Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorญาณิศา พลไพรินทร์en_US
dc.date.accessioned2023-07-11T14:45:05Z-
dc.date.available2023-07-11T14:45:05Z-
dc.date.issued2564-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78459-
dc.description.abstractThis independent research aimed to study Behavior of Tourists from Chiang Mai Province Towards Travelling to Less-Visited Area in the Upper Northern Region A questionnaire was used to collect data from a sample of 385 Thai people living or working in Chiang Mai who had visited secondary cities in the upper northern region within 6 months. Data were analyzed using descriptive statistics such as frequency, percentage, Mean and inferring statistics including t-test and One-way Anova The results of the study found that most of the respondents were female, aged 15-25 years, single status, highest educational level, bachelor's degree, occupation of state enterprise employees. With an average monthly income of 15,000 - 29,999 baht, traveled to Lamphun Province in the past 6 months the most, with the second favorite province being Chiang Rai. My favorite reason is the attractiveness of the attractions. Travel by private car Most of them travel with family. There are travel information on the Internet. Influenced by tourism friends and family The duration of the trip is 1 - 2 nights, the frequency of traveling 2-3 times/year, and the average travel expenses are 2,001- 4,000 baht. A study of tourism components affecting tourists from Chiang Mai Province It was found that the most influential factor was the accommodation aspect. followed by the Facilities in tourist attractions The sub-factor with the highest average was the availability of clean restrooms for tourists. Tourism attraction The sub-factor with the highest average was the beauty of tourist attractions. access to tourist attractions The sub-factor with the highest average was clearly marked directions to tourist attractions. Service of tourist attractions The sub-factor with the highest average was a convenient communication channel. and tourism activities The sub-factors with the highest averages were the beauty of tourist attractions, respectively. when analyzing the data by gender It was found that male and female respondents had different behaviors regarding reasons for liking the secondary provinces and finding information about tourism. But they are not different in tourism components. when analyzing the data by age It was found that the respondents had different behaviors regarding reasons for liking the secondary provinces. finding travel information Travel Influencers and differ in some sub-elements of tourism attraction, access to tourist attractions Facilities in tourist attractions and tourism activitiesen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของนักท่องเที่ยวจากจังหวัดเชียงใหม่ในการท่องเที่ยวเมืองรองในพื้นที่ภาคเหนือตอนบนen_US
dc.title.alternativeBehavior of tourists from Chiang Mai Province towards travelling to less-visited area in the upper Northern Regionen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashไทย (ภาคเหนือ) -- ภูมิประเทศและการท่องเที่ยว-
thailis.controlvocab.thashนักท่องเที่ยว -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงพฤติกรรมการท่องเที่ยวเมืองรองในพื้นที่ ภาคเหนือตอนบนของนักท่องเที่ยว จากจังหวัดเชียงใหม่ ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง ที่เป็นคนไทยที่อาศัยหรือทำงานอยู่ในจังหวัดเชียงใหม่ที่เคยไปเที่ยวยังเมืองรองภาคเหนือตอนบน ภายในระยะเวลา 6 เดือน จำนวน 385 ราย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และใช้สถิติอนุมาน ได้แก่ t-test และ One-way Anova ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 15 - 25 ปี สถานะภาพ โสด มีระดับการศึกษาสูงสุด คือ ปริญญาตรี มีอาชีพพนักงานรัฐวิสาหกิจ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000 - 29,999 บาท เคยไปท่องเที่ยวจังหวัดลำพูนในช่วง 6 เดือนที่ผ่านมามากที่สุดโดยจังหวัดเมือง ชอบที่สุด คือ จังหวัดเชียงราย เหตุผลที่ชื่นชอบ คือ ความน่าสนใจของสถานที่ท่องเที่ยว เดินทางมาท่องเที่ยวโดยรถยนต์ส่วนตัว ส่วนใหญ่เดินทางมาท่องเที่ยวกับครอบครัว มีการหาข้อมูล การท่องเที่ยวในอินเทอร์เน็ต โดยได้รับอิทธิพลในการท่องเที่ยวจาก เพื่อนและครอบครัว มีระยะเวลา ในการมาท่องเที่ยว คือ ค้างคืน 1 - 2 คืน มีความถี่ในการเดินทางท่องเที่ยว 2 -3 ครั้งปี และมีค่าใช้จ่าย ในการท่องเที่ยวเฉลี่ย 2,001 -4,000 บาท การศึกษาองค์ประกอบการท่องเที่ยวที่มีผลต่อนักท่องเที่ยวจากจังหวัดเชียงใหม่ พบว่า องค์ประกอบที่มีผลที่สุดคือ ค้านที่พัก ปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ การจองที่พักสามารถจองได้ง่าย หลากหลายช่องทาง รองลงมาคือค้น สิ่งอำนวยความสะดวกในแหล่งท่องเที่ยว ปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ย สูงสุด คือ มีการให้บริการห้องน้ำที่สะอาคเพียงพอต่อนักท่องเที่ยว ด้านสิ่งดึงดูคใจทางการท่องเที่ยว โดยปัจจัยย่อ ยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ความสวยงามของสถานที่ท่องเที่ยว ค้านการเข้าถึงแหล่งท่องเที่ยว โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ มีป้ายบอกทางไปยังสถานที่ท่องเที่ยวอย่างชัดเจน ด้านการ ให้บริการของแหล่งท่องเที่ยว โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ช่องทางในการติดต่อสอบถามได้ สะดวก และด้านกิจกรรมการท่องเที่ยว โดยปัจจัยย่อยที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ความสวยงามของสถานที่ ท่องเที่ยว ตามลำดับ เมื่อวิเคราะห์ข้อมูลแยกตามเพศ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามเพศชายและเพศหญิงมีพฤติกรรม ที่แตกต่างกันในเรื่องเหตุผลที่ชื่นชอบจังหวัดเมืองรองและการหาข้อมูลในการท่องเที่ยว แต่ไม่ แตกต่างกันในองค์ประกอบการท่องเที่ยว เมื่อวิเคราะห์ข้อมูลแยกตามอายุ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีพฤติกรรมที่แตกต่างกันในเรื่อง เหตุผลที่ชื่นชอบจังหวัดเมืองรอง การหาข้อมูลการท่องเที่ยว ผู้มีอิทธิพลในการท่องเที่ยว และแตกต่าง กันในบางองค์ประกอบย่อยของค้านสิ่งดึงดูดใจทางการท่องเที่ยว ด้านการเข้าถึงแหล่งท่องเที่ยว ด้านสิ่งอำนวยความสะดวกในแหล่งท่องเที่ยว และด้านกิจกรรมการท่องเที่ยวen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532055 ญาณิศา พลไพรินทร์.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.