Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78461
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเรนัส เสริมบุญสร้าง-
dc.contributor.authorภาวิส ใจโพธิ์en_US
dc.date.accessioned2023-07-11T14:50:22Z-
dc.date.available2023-07-11T14:50:22Z-
dc.date.issued2564-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78461-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study was to investigate the Marketing Mix affecting organizational customers in Chiang Mai province towards the decision to buy egg noodles. The data were collected by using questionnaire. The sample consisted of 270 stores, 70 of which were retail stores that sell noodles products and the other 200 were restaurants that use noodles as one of the ingredients in Mueang and nearby districts of Chiang Mai. By using the concept of Marketing Mix and organizational marketing factors that affects the decision to buy egg noodles. Descriptive statistics used for analysis were frequency, percentage, mean and inferential statistics to analyze the differences between groups with statistics T-test by business type. For the study of Marketing Mix affecting organizational customers towards decision to buy egg noodles, the results found that the Marketing Mix that had the most significant amount of effect was Place. Significant effect were Product and Price. And the moderate effect was Promotion. The sub-factors with the highest averages in each aspect were as follows: For Product, it was cleanliness and safe to consume. The price was the price that is appropriate for the quality. The Place was the ability to find products easily and the Promotion was offering discounts / giveaway products. As for the study of Marketing Mix affecting organizational market towards decision to buy egg noodles, the results found that the organizational market factors that had significant amount of effect were Organizational factor, Environmental factor and Personal factor, respectively. The factor that had a moderate effect was the Interpersonal Relationships factor. The sub-factors with the highest averages in each aspect were as follows: For the Environmental factor was the season. The Organizational factor was the standard of ingredients used or sale. For Interpersonal Relationships factor was the ability of people involved in the business to make purchase decision. Personal factor was the position of people involved in the business. The comparison of Marketing Mix affecting organizational customers towards decision to buy egg noodles between retail stores that sell egg noodles products and restaurants that use egg noodles as ingredient revealed that the Marketing Mix elements were similar in two aspects: place and promotion. But it had a different impact on the decision to buy noodles in terms of product and price. In term of organizational market factors, there was no difference in three factors which were the environment factor, interpersonal interaction factor, and personal factor. However, it was difference in terms of organizational factor.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อลูกค้าองค์กรในจังหวัดเชียงใหม่ในการตัดสินใจซื้อบะหมี่en_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting organizational customers in Chiang Mai Province towards decision to buy egg noodleen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashบะหมี่ -- การจัดซื้อ-
thailis.controlvocab.thashการเลือกซื้อสินค้า -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการซื้อสินค้า -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการ ตัดสินใจซื้อบะหมี่ลูกค้าองค์กรในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บ รวบรวมข้อมูลเฉพาะผู้ที่มีอำนาจตัดสินใจในการเลือกซื้อบะหมี่ของร้านค้าปลึกที่มีสินค้าประเภท บะหมี่ขาย และ ร้านอาหารที่ใช้วัดถุดิบประเกทบะหมี่ เพื่อจำหน่ายหรือแปรรูปเป็นอาหารพร้อม ทาน ในอำเภอเมืองเชียงใหม่และอำเภอใกล้เคียง ทั้งหมดจำนวน 270 แห่ง แบ่งเป็นร้านค้าปลึก/ส่ง 70 แห่ง และ ร้านอาหาร 200 แห่ง โดยใช้แนวคิดส่วนประสมการตลาด และ ปัจจัยเชิงตลาคองค์การ ที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่ สถิติพรรณนาที่นำมาใช้วิเคราะห์ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ สถิติเชิงอนุมานในการทคสอบความแตกต่างระหว่างกลุ่มด้วยสถิติ T-test ตามประเภทธุรกิจ ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่ของ ลูกค้าองค์กรในจังห วัดเชียงใหม่ พบว่าส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการดัดสินใจซื้อในระดับมาก ที่สุด คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ส่วนประสมการตลาดที่มีผลดอการตัดสินใจซื้อในระดับมาก ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ และ ด้านราคา สำหรับส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อใน ระดับปานกลาง คือ ด้านการส่งเสริมการตลาด โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดในแต่ละค้าน ดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ คือ ความสะอาดและ ปลอดภัยในการบริโภค ด้านราคา คือ ราคาเหมาะ สมกับ คุณภาพ ค้านช่องทางการจัดจำหน่าย คือ สามารถหาซื้อสินค้าได้ง่าย และ ด้านการส่งเสริมการตลาด คือ การให้ส่วนลด/แถมสินค้า ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยเชิงดลาคองค์การที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่ของลูกค้า องค์กรในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่าปัจจัยเชิงตลาดองค์การที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อในระดับมาก ได้แก่ ด้านองค์การ ด้านสิ่งแวดล้อม และ ด้านปัจจัยส่วนบุคคล ตามลำดับ สำหรับปัจจัยเชิงตลาด องค์การที่มีผลต่อการดัดสินใจซื้อในระดับปานกลาง คือ ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล โดย ปัจจัยย่อยที่มีคำเฉลี่ยสูงสุดในแต่ละค้าน ดังนี้ ด้านสิ่งแวดล้อม คือ ฤดูกาล ด้านองค์การ คือ เกณฑ์ มาตรฐานในการกำหนดยี่ห้อวัตถุดิบที่ใช้หรือรับมาจำหน่าย ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล คือ อำนาจในการตัดสินใจซื้อสินค้าของบุคคลที่เกี่ยวข้องในกิจการ ด้านปัจจัยส่วนบุคคล คือ ตำแหน่ง ในกิจการ การเปรียบเทียบส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่ของร้านค้า ปลีกที่มีสินค้าประเภทบะหมี่ขายและร้านอาหารที่ใช้วัตถุดิบประเภทบะหมี่พบว่า ปัจจัยส่วน ประสมทางการตลาดที่ไม่แตกต่างกัน 2 ด้าน คือ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และ ด้านการส่งเสริม การตลาด ส่วนด้านผลิตภัณฑ์และด้านราคามีผลต่อการดัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่แตกต่างกัน ส่วนปัจจัยเชิงตลาตองค์การที่มีผลต่อการดัดสินใจเลือกซื้อไม่แตกต่างกัน 3 ด้าน คือ ด้าน สิ่งแวดล้อม ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล และ ด้านปัจจัยส่วนบุคคล ส่วนด้านองค์การมีผลต่อ การตัดสินใจเลือกซื้อบะหมี่แตกต่างกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532090 ภาวิส ใจโพธิ์.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.