Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78446
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | นิวิท เจริญใจ | - |
dc.contributor.author | อารยาภรณ์ ทีฆพุฒิ | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T13:59:16Z | - |
dc.date.available | 2023-07-11T13:59:16Z | - |
dc.date.issued | 2565-01 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78446 | - |
dc.description.abstract | The research study presents a developed software for delivery sequencing in real-time purchasing orders list in LPG (Liquefied Petroleum Gas) delivery business in Thailand. In practice, customers call the LPG call center requesting services and each customer's order mostly requires an immediate service. Then routing and scheduling is done in real time. The delivery provider needs to make a decision all the time due to the continuous incoming orders, so they made more complicated in routes and schedules. Hence, the objective of this study is to develop a sequential delivery software for LPG Delivery in real-time continuous incoming purchasing orders lists for calculating an appropriate total distance and able to delivery in time. The system is divided into 3 phases. The first phase is to collect the gradually incoming data for calculation. The second phase is order assignment under the restriction by heuristics techniques, applying Two-Phase Algorithm in Cluster-First Route- Second. The Cluster is finding seed point by Farthest Insertion Method and Sequencing by Nearest Neighbor Algorithm. For more better result local search improvement is used. Finally, the third phase is to schedule the dispatches on a real time basis by dynamic time calculation. To compare the result of similar customer waiting times, it was found that the distance per cycle of the proposed method is higher than determined manually. However the results of the total distance is reduced 19.53% , increased the utilization value, and customers waiting time decreased 46% of all orders. In addition, the developed systems can use the proposed method to be a tool for estimating transportation appropriate time window and for better transport planning. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.subject | แก๊สแอลพีจี | en_US |
dc.title | การจัดลำดับการส่งแก๊สแอลพีจีสำหรับรายการคำสั่งซื้อแบบตามเวลาจริง | en_US |
dc.title.alternative | LPG delivery sequencing for real-time purchasing order lists | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | ก๊าซปิโตรเลียมอัดเหลว | - |
thailis.controlvocab.thash | เชื้อเพลิงเหลว | - |
thailis.controlvocab.thash | การขนส่งสินค้า | - |
thailis.controlvocab.thash | การกระจายสินค้าจากผู้ผลิตสู่ผู้บริโภค | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาวิธีการจัดลำดับการส่งก๊าซแอลพีจีในแต่ละรอบให้มี ระยะทางสั้นที่สุดและอยู่ภายใต้กรอบระยะเวลาที่กำหนด และพัฒนาระบบการจัดลำดับการขนส่ง แก๊สแอลพีจีให้อยู่ในรูปของระบบซอฟท์แวร์ ซึ่งเป็นระบบชอฟท์แวร์สำหรับธุรกิจจำหน่ายแก๊สแอล พีจีซึ่งมีการบริการจัดส่งสินค้าให้แก่ผู้บริโภคแบบรายการคำสั่งซื้อแบบตามเวลาจริง สำหรับ ระบบซอฟท์แวร์นั้น แบ่งเป็น 3 กระบวนการ ได้แก่ กระบวนการจัดเตรียมข้อมูล กระบวนการ จัดลำดับเส้นทาง และกระบวนการกำหนดเวลาออกรถ โดยกระบวนการจัดลำดับเส้นทางนั้นได้นำ แนวคิดวิธีการทางฮิวริสติก (Heuristics) มาใช้ในการวนช้ำหาคำตอบ โดยวิธีที่นำมาใช้ได้แก่วิธีการ Two-Phase Algorithm แบบ Cluster-First Route-Second โดยมีเกณฑ์การค้นหาจุด Seed Point แบบ Farthest Insertion และจัดลำดับจุดส่งต่างๆ แบบเพื่อนบ้านใกล้ที่สุด (Nearest Neighbor) และทำการ ปรับปรุงคำตอบด้วยวิธีการค้นหาคำตอบเฉพาะที่ (Local Search) โดยทำการค้นหาคำตอบแบบสลับ ตำแหน่งหาคำตอบที่เป็นไปได้ และเลือกชุดเส้นทางที่สั้นที่สุดภายใต้น้ำหนักบรรทุก และทำการ กำหนดเวลาออกรถตลอดกระบวนการ โดยนำแนวคิดการคำนวณเวลาในการจัดส่งสินค้าแบบพลวัต (Dynamic) มาประยุกต์ใช้สำหรับลักษณะของปัญหาดังกล่าวที่เป็นแบบตามเวลาจริง จากการเปรียบเทียบผลลัพธ์ที่ได้จากระบบซอฟท์แวร์ที่พัฒนาขึ้นกับผลลัพธ์ที่ได้จากการ จัดลำดับเส้นทางแบบดั้งเดิมด้วยระยะเวลารอของลูกค้าที่ใกล้เคียงกันพบว่า ผลลัพธ์ที่ได้ของ ระบบซอฟท์แวร์สามารถสนับสนุนการทำงานในแผนกจัดส่งได้ดีกว่าวิธีแบบดั้งเดิม แม้ว่าระยะทางที่ใช้ต่อรอบของระบบที่พัฒนาขึ้นนั้นจะมากกว่าวิธีแบบดั้งเดิม แต่เมื่อเปรียบเทียบระยะทาง รวมทั้ง หมดแล้วพบว่าระยะทางรวมจากระบบที่พัฒนาขึ้นให้ค่าระยะทางรวมที่ลดลงร้อยละ 19.53 เมื่อ พิจารณาแล้วพบว่าสอดคล้องกับค่าการใช้ประโยชน์ของน้ำหนักบรรทุกที่เพิ่มขึ้นด้วยตามลำดับ และ สามารถลคระยะเวลารอของลูกค้าได้ถึงร้อยละ 46 ของจำนวนคำสั่งซื้อทั้งหมด นอกจากนี้ ระบบซอฟท์แวร์ที่พัฒนาขึ้นยังสามารถเป็นแนวทางในการวางแผนการกำหนดกรอบเวลาการจัดส่ง สินค้าที่เหมาะสมเพื่อให้สามารถจัดส่งสินค้าให้อยู่ภายใต้กรอบเวลาที่กำหนดขึ้น เพื่อประสิทธิภาพ ของการวางแผนงานขนส่งสินค้าที่ดียิ่งขึ้น | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
610631063 อารยาภรณ์ ทีฆพุฒิ.pdf | 11.52 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.