Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73950
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Poti Chaopaisarn | - |
dc.contributor.author | Teerasak Charoennapharat | en_US |
dc.date.accessioned | 2022-08-20T04:17:50Z | - |
dc.date.available | 2022-08-20T04:17:50Z | - |
dc.date.issued | 2022-06 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73950 | - |
dc.description.abstract | At present, it is undeniable that cross-border transportation (CBT) is an essential criterion in developing the international trade economy. CBT will enable many business processes to result in a better economy and international trade with growth. Multimodal transportation is essential to international cross-border trade in the global economy, especially in the movement of goods, because it can help the increased effectiveness of foreign and domestic trade, the development of industrial relations, and the transportation of passengers and cargo. In the past, whether it is agricultural trade or industrial trade, policymakers and decision-makers have focused on making critical decisions based on aspects of cost, time, and risk. Due to increased competition, exploiting other related areas is necessary for the sustainability of the transport business. Therefore, this research operationalizes the benefit and opportunity dimensions of multimodal transport to increase organization efficiency in the transportation business development. However, multimodal transport has been impacted by the pandemic event, COVID-19. And the logistics service provider is directly affected. In order to reduce the number of infection cases, several governments have closed or limited their trade borders, causing disruptions in vehicle movements, labor shortages, and the preservation of physical distance in production facilities. Due to the pandemic event, several difficulties were found in multimodal transportation operations and are expected to impact worldwide international trade considerably. For example, the World Trade Organization (WTO) predicted that the COVID-19 crisis might cause a 13–32 percent drop in global trade in 2021. Therefore, this study will be presented in three stages. The first stage employs bibliometric analysis to define multimodal transport dimensions and criteria based on previous and current multimodal transportation literature studies. The second uses confirmatory factor analysis (CFA) to verify the relationship between factors and multimodal transportation. The Fuzzy Best-Worst Method (FBWM) combined with Benefits, Opportunities, Costs, and Risks (BOCR) was used in the second stage of this research to prioritize the sub-criteria affecting the improvement and development of multimodal transport during the COVID-19 crisis from the perspective of a logistics service provider in Thailand. In the final stage, research proposed the Fuzzy Best-Worst Method to determine sub- criteria. In addition, fuzzy-TOPSIS was used to rank alternative multimodal transport routes from Thailand to South China. This method was employed to evaluate the decision-making process. More importantly, this method considers the decision makers’ risk appetite and the alternatives' preferences, decreasing the decision risk. As a result of the research, the researcher was able to identify essential sub-criteria during the epidemic crisis that was affected by the outbreak. Those sub-criteria can assist policymakers in developing policies to solve multimodal transportation difficulties during the epidemic crisis. In addition, it can help logistics service providers transporting agricultural goods from Thailand to southern China choose the appropriate route. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | Chiang Mai : Graduate School, Chiang Mai University | en_US |
