Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73516
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรัชชุกาญจน์ ทองถาวร-
dc.contributor.authorสุชานุช หงษ์ทองen_US
dc.date.accessioned2022-07-05T10:40:17Z-
dc.date.available2022-07-05T10:40:17Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/73516-
dc.description.abstractThe objectives of this independent study were 1) to design constructivist experience lesson plans for early childhood children, 2) to study early childhood children’s critical thinking competency after learning through constructivist experience lesson plans, and 3) to study the children’s achievement after learning through constructivist experience lesson plans. The target group used in this study was 23 kindergarten 2 students who studied in the 2nd semester of 2019 academic year at Jaomaelaung 1 School, Fang district, under the attachment of Chiangmai Primary Education Service Area Office 3. The instruments used in this study were 1) one of constructivist experience lesson plans for early childhood children quality assessment, 2) critical thinking competency assessment, and 3) achievement assessment after learning through constructivist experience lesson plans. Data was analyzed by computing average percentage and presented through tables with description. The result found that: 1. There were five units of constructivist experience lesson plans for early childhood children, which were unit 1-substance of colors, unit 2- weigh, volume, and measure, unit 3-clock, unit 4-King Rama IX’s work, and unit 5- candle light led knowledge (project work). There were total of 27 constructivist experience plans. The constructivist experience arrangement plans were effective that were able to enhance children critical thinking competency and to improve the target children to suitable construct their own knowledge. 2. Early childhood children’s critical thinking competency after learning through constructivist experience lesson plans was higher than the set criteria of 70.00 percent. 3. The 23 children’s achievement after learning through constructivist experience lesson plans found that 20 children earned achievement point average score higher than the set criteria of 80.00. There were three children did not pass the set criteria because they did not learn through the plans every day according to their sickness.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัย ที่ได้รับการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเองen_US
dc.title.alternativeEarly childhood children’s critical thinking competency engaged by constructivist experience arrangementen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.controlvocab.thashโรงเรียนเจ้าแม่หลวงอุปถัมภ์-
thailis.controlvocab.thashการศึกษาปฐมวัย -- ฝาง(เชียงใหม่)-
thailis.controlvocab.thashความคิดอย่างมีวิจารณญาณในเด็ก-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างแผนการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเองสำหรับเด็กปฐมวัย 2) เพื่อศึกษาความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเอง และ 3) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเอง กลุ่มเป้าหมายได้แก่เด็กปฐมวัยกาลังศึกษาอยู่ระดับชั้นอนุบาล 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โรงเรียนเจ้าแม่หลวงอุปถัมภ์ 1 อำเภอฝาง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเชียงใหม่เขต 3 ซึ่งเป็นเด็กกลุ่มชาติพันธุ์จำนวน 23 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ 1) แบบประเมินคุณภาพแผนการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเองสำหรับเด็กปฐมวัย 2) แบบวัดความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัย และ 3) แบบวัดผลสัมฤทธิ์การเรียนหลังเรียนของเด็กปฐมวัย วิเคราะห์ข้อมูล โดยการหาค่าเฉลี่ยร้อยละเฉลี่ยนาเสนอข้อมูลใน รูปตารางประกอบการบรรยาย ผลการศึกษาพบว่า 1. ได้แผนการจัดประสบการณ์การสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเองสำหรับเด็กปฐมวัยจำนวน 4 หน่วยกับอีก 1 โครงงาน ดังนี้หน่วยที่ 1 สาระแห่งสีมี 5 แผน หน่วยที่ 2 ชั่งตวงวัดมี 6 แผน หน่วยที่ 3 นาฬิกาบอกเวลามี 5 แผน หน่วยที่ 4 งานของเจ้าพ่อหลวง (รัชกาลที่ 9) มี 5 แผน และ 5 โครงงานแสงเทียนนาความรู้มี 6 แผน รวมแผนทั้งหมด 27 แผน ซึ่งแผนการจัดประสบการณ์ทั้งหมดเป็นแผนการจัดประสบการณ์ที่มีคุณภาพ สามารถส่งเสริมความคิดอย่างมีวิจารณญาณและส่งเสริมให้เด็กปฐมวัยกลุ่มเป้าหมายสร้างสรรค์ความรู้ด้วยตนเองได้อย่างเหมาะสม 2. ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยกลุ่มเป้าหมายพบว่าค่าร้อยละเฉลี่ยของความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยกลุ่มเป้าหมายทุกคนสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดคือ ร้อยละ 70 3. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนของเด็กปฐมวัยกลุ่มเป้าหมาย จำนวน 23 คน พบว่า มีเด็กปฐมวัยจำนวน 20 คนได้ค่าร้อยละเฉลี่ยสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดร้อยละ 80 ไม่ผ่านเกณฑ์มีจำนวน 3 คน ซึ่งกลุ่มเป้าหมาย 3 คนนี้ไม่ได้เข้ารับการจัดประสบการณ์ครบตามแผนที่กำหนด เนื่องจากป่วยen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
600232032 สุชานุช หงษ์ทอง.pdf7.2 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.