Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78701
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ภาสกร แช่มประเสริฐ | - |
dc.contributor.author | สุกฤษฎิ์ อัครเมธากุล | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T00:44:03Z | - |
dc.date.available | 2023-08-25T00:44:03Z | - |
dc.date.issued | 2023-04 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78701 | - |
dc.description.abstract | The most common risky behaviors on the road are speeding, drunk driving, not wearing a helmet or seatbelt, not turning on motorcycle headlights, and disobeying traffic signals. We will focus on the risky behavior of not wearing a helmet. To reduce the risk of accidents, this research is conducted to develop an artificial intelligence and machine learning system that can detect riders who do not wear helmets and to analyze and compare the capabilities of YOLO and RetinaNet algorithms in detecting these riders. The data from the CMU Smart Gate system's LPR (License Plate Recognition) camera, which detects the data of vehicles entering and exiting the gates of Chiang Mai University, was used for training and measuring the system performance. The results showed that both YOLO and RetinaNet algorithm could be used to develop a system to detect motorcyclists who do not wear helmets. However, the RetinaNet algorithm training model mean precision of 0.999 was higher than that of the YOLO algorithm which is 0.983. Precision specific to detecting motorcyclists without helmets both algorithms got the same result of 1.000. When the model was tested for processing time per image, the YOLO algorithm took less time to execute than the RetinaNet algorithm. At average value, the YOLO algorithm took 0.152 seconds. The RetinaNet algorithm took 1.659 seconds. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การพัฒนาระบบตรวจจับผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่ไม่สวมหมวกนิรภัย | en_US |
dc.title.alternative | Development of detection system for motorcyclists without helmet | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | หมวกนิรภัย | - |
thailis.controlvocab.thash | อุบัติเหตุทางถนน -- การป้องกัน | - |
thailis.controlvocab.thash | จักรยานยนต์ -- อุปกรณ์นิรภัย | - |
thailis.controlvocab.thash | การตรวจจับวัตถุ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | พฤติกรรมเสี่ยงต่อการเกิดอุบัติเหตุทางถนนที่สำคัญคือ การใช้ความเร็ว เมาแล้วขับ ไม่สวมหมวกนิรภัย ไม่คาดเข็มขัดนิรภัย ไม่เปิดไฟหน้ารถจักรยานยนต์และการฝ่าฝืนสัญญาณไฟ จากพฤติกรรมเสี่ยงที่ได้กล่าวมานั้นผู้วิจัยสนใจพฤติกรรมเสี่ยงที่ไม่สวมหมวกนิรภัย เพื่อช่วยลดความเสี่ยงจึงทำการค้นคว้าเพื่อพัฒนาระบบปัญญาประดิษฐ์และการเรียนรู้ของเครื่องจักรที่สามารถตรวจจับผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่ไม่สวมหมวกนิรภัย และเพื่อวิเคราะห์เปรียบเทียบความสามารถของอัลกอริทึม YOLO และ RetinaNet ในการตรวจจับผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่ไม่สวมหมวกนิรภัย โดยนำข้อมูลจากกล้อง LPR ของระบบ CMU Smart Gate ที่สามารถตรวจจับข้อมูลรถที่มีการเข้า - ออกตามประตูภายในมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ มาเป็นข้อมูลสำหรับการเทรนนิงโมเดล และวัดประสิทธิภาพของระบบ ผลการค้นคว้าพบว่าอัลกอริทึม YOLO และ RetinaNet สามารถนำมาพัฒนาระบบตรวจจับผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่ไม่สวมหมวกนิรภัยได้ โดยที่ค่าเฉลี่ยความแม่นยำในการเทรนนิงโมเดลของอัลกอริทึม RetinaNet ที่ 0.999 มีมากกว่าอัลกอริทึม YOLO ที่ 0.983 และค่าความแม่นยำเฉพาะการตรวจจับผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์ที่ไม่สวมหมวกนิรภัย ทั้งสองอัลกอริทึมได้ผลลัพธ์ที่เท่ากัน 1.000 และเมื่อนำโมเดลไปทดสอบเวลาในการประมวลผลต่อหนึ่งรูปภาพ อัลกอริทึม YOLO ใช้เวลาในการประมวลผลน้อยกว่าอัลกอริทึม RetinaNet จากค่า AVG อัลกอริทึม YOLO จะใช้เวลา 0.152 วินาที อัลกอริทึม RetinaNet จะใช้เวลา 1.659 วินาที | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
620632081-สุกฤษฎิ์ อัครเมธากุล.pdf | 9.83 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.