Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74006
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorเรนัส เสริมบุญสร้าง-
dc.contributor.authorวรินทร เดชชัยกุลen_US
dc.date.accessioned2022-08-28T00:48:08Z-
dc.date.available2022-08-28T00:48:08Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/74006-
dc.description.abstractThe objectives of this research was to study the Marketing Mix that affects the purchase of products of retail entrepreneurs from wholesaler in Mueang Mai Market. The data were collected by using a questionnaire. The sample was 385 retail entrepreneurs in Chiang Mai and neighboring provinces such as Lamphun, Mae Hong Son, etc., who came to buy consumer products from wholesaler in Mueang Mai Market for further resale by using Convenient Sampling Method. The study found that retail entrepreneurs in Chiang Mai and nearby provinces operate as consumer goods retailers, were sole owner, selling consumer goods and invested less than 100,000 baht into the business. Most had monthly sales of less than 50,000 baht. They usually purchase from wholesaler in Mueang Mai Market less than 50,000 baht a month. The location of retail entrepreneurs were in the wet market or flea market. They made regular purchase at the same grocery stores. Frequency of purchases were 2 - 3 times/week, mainly on Saturday - Sunday during 07.01 - 12:00 am. The average spent per purchase was more than 10,000 baht. The retail entrepreneurs owner was the one who decide the amount of the purchase and the purchase forecasting was from past trading volume. The Marketing Mix that influenced the decision to buy products of retail entrepreneurs from wholesalers in Mueang Mai Market was found that, in overall, the factors affecting decision making at the highest level was Product. The factors affecting the decision at a high level were Price, Processes, People and Physical Evidence. The factor affecting the decision at a moderate level was Promotion. As for the sub-factors of the Marketing Mix that influenced the decision to buy products of retail entrepreneurs from wholesalers in Mueang Mai Marke, it was found that (1) Product factor that affects the purchase decision was to focus on the products that were sufficient to meet the demand. (2) Price factor focuses on having the price tags clearly displayed. (3) Promotion factor focuses on guaranteeing products to customers. (4) Processes factor focuses on taking order of the purchase efficiently and repeated the orders to verify the correctness of the order. (5) Personnel factor gave importance to the seller's good interpersonal relationship and good-natured. and (6) Physical Evidence factor gave importance to the stores that organized into categories orderly. The hypothesis testing results found that (1) the differences of retail entrepreneur’s types affected the different purchasing decisions regarding of 6 factors of marketing mix. (2) The differences of average monthly sales of retailers/businesses affected 5 factors of marketing mix that affect different purchasing decisions. Except for Processes that affected the decision of the retailer to buy products from wholesale store that had no differences, and (3) the differences of average purchase from wholesales affected 6 factors of marketing mix which influence the purchasing decision of retail entrepreneurs from wholesale stores differently.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectส่วนประสมการตลาดen_US
dc.subjectผู้ประกอบการร้านค้าปลีกen_US
dc.subjectMarketing Mix Affecting Retail Storeen_US
dc.subjectgoods from Wholesale Storesen_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้ประกอบการร้านค้าปลีก ในการซื้อสินค้าจากร้านค้าส่งในตลาดเมืองใหม่en_US
