Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72119
Title: | พินิจคำสั่ง “ห้ามมั่วสุมชุมนุมทางการเมือง” ของคณะรัฐประหารไทย ในฐานะเครื่องมือการปราบปรามโดยรัฐ |
Other Titles: | Consider Military Junta’s Order to Ban of Political Gatherings as State Repression in Thailand |
Authors: | นพพล อาชามาส |
Authors: | นพพล อาชามาส |
Keywords: | ห้ามชุมนุมทางการเมือง;การปราบปรามโดยรัฐ;การปราบปรามทางการเมือง;คำสั่งคณะรัฐประหาร;เสรีภาพในการชุมนุม;Ban on Political Gatherings;State Repression;Political Repression;Junta Orders and Announcements;Freedom of Assembly |
Issue Date: | 2562 |
Publisher: | คณะนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ |
Citation: | นิติสังคมศาสตร์ 12, 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2562), 1-39 |
Abstract: | บทความชิ้นนี้พิจารณาประกาศ/คำสั่งของคณะรัฐประหารไทย เรื่องการห้ามมั่วสุมชุมนุมทางการเมืองตั้งแต่ห้าคนขึ้นไป ในฐานะเครื่องมือหนึ่งในการปราบปรามทางการเมืองโดยรัฐ (State Repression) โดยศึกษาพัฒนาการและความเปลี่ยนแปลงของการออกคำสั่งลักษณะนี้หลังการรัฐประหารแต่ละครั้งในประวัติศาสตร์การเมืองไทย ชี้ให้เห็นความต่อเนื่องของการใช้เครื่องมือนี้เพื่อควบคุมอำนาจหลังการรัฐประหาร และการทำให้เสรีภาพในการชุมนุมกลายเป็น “อาชญากรรม” ที่มีความผิดทางอาญา จนกลายเป็นเรื่องปกติหลังการเข้ายึดอำนาจทางการเมืองของกองทัพทุกครั้ง บทความนี้ยังพิจารณาลักษณะของการใช้คำสั่งนี้ในยุคของคณะรักษาความสงบแห่งชาติ (คสช.) ซึ่งมีการบังคับใช้อย่างเข้มข้นที่สุดเมื่อเทียบกับการรัฐประหารทุกครั้งที่ผ่านมา โดยชี้ให้เห็นเป้าหมายของการใช้คำสั่งที่ถูกทำให้กลายเป็น “กฎหมาย” ในการปราบปรามการคัดค้านการรัฐประหาร การควบคุมการชุมนุมแสดงออกต่อการใช้อำนาจหรือการบริหารประเทศของรัฐบาลทหาร การใช้กฎหมายปิดกั้นแทรกแซงกิจกรรมสาธารณะอย่างกว้างขวาง รวมทั้งการใช้กฎหมายสร้างภาระหรือต้นทุนในการออกมาแสดงออกให้กับพลเมืองในสังคม This article considered Thai military junta orders to ban political gatherings of five or more people as a state repression tool. It aimed to investigate the development and change of the orders of different Thai military juntas to reveal the continuity of utilization of this tool for power control after each coup and criminalization of the freedom of assembly so that this became a normal practice after each military coup. This article also considered the enforcement of this order under the administration of the National Council for Peace and Order (NCPO), when the order was the most intensively enforced when compared with previous coups. This showed their goal of applying this order, which became a law on suppressing the opposition to the coup, controlling the assembly against the military junta’ power exercising and administration, prohibiting or intervening in public activities, and creating burdens or costs in relation to expressions for activists or politically-active citizens. |
Description: | CMU Journal of Law and Social Sciences รับพิจารณาบทความวิชาการ และบทปริทัศน์ ทั้งภาษาไทยและภาษาอังกฤษ โดยขอบเขตเนื้อหาทางวิชาการของCMU Journal of Law and Social Sciences จะครอบคลุมเนื้่อหา เกี่ยวกับกฎหมายทุกสาขา เช่น กฎหมายมหาชน กฎหมายเอกชน กฎหมายอาญา กฎหมายระหว่างประเทศ เป็นต้น ซึ่งสัมพันธ์กับความรู้ทางด้านสังคมศาสตร์ในสาขาต่างๆ |
URI: | https://so01.tci-thaijo.org/index.php/CMUJLSS/article/view/190401/159309 http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/72119 |
ISSN: | 2672-9245 |
Appears in Collections: | CMUL: Journal Articles |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.