Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78182
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorหรรษา เศรษฐบุปผา-
dc.contributor.advisorขวัญพนมพร ธรรมไทย-
dc.contributor.authorณัฐภัทร ปัญญากาวินen_US
dc.date.accessioned2023-06-27T00:57:35Z-
dc.date.available2023-06-27T00:57:35Z-
dc.date.issued2023-03-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78182-
dc.description.abstractEarly adolescents are becoming increasingly active in gaming. As a result, they are more likely to develop game-addicted behaviors and subsequent problems. This quasi-experimental research aimed to study the effect of self-control programs on the game-addicted behavior of early adolescents. The participants included students in their 2nd year of secondary study at schools in Northern Thailand. The tools used in the research included 1) a personal data questionnaire, 2) a measure of game-addicted behavior, and 3) a self-control program against game-addicted behavior, which the researchers developed based on Rosenbaum’s concept (Rosenbaum, 1980), consisting of six sessions, 30-45 minutes each, 2 times a week. Data were analyzed using descriptive statistics, independent t-tests, and dependent t-tests. The study found that: 1. One month after receiving the self-control program, the experimental group's average score for game-addicted behavior of early adolescents was statistically significantly lower than before receiving the program (p < .01). 2. One month after receiving the self-control program, the average score for game-addicted behavior of early adolescents in the experimental group was statistically significantly lower than that of the control group (p < .01). The results of this study show that self-control programs against game-addicted behavior can reduce this behavior in early adolescents. Therefore, this program should be used to reduce game-addicted behavior in this group going forward.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectการควบคุมตนเองen_US
dc.titleผลของโปรแกรมการควบคุมตนเองต่อพฤติกรรมติดเกมของวัยรุ่นตอนต้นen_US
dc.title.alternativeEffect of the self-control program on game addiction behaviors of early adolescentsen_US
dc.typeThesis
thailis.controlvocab.thashวัยรุ่น -- พฤติกรรม-
thailis.controlvocab.thashเกมวิดีโอกับเด็ก-
thailis.controlvocab.thashเกมวิดีโอ-
thailis.controlvocab.thashการควบคุมตนเอง-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวัยรุ่นตอนต้นมีพฤติกรรมเล่นเกมเพิ่มมากขึ้น ส่งผลให้มีแนวโน้มที่จะเกิดพฤติกรรมติดเกมและมีปัญหาตามมาได้ การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการควบคุมตนเองต่อพฤติกรรมติดเกมของวัยรุ่นตอนต้น กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่ศึกษาในโรงเรียนมัธยมศึกษาในเขต ภาคเหนือ จำนวน 26 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล 2) แบบวัดพฤติกรรมติดเกม และ 3) โปรแกรมการควบคุมตนเองต่อพฤติกรรมติดเกมซึ่งผู้วิจัยพัฒนาขึ้นตามแนวคิดของโรเซนบัม (Rosenbaum, 1980) ประกอบด้วยการบำบัด 6 ครั้ง ครั้งละ 30-45 นาทีจำนวน 2 ครั้งต่อสัปดาห์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณนา สถิติทดสอบค่าทีชนิดสองกลุ่ม ที่เป็นอิสระต่อกัน และที่ไม่เป็นอิสระต่อกัน ผลการศึกษาพบว่า 1. หลังได้รับโปรแกรมการควบคุมตนเอง 1 เดือน คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมติดเกมของวัยรุ่นตอนต้นในกลุ่มทดลอง ต่ำกว่าก่อนได้รับโปรแกรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p< .01) 2. หลังได้รับโปรแกรมการควบคุมตนเอง 1 เดือน คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมติดเกมของวัยรุ่นตอนต้นในกลุ่มทดลอง ต่ำกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<.01) ผลการศึกษาครั้งนี้แสดงให้เห็นว่า โปรแกรมการควบคุมตนเองสามารถลดพฤติกรรมติดเกมในวัยรุ่นตอนต้นได้ จึงควรมีการนำโปรแกรมนี้ไปใช้ในการลดพฤติกรรมติดเกมในกลุ่มนี้ต่อไปen_US
Appears in Collections:NURSE: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631231010-ณัฐภัทร ปัญญากาวิน.pdf7.01 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.