Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77764
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorตุลยา ตุลาดิลก-
dc.contributor.authorพัชรียา สุจนะen_US
dc.date.accessioned2022-10-29T05:35:56Z-
dc.date.available2022-10-29T05:35:56Z-
dc.date.issued2022-08-24-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/77764-
dc.description.abstractThe objective of this independent study was to analyze the activity-based costing in freight transportation of a transportation company in Mae Sot District, Tak Province using the concept of Activity Base Costing: ABC. The company provides road freight services on Mae Sot to Bangkok and its vicinity route with two types of services: dry bulk cargo and parcel services. In one trip, it includes an inbound and outbound journey. The Company's transportation modes can be summarized in 4 cases, which are: case 1, an outbound dry bulk cargo service and an inbound chartered parcel service, case 2, an outbound dry bulk cargo service and an inbound parcel service, case 3, an outbound deadheading trip and an inbound chartered parcel service, and case 4, an outbound deadheading trip and an inbound parcel service. Moreover, company’s activity and cost lists could be identified. By studying the activities and transportation costs of the company, it was found that a total of 50 activities can be organized into 6 activity centers and from those 50 activities, there are 26 cost items that could be divided into 6 cost groups. From studying the activities cost rate of the company, it was found as follows: the cost of receiving and planning activities was 209.55 baht per trip, pre-departure activities 211.65 baht per trip, delivering activities 10.94 baht per kilometer, coordinating activities 433.58 baht per hour, loading and unloading, counting and sorting activities 201.38 baht per pallet, and activities for distribution and delivery of parcel service 831.89 baht per cycle. In addition, it revealed that the base cost of transportation activities in case 2 costs 23,795.77 baht per trip, which is the highest activity-based cost when compared to the company's other cases. This is a result of its cost-driven activities and high usage of cost drivers, making it cost higher than in other cases. It was also found that, according to the freight cost per unit based on size and weight criteria, the transportation in case 4 has a cost per unit based on the size criteria of 302.13 baht per cubic meter and the cost per unit on a weight criterion is 0.68 baht per kilogram. Therefore, case 4 has the highest cost per unit when compared to the cost of shipping per unit of the company's other transportation cases.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectต้นทุนฐานกิจกรรมen_US
dc.subjectการขนส่งสินค้าทางถนนen_US
dc.subjectขนส่งen_US
dc.titleต้นทุนฐานกิจกรรมการขนส่งสินค้าทางถนนของ บริษัทขนส่งสินค้าแห่งหนึ่งในอำเภอแม่สอด จังหวัดตากen_US
