Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78624
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปิยะลักณ์ พุทธวงศ์-
dc.contributor.advisorกัญญ์สุดา นิ่มอนุสสรณ์กุล-
dc.contributor.authorปราณี โพธิ์คำen_US
dc.date.accessioned2023-08-08T10:06:45Z-
dc.date.available2023-08-08T10:06:45Z-
dc.date.issued2022-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78624-
dc.description.abstractThis research on Behaviour of Native Chicken Consumption of The Consumers in Chiangmai province, Thailand was carried out with two main purposes - 1). to study the behaviour of native chicken (Pradu Hang Dum) consumption of the consumers in Chiangmai province, Thailand, and 2). to investigate consumer satisfaction with the products of native chicken (Pradu Hang Dum). The study was conducted in the area of Mueang District, Chiangmai province, Thailand with primary data collection out of total 330 consumers in three market levels: lower market (fresh food market/ local market), middle-class market (modern trade market), and high-end market (supermarket). The data collected from 110 consumers of each market level were analyzed through the Statistical Package for Social Science (SPSS) with application of percentage as the descriptive statistical tool. The study revealed that most of the consumers of native chicken(Pradu HangDum) in the lower market (fresh food market / local market) in Chiangmai with the percentage of 69.1% bought native chicken products from fresh food markets, and most of the chicken parts bought were whole fresh chicken. The chicken parts most often bought were fresh chicken with the purchase frequency of every 2-3 days, with the amount of purchasing 101-150 baht per time, and without any interest in product brands of the chicken.When considered to those in the middle-class market, this study found that the consumers bought the products from modern trades and supermarkets with a popular purchase of the four dissected parts of the chicken - chicken drumsticks, chicken thighs, chicken breasts, and chicken wings. The middle-class consumers made their most often purchasing on fresh frozen chicken that are the products of community enterprises with the frequency of twice a week and with the purchase amount of 201-300 baht a time.As for the high-end market, most consumers also made their shopping on the products in the modern trades and supermarkets, and they liked the four dissected parts of the chicken, too. Their most often bought products were fresh frozen chicken with the purchase frequency of every two weeks and with the purchase amount of 201-300 baht per time from the community enterprises.When regarded to the aspect of the behaviour of those consumers in Chiangmai on buying the native chicken(Pradu HangDum) products, it was observed that most of the consumers in high-end market were very satisfied with the products regarding to the product itself, sale price, sales promotion, and distribution channel; while those of lower market and middle-class market showed their highest satisfaction with product itself, sale price, and distribution channel, and very satisfaction with sales promotion.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมการบริโภคไก่พื้นเมืองของผู้บริโภคจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeNative chicken consumption behavior of Chiang Mai consumersen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashไก่ -- พันธุ์พื้นเมือง-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่อง พฤติกรรมการบริโภคไก่พื้นเมืองของผู้บริโภคจังหวัดเชียงใหม่ มี วัตถุประสงค์ 2 ประการ 1) เพื่อศึกษาพฤดิกรรมการบริโภคไก่พื้นเมือง (ประดู่หางคำ) ของผู้บริโภค จังหวัดเชียงใหม่ 2) เพื่อศึกษาความพึงใจของผู้บริโภคที่มีต่อผลิตภัณฑ์ไก่พื้นเมือง (ประดู่หางดำ) ทำการศึกษาในพื้นที่อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ โดยรวบรวมข้อมูลปฐมภูมิจากผู้บริโภค 330 ราย ในตลาด 3 ระดับ ๆ ละ 110 ร้าน คือ ตลาดระดับล่าง (ตลาดสด/ตลาดชุมชน) ตลาดระดับกลาง (Modern trade) และตลาดระดับบน (ซุปเปอร์มาร์เก็ต) ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยโปรแกรมสำเร็จรูป ทางสังคมศาสตร์ (SPSS) ใช้เครื่องมือสถิติเชิงพรรณาด้วยค่าร้อยละ พบว่า พฤติกรรมการบริโภคไก่พื้นเมืองของผู้บริโภคจังหวัดเชียงใหม่ พบว่าตลาดระดับล่าง/ตลาด ชุมชน ส่วนใหญ่ (ร้อยละ 69.1) ซื้อผลิตภัณฑ์ไก่พื้นเมืองจากตลาดสด ขึ้นส่วนที่เลือกซื้อส่วนใหญ่เป็น ไก่สดทั้งตัว ผลิตภัณฑ์ที่เลือกซื้อบ่อยที่สุดคือไก่สด มีความถี่ในการซื้อทุก 2-3 วัน มูลค่า 101-150 บาท/ครั้ง การเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ไม่สนใจตราสินค้าหรือแบรนด์ ในขณะที่ผู้บริโภคในตลาด ระดับกลาง ซื้อผลิตภัณฑ์จาก modemn trade และซุปเปอร์มาร์เก็ต โดยขึ้นส่วนที่เลือกซื้อเป็นขึ้นส่วน ที่ทำการชำแหละเป็น 4 ส่วน (น่อง/สะโพกเอก/ปีก) ผลิตภัณฑ์ที่เลือกซื้อบ่อยที่สุดคือ ไก่สดแช่แข็ง ความถี่ในการซื้อทุกสัปดาห์ มูลค่าการซื้อ 201-300 บาทครั้ง และเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ของวิสาหกิจ ชุมชน สำหรับตลาดระดับบน ส่วนใหญ่ซื้อผลิตภัณฑ์ไก่พื้นเมืองจากซุปเปอร์มาร์เก็ต และ modern trade โดยชิ้นส่วนที่เลือกซื้อเป็นชิ้นส่วนที่ทำการชำแหละเป็น 4 ส่วน (น่อง/สะโพก/อก/ปีก) ผลิตภัณฑ์ที่เลือกซื้อบ่อยที่สุดคือไก่สดแช่แข็ง ความถี่ในการซื้อทุก 2 สัปดาห์ มูลค่า 201-300 บาท/ ครั้ง และการเลือกซื้อผลิตภัณฑ์ของวิสาหกิจชุมชน สำหรับกวามพึงพอใจของผู้บริโภค ที่มีต่อผลิตภัณฑ์ไก่พื้นเมือง พบว่า ตลาดระดับบนผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความพึงพอใจในระดับมาก ทั้งใน ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านการส่งเสริมการขายและด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ในขณะที่ผู้บริโภค ในตลาดระดับล่างและกลาง มีความพึงพอใจในด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านช่องทางการจัด จำหน่าย ในระดับมากที่สุด แต่มีความพึงพอใจในด้านการส่งเสริมการขายในระดับมากen_US
Appears in Collections:ECON: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611632010 ปราณี โพธิ์คำ.pdf17.7 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.