dc.title.alternativeMarketing mix affecting retail store owners towards purchasing goods from wholesale stores at Mueang Mai marketen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashผู้ประกอบการ -- เขียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashการค้าปลีก -- เขียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashร้านค้าปลีก -- เขียงใหม่-
thailis.controlvocab.thashร้านค้าปลีก -- การตลาด-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อการซื้อสินค้าของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกจากร้านค้าส่งในตลาดเมืองใหม่ เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ แบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ประกอบการร้านค้าปลีกในเขตจังหวัดเชียงใหม่และจังหวัดใกล้เคียง เช่น ลำพูน แม่ฮ่องสอน ฯลฯ ที่เข้ามาซื้อสินค้าอุปโภคบริโภคจากร้านค้าส่งในตลาดเมืองใหม่เพื่อนำไปขายต่อให้กับผู้บริโภค จำนวน 385 ตัวอย่าง ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบตามสะดวก จากการศึกษาพบว่า ผู้ประกอบการร้านค้าปลีกในเขตจังหวัดเชียงใหม่และจังหวัดใกล้เคียงประกอบกิจการเป็นร้านค้าปลีกสินค้าอุปโภคบริโภค เป็นเจ้าของคนเดียว ขายสินค้าอุปโภคบริโภค ใช้เงินทุนเริ่มต้นของกิจการน้อยกว่า 100,000 บาท มียอดขายต่อเดือนของร้านค้าน้อยกว่า 50,000 บาท มียอดซื้อสินค้าจากร้านค้าส่งต่อเดือนที่ซื้อสินค้าในตลาดเมืองใหม่ น้อยกว่า 50,000 บาท ตำแหน่งที่ตั้งร้านค้าหรือกิจการที่นำไปจำหน่ายต่อหรือไปผลิตต่ออยู่ในตลาดสดหรือตลาดนัด ซื้อสินค้าเป็นประจำอยู่ที่ร้านค้าส่งสินค้าอุปโภคบริโภค ความถี่ในการซื้อ 2 – 3 ครั้ง/สัปดาห์ ช่วงวันเสาร์ – อาทิตย์ ช่วงเวลา 07.01 น. – 12.00 น. มีค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งในการซื้อมากกว่า 10,000 บาท เจ้าของกิจการเป็นผู้คาดคะเนความต้องการสินค้า การคาดคะเนความต้องการสินค้า คือ ปริมาณการขายในอดีต ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกจากร้านค้าส่งในตลาดเมืองใหม่ในภาพรวม พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมากที่สุด คือ ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับมาก คือ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายสินค้า ปัจจัยด้านบุคคล ปัจจัยด้านลักษณะกายภาพ และปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจอยู่ในระดับปานกลาง คือ ปัจจัยด้านส่งเสริมการตลาด สำหรับปัจจัยย่อยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกจากร้านค้าส่งในตลาดเมืองใหม่เป็นอันดับแรก พบว่า (1) ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ คือ ให้ความสำคัญกับสินค้าที่มีความเพียงพอต่อความต้องการ (2) ปัจจัยด้านราคาให้ความสำคัญกับการมีป้ายแสดงราคาสินค้าไว้อย่างชัดเจน (3) ปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดให้ความสำคัญกับการการันตีสินค้าให้แก่ลูกค้า (4) ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายสินค้าให้ความสำคัญกับการรับคำสั่งซื้อ มีการทวนซ้ำเพื่อตรวจสอบความถูกต้องในการสั่งซื้อสินค้า (5) ปัจจัยด้านบุคคลให้ความสำคัญกับการที่ผู้ขายมีมนุษย์สัมพันธ์ที่ดี อัธยาศัยดี และ (6) ปัจจัยด้านลักษณะกายภาพให้ความสำคัญกับการที่ร้านค้ามีการจัดเรียงสินค้าเป็นหมวดหมู่ เป็นระเบียบเรียบร้อย ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า (1) ประเภทของผู้ประกอบการแตกต่างกัน ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้ง 6 ด้านที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าแตกต่างกัน (2) ยอดขายเฉลี่ยต่อเดือนของร้านค้าปลีก/กิจการแตกต่างกัน ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้งหมด 5 ด้านที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าแตกต่างกัน ยกเว้นด้านช่องทางการจัดจำหน่ายสินค้าที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกจากร้านค้าส่ง ไม่แตกต่างกัน และ (3) ค่าใช้จ่ายเฉลี่ยต่อครั้งในการซื้อสินค้าจากร้านค้าส่งแตกต่างกัน ให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมการตลาดทั้ง 6 ด้านที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกจากร้านค้าส่ง แตกต่างกันen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IS วรินทร_601532067-Final.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.