dc.title.alternativeActivity-Based costing in freight transportation of a transportation company in Mae Sot District, Tak Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- แม่สอด (ตาก)-
thailis.controlvocab.thashการขนส่ง -- ต้นทุน-
thailis.controlvocab.thashต้นทุนการผลิต-
thailis.controlvocab.thashการบริหารธุรกิจ-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระเรื่องต้นทุนฐานกิจกรรมการขนส่งสินค้าทางถนนของบริษัทขนส่งสินค้าแห่งหนึ่งในอำเภอแม่สอด จังหวัดตาก มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ต้นทุนฐานกิจกรรมของ การดำเนินงานขนส่งสินค้าทางถนนของบริษัทขนส่งสินค้าแห่งหนึ่งในอำเภอแม่สอด จังหวัดตากการศึกษาครั้งนี้ใช้แนวคิดต้นทุนฐานกิจกรรม (Activity Base Costing: ABC) ในการวิเคราะห์ต้นทุนฐานกิจกรรมของบริษัทกรณีศึกษา จากการศึกษาภาพรวมการดำเนินการขนส่งของบริษัทกรณีศึกษาทำให้ทราบว่าบริษัทกรณีศึกษาให้บริการขนส่งสินค้าในเส้นทางแม่สอดไปยังกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โดยมีการบริการสองรูปแบบคือ แบบเหมาและแบบรายชิ้น ซึ่งการเดินรถต่อเที่ยวประกอบด้วยการเดินทางขาไปและขากลับ ทำให้สามารถสรุปรูปแบบการขนส่งของบริษัทกรณีศึกษาได้ 4 กรณี คือ กรณีที่1 ขาไปรูปแบบบริการแบบเหมาและขากลับรูปแบบบริการแบบเหมา กรณีที่2 ขาไปรูปแบบบริการแบบเหมาและขากลับรูปแบบบริการแบบรายชิ้น กรณีที่3 ขาไปส่งรถบรรทุก (รถเปล่า) เดินทางไปรับสินค้า และขากลับรูปแบบบริการแบบเหมา และ กรณีที่4 ขาไปส่งรถบรรทุก (รถเปล่า) เดินทางไปรับสินค้า และขากลับรูปแบบบริการแบบรายชิ้น รวมถึงสามารถระบุรายการกิจกรรมและรายการต้นทุน นอกจากนี้ยังศึกษากิจกรรมและต้นทุนการขนส่งสินค้าของบริษัทกรณีศึกษาพบว่ารายการกิจกรรมที่เกิดขึ้นทั้งหมด 50 กิจกรรม โดยรวบรวมไว้ใน 6 ศูนย์กิจกรรม ซึ่งมีต้นทุนทั้งหมด 26 รายการ และแบ่งเป็น 6 กลุ่มต้นทุน ผลการศึกษาพบว่าอัตราต้นทุนกิจกรรมการขนส่งสินค้าของบริษัทกรณีศึกษาเป็นดังนี้ กิจกรรมรับและวางแผนงาน 209.55 บาทต่อเที่ยว กิจกรรมเตรียมความพร้อมก่อนออกเดินทาง 211.65 บาทต่อเที่ยว กิจกรรมเดินทางรับและส่งสินค้า 10.94 บาทต่อกิโลเมตร กิจกรรมประสานงานภายในและภายนอกองค์กร 433.58 บาทต่อชั่วโมง กิจกรรมรับ ขนถ่าย ตรวจนับและจัดเรียงสินค้า 201.38 บาทต่อพาเลท และกิจกรรมกระจายและส่งมอบสินค้ารายชิ้น 831.89 บาทต่อเที่ยว และพบว่าต้นทุนฐานกิจกรรมการขนส่งสินค้ากรณีที่ 2 ขาไปรูปแบบบริการแบบเหมา และขากลับรูปแบบบริการแบบรายชิ้นมีต้นทุนฐานกิจกรรมรวมต่อเที่ยวเท่ากับ 23,795.77 บาท ซึ่งมีต้นทุนฐานกิจกรรมรวมมากที่สุดเมื่อเทียบกับรูปแบบการขนส่งสินค้าทั้งหมด 4 กรณีของบริษัทกรณีศึกษา โดยเป็นผลจากมีกิจกรรมที่ก่อให้เกิดต้นทุนและมีปริมาณการใช้ตัวผลักดันต้นทุนที่มากส่งผลให้มีต้นทุนที่มากกว่ากรณีอื่น นอกจากนี้ยังพบว่าต้นทุนการขนส่งสินค้าต่อหน่วยตามเกณฑ์ขนาดและตามเกณฑ์น้ำหนัก รูปแบบการขนส่งของบริษัทกรณีศึกษากรณีที่ 4 ขาไปส่งรถบรรทุก (รถเปล่า) เดินทางไปรับสินค้า และขากลับรูปแบบบริการแบบรายชิ้น มีต้นทุนต่อหน่วยตามเกณฑ์ขนาดเท่ากับ 302.13 บาทต่อลูกบาศก์เมตร และมีต้นทุนต่อหน่วยตามเกณฑ์น้ำหนักเท่ากับ 0.68 บาทต่อกิโลกรัม ซึ่งมีต้นทุนต่อหน่วยมากที่สุดเมื่อเทียบกับต้นทุนการขนส่งสินค้าต่อหน่วยของรูปแบบการขนส่งสินค้าทั้ง 4 กรณีของบริษัทกรณีศึกษาen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532048_พัชรียา สุจนะ.pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.