Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78480
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรวี ลงกานี-
dc.contributor.authorณัฐพัชร์ ภาคกุลen_US
dc.date.accessioned2023-07-14T00:42:46Z-
dc.date.available2023-07-14T00:42:46Z-
dc.date.issued2023-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78480-
dc.description.abstractThe phenomenon of high returns on the first day of an initial public offering (IPO) has attracted continuous interest from financial researchers. In this study, researchers examined news coverage of IPOs through print media, which plays a crucial role in providing information to investors. The news analyzed in the study covered the period from filing to one day before the first day of trading. The focus of the study was to examine the sentiment expressed in the news content, specifically categorizing it into two types: positive sentiment and negative sentiment. Additionally, the researchers studied the quantity of news, including the news space, the number of newspapers, and the number of articles. The analysis using regression equations did not find a significant relationship between the news space, the number of articles, the number of newspapers, and the sentiment direction presented in the news related to IPOs and the first-day returns of the IPOs. However, the study did find that the duration of the filing period had a positive effect on the positive sentiment expressed in the news, which in turn led to higher first-day returns of the IPOs. This suggests that news with a positive direction instills investor confidence in the investment opportunities of IPOs, resulting in an increase in the stock prices on the first day of trading. Overall, this research supports the notion that the direction of news has an impact on the first-day returns of IPOs, indicating that news sentiment influences investor behavior and market performance.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleผลกระทบของความรู้สึกจากเนื้อหาข่าวต่อผลตอบแทนวันแรกของหลักทรัพย์ที่เสนอขายต่อสาธารณชนเป็นครั้งแรกในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทยen_US
dc.title.alternativeEffect of news content sentiment on the first day returns of initial public offerings in The Stock Exchange of Thailanden_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย-
thailis.controlvocab.thashหลักทรัพย์-
thailis.controlvocab.thashข่าว-
thailis.controlvocab.thashการเผยแพร่ข่าวสาร-
thailis.controlvocab.thashหนังสือพิมพ์-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractปรากฎการณ์ของผลตอบแทนสูงในวันแรกของหลักทรัพย์ไอพีโอ ได้รับความสนใจจากนักวิชาการด้านการเงินอย่างต่อเนื่อง การศึกษาครั้งนี้ได้ศึกษาข่าวสารของหลักทรัพย์ไอพีโอผ่านทางสื่อสิ่งพิมพ์ซึ่งเป็นสื่อที่มีบทบาทสำคัญในการให้ข้อมูลให้แก่นักลงทุน โดยข่าวที่นำมาศึกษาเป็นข่าวที่เกิดขึ้นตั้งแต่การยื่นไฟล์ลิงจนถึงหนึ่งวันก่อนวันซื้อขายในวันแรก ประเด็นที่ศึกษาในข่าวสารคือการตรวจสอบถึงความรู้สึกหือทิศทางที่ปรากฏในเนื้อหาข่าว ซึ่งได้จำแนกทิศทางความรู้สึกเป็น 2 ประเภทคือ ความรู้สึกทางบวกและความรู้สึกทางลบ นอกจากนี้ยังได้ศึกษาถึงปริมาณข่าว ได้แก่ พื้นที่ข่าว จำนวนหนังสือพิมพ์ และ จำนวนข่าว ผลการวิเคราะห์ด้วยสมการถดถอยไม่พบว่า พื้นที่ข่าว จำนวนข่าว จำนวนสำนักพิมพ์ และ ทิศทางของข่าวที่นำเสนอข้อมูลเกี่ยวกับหลักทรัพย์ไอพีโอมีความสัมพันธ์กับต่อผลตอบแทนวันแรกของหลักทรัพย์ไอพีโอ จากการศึกษายังพบว่า บริษัทที่ยื่นคำขออนุญาตเสนอขายหลักทรัพย์ (Filing) ต่อสำนักงาน ก.ล.ต เป็นระยะเวลาที่ยาวนานส่งผลเนื้อหาข่าวที่เป็นเชิงบวกมีส่งผลต่อผลตอบแทนวันแรกของหลักทรัพย์ไอพีโอเพิ่มขึ้น แสดงว่าข่าวที่มีทิศทางบวกสร้างความเชื่อมั่นให้กับนักลงทุนเกี่ยวกับโอกาสในการลงทุนในหลักทรัพย์ไอพีโอ ส่งผลให้มีการเพิ่มขึ้นของราคาหลักทรัพย์ในวันแรกของหลักทรัพย์ไอพีโอสูงขึ้น งานวิจัยนี้จึงสนับสนุนว่าทิศทางของข่าวนั้นมีผลต่อผลตอบแทนวันแรกของหลักทรัพย์ไอพีโอen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532256 ณัฐพัชร์ ภาคกุล.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.