Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78462
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | อรพิณ สันติธีรากุล | - |
dc.contributor.author | รุ่งทิวา ภิรมย์ | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T14:52:24Z | - |
dc.date.available | 2023-07-11T14:52:24Z | - |
dc.date.issued | 2565-01 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78462 | - |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to study factors affecting the readiness of small and medium enterprises in Chiang Mai province towards digital transformation. The questionnaire was employed to collect data from 400 small and medium enterprises in Chiang Mai Province selected by convenience sampling. The data acquired was analyzed by descriptive statistics including the frequency, percentage, mean, and standard deviation and by inferential statistics consisting of the multiple regression analysis, independent sample t-test to compare the means of two independent groups, and one way ANOVA analysis. The results of the study revealed that the majority of questionnaire respondents were private limited companies in service, wholesale and retail industries with 6-50 employees, less than 50 million baht fixed asset value, and 1,800,001-50,000,000 annual revenues. The study also showed that strategy and leadership factors affected the small and medium enterprises' readiness towards digital transformation at the highest level (β = 0.337) followed by digital capability (β = 0.260), and business model factors (β = 0.216) listed respectively. In terms of customer experience, operational process, and government policy support, these factors had no effects on their readiness towards digital transformation with a statistical significance level of 0.01. These three factors could be used to explain the relationship to the enterprises' readiness towards digital transformation at 62 percent from the decision coefficient (r2) of 0.620. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลต่อความพร้อมของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดเชียงใหม่ในการปรับเปลี่ยนธุรกิจด้วยดิจิทัล | en_US |
dc.title.alternative | Factor affecting readiness of small and medium enterprises in Chiang Mai Province towards digital transformation | en_US |
dc.type | Independent Study (IS) | |
thailis.controlvocab.thash | ธุรกิจขนาดกลาง -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | ธุรกิจขนาดย่อม -- เชียงใหม่ | - |
thailis.controlvocab.thash | การจัดการธุรกิจ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความพร้อมของวิสาหกิจ ขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัดเชียงใหม่ในการปรับเปลี่ยนธุรกิจด้วยดิจิทัล โดยใช้แบบสอบถาม ในการเก็บข้อมูล กลุ่มตัวอย่างในการศึกษาครั้งนี้คือ วิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อมในจังหวัด เชียงใหม่ จำนวน 400 ราย โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) สถิติที่ใช้ ในการวิเคราะห์ ข้อมูลประกอบด้วย สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ (Frequency) ร้อยละ Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) และ สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression) การวิเคราะห์เปรียบเทียบความแตกต่าง ระหว่างตัวแปร 2 ตัวที่เป็นอิสระต่อกัน (Independent Samples T-Test) และการวิเคราะห์ความ แปรปรวนแบบทางเดียว (One-way ANOVA) ผลการศึกษาพบว่าผู้สอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีรูปแบบธุรกิจเป็นบริษัทจำกัด ประเภท ธุรกิจภาคการบริการ ค้าส่ง ค้าปลีก มีจำนวนการจ้างงาน 6-50 คน มีมูลค่าสินทรัพย์ถาวร น้อยกว่า 50 ล้านบาท และมีรายได้ต่อปี 1,800,001 - 50,000.000 บาท ผลการศึกษาพบว่าปัจจัยด้านกลยุทธ์และความเป็นผู้นำมีผลต่อความพร้อมในการปรับเปลี่ยน ธุรกิจด้วยคิจิทัลสูงสุด (β = 0.337) รองลงมาคือ ค้านความสามารถทางดิจิทัล ( β = 0.260) และรูปแบบ ธุรกิจ ( β = 0.216) ตามลำคับ ส่วนค้านประสบการณ์จากลูกค้า ด้านกระบวนการปฏิบัติงาน และด้านการ สนับสนุนจากรัฐบาล ที่ไม่มีผลต่อความพร้อมในการปรับเปลี่ยนธุรกิจด้วยดิจิทัล อย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ 0.01 ซึ่งตัวแปรพยากรณ์ทั้ง 3 ตัว สามารถอธิบายความสัมพันธ์ต่อความพร้อมในการปรับเปลี่ยน ธุรกิจด้วยดิจิทัล ได้ร้อยละ 62.00 จากค่าสัมประสิทธิ์การตัดสินใจ (r2) = 0.620 | en_US |
Appears in Collections: | BA: Independent Study (IS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
611532096 รุ่งทิวา ภิรมย์.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.