
thailis.controlvocab.thashสถาบันการเงิน -- น่าน-
thailis.controlvocab.thashเงินฝากธนาคาร -- น่าน-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของลูกค้าในการฝากเงินแบบเสี่ยงโชคกับสถาบันการเงินในอำเภอเมืองน่าน ประชากรที่ใช้ในการศึกษาในครั้งนี้คือ ลูกค้าที่ฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคกับธนาคารเพื่อการเกษตรและสหกรณ์การเกษตร (ธ.ก.ส.) และธนาคารออมสินในอำเภอเมืองน่าน จำนวน 300 ราย เครื่องมือที่ใช้คือแบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ เชิงพรรณนา ประกอบด้วยความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และใช้ค่าสถิติ t-test ใช้ในการทดสอบความแตกต่างหรือเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่ม และสถิติไคสแควร์(chi square test) ใช้ทดสอบวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นอิสระต่อกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.5 จากการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21-30 ปี และอายุ 31-40 ปี มีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีอาชีพรับจ้างอิสระ และข้าราชการ/รัฐวิสาหกิจ มีรายได้ต่อเดือนไม่เกิน 10,000 บาท และรายได้ต่อเดือน 10,001-20,000 บาท ในช่วง 6 เดือนที่ผ่านมาส่วนใหญ่ซื้อสลากกินแบ่งรัฐบาลหรือหวยใต้ดิน และไม่มีเงินฝากกับสถาบันการเงินอื่นนอกเหนือจากการฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคของ ธ.ก.ส. และธนาคารออมสิน จากการศึกษาพฤติกรรมการฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคในอำเภอเมืองน่าน พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ใช้บริการฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคจากธนาคารธ.ก.ส.สาขาปางค่า มากที่สุด รองลงมาคือ ธนาคารออมสินสาขาเมืองน่าน ผลิตภัณฑ์เงินฝากแบบมีการเสี่ยงโชคที่ฝากมากที่สุด คือ เงินฝากออมทรัพย์ทวีโชคธ.ก.ส. โดยมีประเภทเงินฝากที่มียอดเงินฝากสูงสุดคือ เงินฝากออมทรัพย์ทวีโชค ธ.ก.ส. และผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีจำนวนเงินในบัญชีเงินฝากสูงสุดน้อยกว่า 500,000 บาท และส่วนใหญ่มีจำนวนยอดจำนวนเงินฝาก ไม่เกิน 100,000 บาท สำหรับผู้ที่ฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชครายใหญ่คือ กรณีเงินฝากตั้งแต่ 500,000 บาทขึ้นไป พบว่ามียอดเงินฝากจำนวน 500,000-999,999 บาท และ 1,000,000-1,499,999 บาท โดยทั้งสองกลุ่มมีจำนวนเงินฝากต่อครั้ง คือ 1-25,000 บาท และมีความถี่ในการฝากเงิน คือ ฝากเมื่อมีผลิตภัณฑ์เปิดให้รับฝาก โดยแหล่งที่มาของเงินฝาก คือเงินเดือน/ค่าจ้าง โอกาสในการเลือกฝากเงิน คือ ฝากเมื่อได้รับรายได้ ผู้ที่แนะนำในการเลือกฝากเงิน คือ พนักงานธนาคาร ซึ่งวิธีการฝากเงิน คือฝากด้วยตนเองที่สาขาธนาคาร และเหตุผลที่ส่วนใหญ่เลือกการฝากเงินแบบการเสี่ยงโชค คือ เพื่อการออมเงิน ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการเลือกฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคในอำเภอเมืองน่าน ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับที่มีผลต่อการเลือกฝากเงินแบบมีการเสี่ยงโชคมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับคือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านบุคคลพนักงานผู้ให้บริการด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านราคา และด้านการสร้างและนำเสนอทางกายภาพ ในปัจจัยย่อยแต่ละด้านของส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการเลือกฝากเงินมีค่าเฉลี่ยสูงสุดลำดับแรกดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ รูปแบบเงินฝากแบบมีการเสี่ยงโชคที่ตรงกับความต้องการฝากของตนเอง ด้านราคา ได้แก่ จำนวนเงินฝากต่อหน่วยการรับฝากเพื่อได้สิทธิ์ ในการลุ้นรางวัลในการฝากมีความเหมาะสม ด้านช่องทางจัดจำหน่าย ได้แก่ทำเลที่ตั้งของธนาคารพบเห็นได้ง่ายและสะดวกในการเดินทาง ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ การโฆษณาผ่านสื่อต่างๆ เช่น วิทยุ โทรทัศน์ สื่อสิ่งพิมพ์ สื่อออนไลน์ เป็นต้น ด้านบุคคลพนักงานผู้ให้บริการ ได้แก่ พนักงานมีความรู้สามารถอธิบายข้อมูลได้ถูกต้องและเข้าใจง่าย ด้านกระบวนการการให้บริการ ได้แก่ กระบวนการในการเปิดบัญชีรับฝากถูกต้อง แม่นยำ ด้านการสร้างและนำเสนอทางกายภาพ ได้แก่ พนักงานที่ให้บริการมีการแต่งกายสุภาพเรียบร้อยen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532115 - ศุภวิชญ์ เสมอ.pdf4.31 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.