Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวิสุทธร จิตอารี-
dc.contributor.authorอรวรีย์ แซ่ค๊อกen_US
dc.date.accessioned2023-06-17T02:55:35Z-
dc.date.available2023-06-17T02:55:35Z-
dc.date.issued2023-02-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/78064-
dc.description.abstractThis independent study aims to explore purchasing decisions for child health with Extended Health Insurance in Chiang Mai province. The questionnaire was applied as a tool for data collection. The focus samples of this study were specified to 400 parents who live or work in the Chiang Mai area with experience purchasing child health with Extended Health Insurance last year. Data were analyzed by descriptive statistics, including frequency, percentage, and means, and inferential statistics The results of the study were that most respondents were married females 31 – 40 years old with a child. They graduated with bachelor’s degrees and worked as business owners and employees in private companies. Their average revenue per month was greater than 40,001 baht. The study of the buying decision-making process of Extended Health Insurance for child health in Chiang Mai province discovered that the respondents were motivated to prevent or mitigate the risk from their children’s medical expenses. They also needed to receive comfortable treatment/service rapidly and needed to admit to the private hospital. Mostly the respondents spent 1 – 3 months collecting information from the relevant person and their personal experience used to purchase in the past and information online. The interesting data were related to the medical expense of children’s diseases, the premium, the coverage of comprehensive Insurance Benefits, the comfortable process when pay the medical expense/claim insurance, and the popular diseases in children (arrange by searching). During the evaluation and buying decision, the respondents compared 2 – 3 health insurance products with these sequence criteria; the premium, the coverage of comprehensive Insurance Benefits, the diseases covered by the insurance, the comfortable process when pay the medical expense/claim insurance and the reputation & reliability of hospitals/clinics that cooperate with the insurance company. The buying decision was influenced by their spouse, insurance agent including friends/acquaintances. In terms of post-purchase behavior, the respondents sensed that the health insurance for their kids was worth it. They would recommend this health insurance to others. Regarding the service marketing mix factors affecting buying decision-making process of Extended Health Insurance for child health in Chiang Mai province, the process factor had the highest importance level among the other factors. The respondents required the easy, convenient, and fast insurance claim process as the highest importance sub-factor. Secondly, in the people factor, the highest importance was to have an insurance agent/broker who assists quickly in the pre-buying process until the post-buying process. In price factor, the highest importance was the reasonable premium with its beneficial health insurance and coverage. In product factor, the highest importance was the benefits of cost-effective coverage. In place factor, the importance was to have insurance premium payment channels that are easily accessible both online and offline including convenient channels to contact insurance agents/brokers. In promotion factor, the most important thing was to provide news and information and to educate the customer.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectกระบวนการตัดสินใจen_US
