Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78617
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร.สมเกียรติ อินทสิงห์-
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.ศักดา สวาทะนันทน์-
dc.contributor.authorธิดาภรณ์ มาละวรรณาen_US
dc.date.accessioned2023-08-07T00:36:46Z-
dc.date.available2023-08-07T00:36:46Z-
dc.date.issued2022-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78617-
dc.description.abstractThis independent study is aimed to study the reading and writing abilities in Thai language by using learning activities based on bilingual approach for grade 6students which compare the results to the designed rubrics, and study satisfaction on the learning activities based on bilingual approach from a group of students. The sample in this study was chosen from 3 5 grade 6 students, 2nd semester of academic calendar 2021, by using cluster sampling. The tools used in this study consist of 10 lesson plans for reading and writing development, reading ability test form, writing ability test form, and questionnaire for students' satisfaction. The lesson plans, in particular, are synthesized and designed from the 5steps learning activities based on the bilingual approach. Data was analyzed by the means, percentages, standard deviations, and t-test which compare the 60% of criteria. The study reveals that: 1. After attending the learning activities based on bilingual approach, the ability of reading is shown to be 88.00% which is significantly greater than 60% with statistical level of .05. 2. After attending the learning activities based on bilingual approach, the ability of writing is shown to be 73.33% which is greater than 60% with statistical level of .05. 3. The students' satification is shown to be excellent in all 5 categories.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการศึกษาความสามารถในการอ่านและการเขียนภาษาไทยโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา สําหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6en_US
dc.title.alternativeStudy of Thai language reading and writing abilities by using learning activities based on bilingual approach for Grade 6 studentsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การอ่าน-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การเขียน-
thailis.controlvocab.thashภาษาไทย -- การศึกษาขั้นมัธยม-
thailis.controlvocab.thashหลักสูตรสองภาษา-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการอ่านและการเขียนภาษาไทย หลังจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยเทียบกับเกณฑ์ที่กำหนด และเพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา ตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6/1 จำนวน 35 คน ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2564 ได้มาโดยการเลือกแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความสามารถในการอ่านและการเขียนภาษาไทยโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา 5 ขั้นตอน ที่ผู้ศึกษาสังเคราะห์ขึ้นจำนวน 10 แผนการเรียนรู้แบบทดสอบความสามารถในการอ่านภาษาไทย แบบทดสอบความสามารถในการเขียนภาษาไทยและแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติทดสอบ t โดยเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 60 ที่กำหนดไว้ ผลการศึกษาพบว่า 1. หลังจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา นักเรียนมีความสามารถในการอ่านภาษาไทย คิดเป็นร้อยละ 88.00 สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 60 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. หลังจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา นักเรียนมีความสามารถในการเขียนภาษาไทย คิดเป็นร้อยละ 73.33 สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 60 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนมีระดับความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดทวิภาษา โดยภาพรวมทั้ง 5 ด้าน อยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
630232065 ธิดาภรณ์ มาละวรรณา.pdf5.74 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.