Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorศรัญญา กันตะบุตร-
dc.contributor.authorแพรวา ตรีธาราen_US
dc.date.accessioned2022-08-13T07:47:29Z-
dc.date.available2022-08-13T07:47:29Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73842-
dc.description.abstractThis independent study focuses on understanding the decision making process of runners in selecting running events in Chiang Mai. The research used a questionnaire to collect data from 385 runners who participated in a running event within one year. Descriptive statistics, including frequency, percentage, mean, and inferential statistics, including t-test and ANOVA, were used to analyze the data. The results showed that Step 1 Problem Recognition: Respondents recognized the need to join a running event because they got invited by someone. Step 2 Information Search: Respondents looked for information about the event from posts shared by their friends on social media. Step 3 Evaluation of Alternatives: Respondents evaluated the Marketing Mix Factors as follows, Process: well-managed traffic along the route, Physical Evidence: adequate first aid and medical service locations, Place: open for online registration, People: staffs are well-trained to handle the crowd, Product: the event is in a convenient location, Price: the entry fee is in an acceptable range, and Promotion: convincing event reviews. Moreover, different gender and age indicate a significant difference in the importance of marketing mix factors, including Price, People, Process, and Physical evidence. Step 4 Purchase Decision: Respondents used 2-4 days to make their purchase decision because they were unsure about their schedule. Step 5 Post-Purchase Behavior: If respondents are satisfied with the event, they will post some photos and thoughts on their social media. If they are unsatisfied, they will not do anything. Moreover, results showed that differences in gender has different decision making process in the step Information Search, Evaluation of Alternatives, Purchase Decision and Post-Purchase Behavior. But according to age classification, they are different in every steps. And according to regional classification, only step Information Search, Evaluation of Alternatives and Post-Purchase Behavior are different.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectกระบวนการตัดสินใจen_US
dc.subjectการเลือกงานวิ่งen_US
dc.subjectงานวิ่งในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.titleกระบวนการตัดสินใจของนักวิ่งในการเลือกงานวิ่ง ในจังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeDecision making process of runners in selecting running events in Chiang Mai provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashพฤติกรรมผู้บริโภค-
thailis.controlvocab.thashการวิ่ง-
thailis.controlvocab.thashการวิ่ง -- เชียงใหม่-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจของนักวิ่งในการเลือกงานวิ่งในจังหวัดเชียงใหม่ เก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 385 ราย ซึ่งเป็นผู้ที่เคยเข้าร่วมงานวิ่งในจังหวัดเชียงใหม่ ภายในระยะเวลาไม่เกิน 1 ปี นำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และใช้สถิติการอนุมาน ประกอบด้วย t-test และ ANOVA ผลการศึกษาเป็นดังนี้ ขั้นตอน 1 การรับรู้ถึงปัญหาและความต้องการ ผู้ตอบแบบสอบถามเข้าร่วมงานวิ่งเพราะมีคนใกล้ตัวชวน ขั้นตอน 2 การค้นหาข้อมูล ผู้ตอบแบบสอบถามหาข้อมูลงานวิ่งจากการแชร์ของเพื่อนทางโซเชี่ยลมีเดีย โดยมองหางานตามวันที่ที่ตนต้องการและหาเดือนละครั้ง ขั้นตอน 3 การประเมินทางเลือก พบว่าส่วนประสมการตลาดที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านกระบวนการให้บริการ ปัจจัยย่อยจัดการการสัญจรได้ดี รองลงมา คือ ด้านสิ่งแวดล้อมทางกายภาพ ปัจจัยย่อยมีจุดปฐมพยาบาลเพียงพอ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ปัจจัยย่อยมีช่องทางการสมัครออนไลน์ ด้านบุคลากร ปัจจัยย่อยบุคลากรมีความสามารถในการจัดการคน ด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อยสามารถเดินทางไปได้สะดวก ด้านราคา ปัจจัยย่อยราคาเหมาะสมไม่เกินงบ และด้านการส่งเสริมการตลาด ปัจจัยย่อยมีการรีวิวของผู้ที่เคยเข้าร่วมงาน ตามลำดับ ขั้นตอน 4 การตัดสินใจซื้อ ผู้ตอบแบบสอบถามใช้เวลา 2-4 วันในการตัดสินใจเข้าร่วมงานวิ่ง โดยเหตุผลที่ไม่สามารถตัดสินใจได้ภายใน 1 วัน เพราะยังไม่มั่นใจในตารางเวลาว่างของตน ขั้นตอน 5 พฤติกรรมหลังการซื้อ กรณีที่พึงพอใจในงาน ผู้ตอบแบบสอบถามจะโพสต์รูป/แสดงความประทับใจลงในโซเชี่ยลมีเดียของตน กรณีที่ไม่พึงพอใจในงานจะไม่ทำอะไร เมื่อจำแนกตามเพศ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีกระบวนการตัดสินใจที่แตกต่างกันในขั้นตอนการค้นหาข้อมูล การประเมินทางเลือก การตัดสินใจซื้อ และพฤติกรรมหลังการซื้อ เมื่อจำแนกตามอายุ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีกระบวนการตัดสินใจที่แตกต่างกันทุกขั้นตอน เมื่อจำแนกตามพื้นที่อาศัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีกระบวนการตัดสินใจที่แตกต่างกันในขั้นตอน การค้นหาข้อมูล การประเมินทางเลือก และพฤติกรรมหลังการซื้อen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
แพรวา-_601532051.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.