dc.subjectผู้ปกครองen_US
dc.subjectซื้อประกันสุขภาพสำหรับเด็กเล็กen_US
dc.subjectแบบสัญญาเพิ่มเติมen_US
dc.titleกระบวนการตัดสินใจของผู้ปกครองในการซื้อประกันสุขภาพสำหรับเด็กเล็กแบบสัญญาเพิ่มเติมในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeParent decision process towards purchasing extended small-child health insurance policies in Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashประกันสุขภาพเด็ก-
thailis.controlvocab.thashประกันสุขภาพเด็ก -- เชียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้ปกครองในการซื้อประกันสุขภาพแบบสัญญาเพิ่มเติมสำหรับเด็กเล็กในจังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ปกครองในจังหวัดเชียงใหม่ที่เคยซื้อประกันสุขภาพแบบสัญญาเพิ่มเติมสำหรับเด็กเล็กภายใน 1 ปีที่ผ่านมาโดยมีถิ่นพักอาศัยหรือทำงานในเขตจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 ราย วิเคราะห์ด้วยสถิติพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและสถิติอนุมาน ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 31 – 40 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพธุรกิจส่วนตัว/เจ้าของกิจการและพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ต่อเดือน 40,001 บาทขึ้นไป และมีบุตร/หลาน จำนวน 1 คน ผลการศึกษาด้านกระบวนการตัดสินใจซื้อพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีเหตุจูงใจ คือ ต้องการป้องกันหรือบรรเทาความเสี่ยงจากค่ารักษาพยาบาลบุตร/หลาน ต้องการเข้ารับการรักษา/ใช้บริการที่สะดวก รวดเร็ว ต้องการเข้ารับการรักษา/ใช้บริการในโรงพยาบาลเอกชน โดยหาข้อมูลจากการสอบถามบุคคลใกล้ชิดและจากประสบการณ์ส่วนตัวที่เคยซื้อมาก่อนรวมถึงการสืบค้นทางออนไลน์ ผู้ตอบแบบสอบถามจะค้นหาเกี่ยวกับ ค่ารักษาพยาบาลต่อครั้งจากการรักษาโรคที่เด็กเล็กมักเจ็บป่วย, เบี้ยประกัน, ความครอบคลุมของผลประโยชน์ที่คุ้มครอง, ความสะดวกสบายในการชำระค่ารักษาพยาบาล/การเคลมประกันและโรคที่เด็กเล็กมักเจ็บป่วยตามลำดับการสืบค้น การสืบค้นจะใช้ระยะเวลาราว 1 – 3 เดือน จากนั้นจึงประเมินผลและตัดสินใจซื้อโดยเปรียบเทียบ 2- 3 แบบประกันและมีเกณฑ์การตัดสินใจตามลำดับ คือ อัตราเบี้ยประกัน, ความครอบคลุมของผลประโยชน์ที่คุ้มครอง, โรคที่แบบประกันดังกล่าวคุ้มครอง, ความสะดวกสบายในการชำระค่ารักษาพยาบาลและชื่อเสียง/ความน่าเชื่อถือของโรงพยาบาล/คลินิกที่ร่วมกับบริษัทประกัน การตัดสินใจจะได้รับอิทธิพลจากคู่สมรส, ตัวแทนบริษัทประกันและเพื่อน/คนรู้จัก ภายหลังการตัดสินใจซื้อผู้ตอบแบบสอบถามรู้สึกได้รับความคุ้มค่าและจะแนะนำให้บุคคลอื่นซื้อแบบประกันสุขภาพเดียวกันกับตนเอง ผลการศึกษาปัจจัยส่วนประสมการตลาดบริการที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อประกันสุขภาพแบบสัญญาเพิ่มเติมสำหรับเด็กเล็กของผู้ปกครองในจังหวัดเชียงใหม่ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามให้ความสำคัญต่อปัจจัยด้านกระบวนการในระดับมากที่สุด ในปัจจัยย่อยเรื่องขั้นตอนการเคลมประกันหรือการเรียกร้องค่าสินไหมทดแทนที่ง่าย สะดวกและรวดเร็ว ปัจจัยด้านบุคคลให้ความสำคัญมากที่สุด คือ ต้องการตัวแทน/นายหน้าประกันสามารถให้ความช่วยเหลือ โดยปรึกษาทั้งก่อนและหลังการขายแบบประกันอย่างรวดเร็ว ปัจจัยด้านราคาให้ความสำคัญมากที่สุดต่ออัตราค่าเบี้ยประกันมีความเหมาะสมกับวงเงินเอาประกันและความคุ้มครอง ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ให้ความสำคัญมากที่สุด ในเรื่องของผลประโยชน์ของความคุ้มครองที่คุ้มค่า ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายให้ความสำคัญมากที่สุดต่อการมีช่องทางการชำระเบี้ยประกันสามารถเข้าถึงได้ง่ายทั้งออนไลน์และออฟไลน์และช่องทางการติดต่อตัวแทน/ นายหน้าขายประกันชีวิต ทำได้สะดวก ด้านส่งเสริมการตลาดให้ความสำคัญมากที่สุดต่อการที่บริษัทให้ข้อมูลข่าวสาร ความรู้แก่ผู้เอาประกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
611532035 อรวรีย์ แซ่ค๊อก.pdf3.59 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.