dc.title | Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method | en_US |
dc.title.alternative | การเลือกเส้นทางหลายรูปแบบสำหรับการขนส่งสินค้าเกษตรจากประเทศไทยไปยังประเทศจีนตอนใต้โดยวิธีหลายชั้น | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | Farm produce -- Transportation | - |
thailis.controlvocab.thash | Shipment of goods | - |
thailis.controlvocab.thash | Multimodal transport | - |
thesis.degree | doctoral | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | ปัจจุบันปฏิเสธไม่ได้ว่าการขนส่งข้ามพรมแดน (CBT) เป็นปัจจัยสำคัญในการพัฒนาเศรษฐกิจการค้าระหว่างประเทศ CBT จะช่วยให้กระบวนการทางธุรกิจหลายอย่างส่งผลให้เศรษฐกิจดีขึ้นและการค้าระหว่างประเทศมีการเติบโต การขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบมีความสำคัญต่อการค้าข้ามพรมแดนระหว่างประเทศในเศรษฐกิจโลก โดยเฉพาะอย่างยิ่งในการเคลื่อนย้ายสินค้า เนื่องจากสามารถช่วยเพิ่มประสิทธิภาพของการค้าต่างประเทศและในประเทศ การพัฒนาความสัมพันธ์ทางอุตสาหกรรม และการขนส่งผู้โดยสารและสินค้า ในอดีต ไม่ว่าจะเป็นการค้าทางการเกษตรหรือการค้าอุตสาหกรรม ผู้กำหนดนโยบายและผู้มีอำนาจตัดสินใจได้ให้ความสำคัญกับการตัดสินใจที่สำคัญโดยพิจารณาจากต้นทุน เวลา และความเสี่ยง เนื่องจากการแข่งขันที่เพิ่มขึ้น การใช้ประโยชน์จากพื้นที่อื่นที่เกี่ยวข้องจึงจำเป็นต่อความยั่งยืนของธุรกิจขนส่ง ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงดำเนินการมิติด้านประโยชน์และโอกาสของการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพขององค์กรในการพัฒนาธุรกิจการขนส่ง อย่างไรก็ตามการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบได้รับผลกระทบจากเหตุการณ์โรคระบาด COVID-19 และผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ได้รับผลกระทบโดยตรง เพื่อลดจำนวนกรณีการติดเชื้อ รัฐบาลหลายแห่งได้ปิดหรือจำกัดพรมแดนทางการค้า ทำให้เกิดการหยุดชะงักในการเคลื่อนย้ายยานพาหนะ การขาดแคลนแรงงาน และการรักษาระยะห่างทางกายภาพในโรงงานผลิต เนื่องจากเหตุการณ์ระบาดใหญ่พบปัญหาหลายประการ ในการดำเนินการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบ และคาด ว่าจะส่งผลกระทบต่อการค้าระหว่างประเทศทั่วโลกอย่างมาก ตัวอย่างเช่น องค์การการค้าโลก (WTO) คาดการณ์ว่าวิกฤตโควิด-19 อาจทำให้การค้าโลกลดลง 13-32 เปอร์เซ็นต์ในปี 2564 ดังนั้นการศึกษานี้จะนำเสนอเป็นสามขั้นตอน ขั้นตอนแรกใช้การวิเคราะห์บรรณานุกรมเพื่อกำหนดมิติและเกณฑ์การขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบตามการศึกษาวรรณกรรมการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบก่อนหน้าและปัจจุบัน ส่วนที่สองใช้การวิเคราะห์ปัจจัยยืนยัน (CFA) เพื่อตรวจสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยและการขนส่งหลายรูปแบบ Fuzzy Best-Worst Method (FBWM) ผสมผสานกับ Benefit, Opportunities, Costs, and Risks (BOCR) ในขั้นตอนที่สองของการวิจัยนี้เพื่อจัดลำดับความสำคัญของเกณฑ์ย่อยที่ส่งผลต่อการปรับปรุงและพัฒนาการขนส่งหลายรูปแบบในช่วง COVID-19 วิกฤตการณ์จากมุมมองของผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ในประเทศไทย ในขั้นตอนสุดท้าย การวิจัยได้เสนอวิธี Fuzzy Best-Worst เพื่อกำหนดเกณฑ์ย่อย นอกจากนี้ Fuzzy-TOPSIS ยังใช้จัดอันดับเส้นทางการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบทางเลือกจากประเทศไทยไปยังประเทศจีนตอนใต้ วิธีนี้ใช้ในการประเมินกระบวนการตัดสินใจ ที่สำคัญกว่านั้น วิธีนี้จะพิจารณาความเสี่ยงของผู้มีอำนาจตัดสินใจและความชอบของทางเลือกอื่นๆ ซึ่งจะช่วยลดความเสี่ยงในการตัดสินใจ จากผลการวิจัยผู้วิจัยสามารถระบุเกณฑ์ย่อยที่สำคัญในช่วงวิกฤตการแพร่ระบาดที่ได้รับผลกระทบจากการระบาด เกณฑ์ย่อยเหล่านี้สามารถช่วยผู้กำหนดนโยบายในการพัฒนานโยบายเพื่อแก้ไขปัญหาการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบในช่วงวิกฤตการแพร่ระบาดนอกจากนี้ยังสามารถช่วยให้ผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ขนส่งสินค้าเกษตรจากไทยไปจีนตอนใต้เลือกเส้นทางที่เหมาะสม | en_US |
Appears in Collections: | ENG: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ThesisTeerasak 590651026 ลงลายน้ำ.pdf | 4.94 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.