Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73628
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปฏิเวธ วุฒิสารวัฒนา-
dc.contributor.authorชัชวาล สิงคะลิงen_US
dc.date.accessioned2022-07-14T14:12:16Z-
dc.date.available2022-07-14T14:12:16Z-
dc.date.issued2021-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73628-
dc.description.abstractThis independent study finds a predictive model for predicting at-risk students who will be academic dismissal. The predictive model will be identified for helping advisors to pinpoint students at risk so that the advisors can work more efficiently by convincing students concentrate on studying. It uses a machine learning technique that generates a predictive model from the Decision tree, k nearest neighbor, Logistic regression, naive bayes, Artificial neural network, Random Forest, Support vector machine algorithms and measures the performance of the algorithms for future use. Moreover, the factors that resulted in students being considered academic dismissal will be found by using SelectKBest, Correlation, Feature important, Forward Selection, Backward Elimination techniques to reduce the redundancy of the factors used in the predictive modeling. The sample used for prediction are prepared by using under sampling and oversampling techniques to enhance the learning efficiency of the forecasting model. The most efficient algorithm is the Support vector machine, which generates a predictive model using oversampling techniques. The efficiency was 8 8 .4 8 % and the key factors were (1) Student loan status (2) Parent relationship (3) Parent income (4) Province code Student address (5) Area (6) Family status (7) Previous GPA (8) Education level (9) Father income level (10) Parent living status (11) Graduation credits. The most important factor is student loan status, as these students are more willing to study than the average student, as they are required to repay the full amount with interest regardless of whether students graduate or fail to graduate. They are more committed to their studies than their counterparts.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleการพยากรณ์ความเสี่ยงของการพ้นสภาพจากการเป็นนักศึกษาโดยใช้อัลกอริทึมการเรียนรู้ของเครื่อง: กรณีศึกษามหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล ล้านนาen_US
dc.title.alternativePrediction of academic dismissal risk using machine learning algorithm: a case study on Rajamangala University of Technology Lannaen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashการศึกษาขั้นอุดมศึกษา-
thailis.controlvocab.thashการวัดผลทางการศึกษา-
thailis.controlvocab.thashพยากรณ์ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน-
thailis.controlvocab.thashอัลกอริทึม-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าอิสระครั้งนี้เป็นหาตัวแบบพยากรณ์ที่สามารถพยากรณ์นักศึกษากลุ่มเสี่ยงที่จะถูกพิจารณาให้พันสภาพจากการเป็นนักศึกษา โดยทางผู้วิจัยจะทำการหาตัวแบบพยากรณ์ที่จะช่วยคัดกรองนักศึกษากลุ่มเสี่ยงเพื่อให้อาจารย์ที่ปรึกษาทำงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยการโน้มน้าวให้นักศึกษากลับมาตั้งใจเรียน โดยจะใช้เทคนิคการเรียนเรียนรู้ของเครื่องซึ่งจะสร้างตัวแบบพยากรณ์จากอัลกอริทึม Decision tree, k nearest neighbor, Logistic regression, naive bayes, Artificial neural network, Random Forest, Support vector machine และทำการวัดค่าประสิทธิภาพของตัวแบบพยากรณ์สูงที่สุดเพื่อเป็นแนวทางในการใช้งานในอนาคต และหาปัจจัยที่ส่งผลให้นักศึกษาถูกพิจารณาให้พ้นสภาพจากการเป็นนักศึกษาโดยใช้เทคนิค SelectKBest, Correlation, Feature important, Forward Selection, Backward Elimination เพื่อลคความซ้ำซ้อนของปัจจัยที่ใช้ในการสร้างตัวแบบพยากรณ์ส่วนของเรียนรู้ของตัวแบบพยากรณ์ได้ใช้เทคนิคการสุ่มลดและสุ่มเกินเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการเรียนรู้ให้กับตัวแบบพยากรณ์ อัลกอริทึมที่ให้ค่าประสิทธิภาพสูงที่สุดคือ Support vector machine โดยสร้างตัวแบบพยากรณ์ด้วยเทคนิคสุ่มเกิน มีประสิทธิภาพเท่ากับ 88.48% และปัจจัยที่สำคัญได้แก่ (1) สถานะการกู้ยืมเพื่อการศึกษา (2) ความสัมพันธ์กับผู้ปกครอง (3) ระดับรายได้ผู้ปกครอง (4) รหัส จังหวัด ที่อยู่ นักศึกษา (5) เขตพื้นที่ (6) สถานะครบครัว (7) เกรดเฉลี่ยเดิม (8) ระดับการศึกษา (9) ระดับรายได้บิดา (10) สถานะการมีชีวิตของผู้ปกครอง (11) หน่วยกิตที่สำเร็จการศึกษา ปัจจัยที่สำคัญเป็นลำดับแรกคือสถานะการกู้ยืมเพื่อการศึกษาเนื่องจากนักศึกษากลุ่มนี้จะมีความตั้งใจเรียนมากกว่านักศึกษาทั่วไปเนื่องจากจะต้องชำระเงินคืนเต็มจำนวนพร้อมดอกเบี้ยไม่ว่านักศึกษาจะสำเร็จการศึกษาหรือไม่สำเร็จการศึกษาทำให้นักศึกษามีความมุ่งมั่นในการที่จะเรียนให้สำเร็จการศึกษาen_US
Appears in Collections:ENG: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590632050 ชัชวาล สิงคะลิง.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.