Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74048
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพิษณุ เจียวคุณ-
dc.contributor.authorปณิธาน อินทรวิชาen_US
dc.date.accessioned2022-09-01T16:41:54Z-
dc.date.available2022-09-01T16:41:54Z-
dc.date.issued2564-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74048-
dc.description.abstractThis independent study aims to analyze an online social network in a famous website called "Pantip" by presenting the trend of customer interest on choosing the active ingredients in facial moisturizer products. The investigation was done by collecting customers' opinions on the active ingredients from threads in beauty forum of Pantip website by using Python syntax. The data collecting were analyzed by using tokenization and word count. It was found that the top three most popular active ingredients are collagen, retinol, and niacinamide respectively. By collecting keywords referring to these active ingredients, the customers mentioned collagen in terms of moisture, brightness, and resilience similarly, retinol was mentioned with related to anti-aging, pore firming, and moisture. Lastly, niacinamide was commented about moisture, resilience, and pore firming. When data were plotted and presented by word cloud technique. It can be implied that the top five most popular key words showed similarity in term of types but difference in order. However, the statistical analysis by Friedman test showed that the rank of the key words of the active ingredients showed no considerable difference. Therefore, it can be summarized that the customers commented about the top three active ingredients with no significant difference.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการวิเคราะห์โครงข่ายสังคมออนไลน์ที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกใช้สารออกฤทธิ์ในผลิตภัณฑ์ให้ความชุ่มชื้นบนผิวหน้าen_US
dc.title.alternativeAnalysis of online social network affecting making decision of choosing active ingredients in facial moisturizer productsen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashใบหน้า -- การดูแลและสุขวิทยา-
thailis.controlvocab.thashเครือข่ายสังคมออนไลน์-
thailis.controlvocab.thashความพอใจของผู้บริโภค-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้มีวัดถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์โครงข่ายสังคมออนไลน์บนเว็บไซด์พันทิป (Pantip) โดยนำเสนอแนวโน้มความสนใจของผู้บริโภคที่มีต่อสารออกฤทธิ์ของผลิตภัณฑ์ให้ความชุ่มชื้นบน ผิวหน้า และแง่มุมที่ถูกกล่าวถึงเกี่ยวกับสารออกฤทธิ์นั้น ทำการศึกษาโดยรวบรวมความคิดเห็น เกี่ยวกับสารออกฤทธิ์ในผลิตภัณฑ์ให้ความชุ่มชื้นบนผิวหน้าจากเว็บไซต์พันทิปห้องโต๊ะเครื่องแปัง ด้วยภาษาไพทอน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการตัดคำโดยพจนานุกรมและการนับคำ ผลวิจัยพบว่าสารออก ฤทธิ์ของผลิตภัณฑ์ให้ความชุ่มชื้นบนผิวหน้าที่ได้รับความสนใจสูงสุด 3 อันดับแรกได้แก่ Collagen Retinol และ Niacinamide ตามลำดับ จากการรวบรวมคำบ่งชี้เพื่อนำเสนอแง่มุมที่กล่าวถึงเกี่ยวกับสาร ออกฤทธิ์เหล่านี้พบว่า ผู้บริโภคกล่าวถึงสาร Collagen ในแง่มุมเรื่อง ชุ่มชื้น ผิวดูกระจ่างใส และผิวเด้ง ใส มากที่สุดตามลำดับ สาร Retinol ถูกกล่าวถึงแง่มุมเรื่อง ลดเลือนริ้วรอย กระชับรูขุมขน และชุ่ม ชื้น มากที่สุดตามลำดับ และสาร Niacinamide ถูกกล่าวถึงแง่มุมเรื่อง ชุ่มชื้น ผิวเด้งใส และกระชับรู ขุมขนมากที่สุดตามลำดับ เมื่อนำข้อมูลที่ไส้มานำเสนอแบบกลุ่มเมฆ พบว่าคำบ่งชี้มีความคล้ายคลึง กัน แตกต่างกันที่อันดับเท่านั้น จากการทดสอบทางสถิติด้วยสถิติทดสอบของฟรีดแมน พบว่าอันดับ คำบ่งชี้ของแต่ละสารออกฤทธิ์ไม่มีความแดกต่างกัน แสดงว่าผู้บริโภคกล่าวถึงแง่มุมของสารออกฤทธิ์ Collagen , Retinol และ Niacinamide ที่ไม่แตกต่างกันen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
610632079 ปณิธาน อินทรวิชา.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.