Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78663
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | เกรียงไกร อรุโณทยานันท์ | - |
dc.contributor.author | ศิรวิชญ์ ชุ่มไชยพฤกษ์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-08-19T08:54:29Z | - |
dc.date.available | 2023-08-19T08:54:29Z | - |
dc.date.issued | 2023-05 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78663 | - |
dc.description.abstract | Road accidents not only cause substantial loss of lives and properties, but also globally extend to produce an economic burden to the society. One of the most critical components contributing to road accident occurrence is road environment. Improving the safety of road infrastructures, especially from the very early planning stage of a road infrastructure life-cycle, could noticeably reduce accidental injuries and casualties. This research therefore presents the findings of a systematic road safety assessment at the design phase before the road is constructed or renovated, based on the international road assessment programme (iRAP) star rating for design. Infrastructure-related risks for road users including passenger cars and motorcycles are systematically assessed on the road construction drawings of the department of highways, Thailand. Assessment of safety levels is classified by road user groups, including cars and motorcycles. By analyzing the risk score value for every 100 meters of the road and evaluating the star rating. According to the safety assessment results from construction drawings, it was found that The risk score (SRS) and the star rating are correlated. when the risk score is low, the star rating is high (3 – 5 stars). When the risk score is high, the star rating is low (1 – 2 stars). The speed used is the first factor to consider. when using high speed, the risk score will come out high and the star rating will be low. But when using speed management measures to force or warn the driver to slow down It was found that the risk score decreased and the star rating increased. Another factor is Protection of drivers from roadside hazards such as the installation of handrails In the event of a collision or loss of vehicle control. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | การประเมินและการปรับปรุงความปลอดภัยของแบบก่อสร้างทางโดยการใช้คะแนนระดับดาวสำหรับการออกแบบ | en_US |
dc.title.alternative | Safety assessment and improvement of highway construction drawings using star rating for design | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | ความปลอดภัยในท้องถนน | - |
thailis.controlvocab.thash | ความปลอดภัยสาธารณะ | - |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่งทางบก | - |
thailis.controlvocab.thash | ถนน -- การออกแบบและการสร้าง | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | อุบัติเหตุทางถนนสร้างความสูญเสียต่อชีวิตและทรัพย์สิน ส่งผลกระทบต่อเศรษฐกิจและสังคมทั่วโลก สาเหตุส่วนหนึ่งเกิดจากสภาพถนนและสิ่งแวดล้อมข้างทางที่เป็นอันตราย หากสามารถปรับปรุงความปลอดภัยทางถนนตั้งแต่ช่วงเริ่มต้นการวางแผนงานโครงสร้างพื้นฐานทางถนน ย่อมมีส่วนช่วยป้องกันการเกิดอุบัติเหตุได้อีกทางหนึ่ง งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอผลการประเมินความปลอดภัยทางถนนอย่างเป็นระบบ ตั้งแต่ขั้นตอนการออกแบบก่อนดำเนินการก่อสร้างหรือปรับปรุงถนน บนพื้นฐานวิธีการให้คะแนนระดับดาวสำหรับการออกแบบตามมาตรฐานของหน่วยงาน International Road Assessment Programme (iRAP Star Rating for Design) โดยประเมินจากแบบก่อสร้างของกรมทางหลวง ประเทศไทย การประเมินระดับความปลอดภัยได้จำแนกตามกลุ่มผู้ใช้ถนน ได้แก่ รถยนต์ และจักรยานยนต์ โดยวิเคราะห์ค่าคะแนนความเสี่ยงทุกช่วง 100 เมตร ของถนนแล้วประเมินระดับดาว จากผลการประเมินความปลอดภัยจากแบบก่อสร้างพบว่า ค่าคะแนนความเสี่ยง (SRS) และระดับดาวมีความสัมพันธ์กัน เมื่อค่าคะแนนความเสี่ยงต่ำ ระดับดาวจะสูง ( 3 – 5 ดาว) ในทางตรงกันข้าม เมื่อค่าคะแนนความเสี่ยงสูง ระดับดาวจะต่ำ (1 – 2 ดาว) ความเร็วที่ใช้ถือเป็นปัจจัยสำคัญอันดับแรกที่นำมาพิจารณา เมื่อกำหนดใช้ความเร็วสูง ค่าคะแนนความเสี่ยงจะสูงและระดับดาวจะต่ำ แต่เมื่อใช้มาตรการจัดการความเร็ว เพื่อบังคับหรือเตือนให้ผู้ขับขี่ลดความเร็วลง พบว่าค่าคะแนนความเสี่ยงลดลงและระดับดาวเพิ่มขึ้น อีกหนึ่งปัจจัยคือ การป้องกันผู้ขับขี่จากสิ่งอันตรายข้างทาง เช่น การติดตั้งราวกันอันตราย เมื่อเกิดการชนหรือสูญเสียการควบคุมรถ | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610631072 ศิรวิชญ์ ชุ่มไชยพฤกษ์.pdf | 38.67 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.