Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78736
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชุมพล บุญคุ้มพรภัทร-
dc.contributor.authorนพพร สมฤทธิ์en_US
dc.date.accessioned2023-08-29T01:21:48Z-
dc.date.available2023-08-29T01:21:48Z-
dc.date.issued2023-05-20-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78736-
dc.description.abstractThis independent study is to develop a system to analyze the behavior of customers who use mobile phones by using the Clustering model as a tool to group customers according to their behavior. The researcher conducted a comparative study of appropriate behavioral grouping. It was divided into two sub-studies to study clustering by constructing two basic models: K-means and DBSCAN from those two basic models to find the most suitable clustering method for the data set characteristics. this Comparison of the average accuracy of classification of customers in each group from all five models: Random Forest, Decision Tree, SVM, Naïve Bayes, and KNN. Performance measurement of the system developed in this study. It is a comparison of accuracy found that K-means clustering has better customer classification efficiency than DBSCAN. From the experimental results, it can be said that the K-means model has a higher mean accuracy of five classification models than DBSCAN.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectClusteringen_US
dc.subjectClassificationen_US
dc.titleการวิเคราะห์พฤติกรรมลูกค้าที่ใช้งานโทรศัพท์มือถือen_US
dc.title.alternativeBehavior analysis of mobile phone user customersen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashโทรศัพท์เคลื่อนที่-
thailis.controlvocab.thashผู้ใช้โทรศัพท์เคลื่อนที่-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระครั้งนี้เป็นการพัฒนาระบบเพื่อวิเคราะห์พฤติกรรมของลูกค้าที่ใช้งานโทรศัพท์มือถือ ด้วยการใช้ Clustering model เพื่อเป็นเครื่องมือในการจัดกลุ่มลูกค้าออกตามลักษณะพฤติกรรม ผู้วิจัยทำการศึกษาเปรียบเทียบการจัดกลุ่มตามลักษณะพฤติกรรมที่เหมาะสม โดยแบ่งเป็นสองการศึกษาย่อยเพื่อศึกษาการจัดกลุ่มโดยการสร้างสร้างโมเดลพื้นฐานจำนวน 2 รูปแบบ ได้แก่ K-means และDBSCAN จากสองโมเดลพื้นฐานดังกล่าวเพื่อหาวิธีการจัดกลุ่มที่มีความเหมาสมที่สุดสำหรับลักษณะข้อมูลชุดนี้ โดยเปรียบเทียบจากความแม่นยำเฉลี่ยของการจำแนกลูกค้าในแต่ละกลุ่มจากโมเดลทั้งหมด 5 รูปแบบคือ Random forest, Decision Tree, SVM, Naïve Bayes และ KNN การวัดประสิทธิภาพของระบบที่ได้พัฒนาในการศึกษานี้ เป็นการเปรียบเทียบความแม่นยำพบว่า การจัดกลุ่มแบบ K-means มีประสิทธิภาพในการจำแนกกลุ่มของลูกค้าได้ดีกว่า DBSCAN จากผลการทดลองสามารถกล่าวได้ว่า โมเดล K-means มีค่าเฉลี่ยนความแม่นยำของโมเดลการจำแนกทั้งห้าโมเดลสูงกว่า DBSCANen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
640632054-นพพร สมฤทธิ์.pdf5.19 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.