Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69750
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์สุวรรณา เลาหะวิสุทธิ์-
dc.contributor.authorสุรภา ธิตินรเศรษฐen_US
dc.date.accessioned2020-09-01T03:02:41Z-
dc.date.available2020-09-01T03:02:41Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69750-
dc.description.abstractThe purpose of this independent study was to study Marketing Mix Affecting Consumers Towards Purchasing Car Batteries in San Sai District, Chiang Mai Province. Questionnaires were used to collect data from 408 people by using quota sampling technique with the same proportion of the 34 people in each sub-district for 12 sub-districts in San Sai district. The data were analyzed by descriptive statistics, via frequency, percentage and mean, together with inferential statistics: t-test and One-Way ANOVA were tested at 95% confidence interval. The results of this study revealed that the majority of the respondents were male, aged 50 years and over, earning average monthly income 10,001-20,000 Baht, having 1 private car, driving a car every day, driving Asian Sedan, using a car with capacity engine 1,500-1,999 cc, using TOYOTA car brand, the car used regularly was a 2-5 years old. The respondents changed car batteries at a car battery shop, used GS brand car battery, used conventional battery, checked the battery 1-2 times per year and replaced the battery once every 2-3 years. Marketing mix factors affecting consumers towards purchasing car batteries in San Sai District, Chiang Mai Province found that respondents gave a high level of effect respectively: Place, Product, Price and Promotion. In term of product, the top 3 which respondents decided at highest level of effect are Product Quality, Product lifetime, Ease of maintenance and Product warranty. In term of price, Respondents gave Suitability of price with battery type at highest level of effect, having clearly price tags for each model, as well as being able to bargain at high level of effect. In term of place, the convenience of going to use the service at shop’s location, the shop’s location was near their house and products were ready and enough for sale are the top 3 which influence respondents at highest level. And in term of promotion, being able to use the old battery to ask for discount affected consumers at highest level, Staff can provide information or give them advice about batteries and Discount affected respondents at high level. Respondents who have different gender, age, type of car used regularly, age of car used regularly and type of car batteries had different effect on marketing mix at 0.05 significant levelen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleส่วนประสมการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อแบตเตอรี่รถยนต์ในอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeMarketing Mix Affecting Consumers Towards Purchasing Car Batteries in San Sai District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อ ผู้บริโภคในการซื้อแบตเตอรี่รถยนต์ ในอําเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ ทําการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามกับกลุ่มตัวอย่างจํานวน 408 ราย ใช้วิธีการเลือกตัวอย่างแบบโควตา ในสัดส่วน เท่า ๆ กันคือ จํานวน 34 รายในแต่ละตําบล รวมจํานวน 12 ตําบลของอําเภอสันทราย วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย และใช้สถิติเชิงอนุมาน ประกอบด้วย การทดสอบค่าทีและใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว โดยทดสอบค่าที่ ระดับความเชื่อมั่น 95% ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 50 ปี ขึ้นไป มีรายได้เฉลี่ย ต่อเดือน 10,001-20,000 บาท มีจํานวนรถยนต์ส่วนตัว 1 คัน ใช้รถยนต์ทุกวัน ใช้รถยนต์ประเภทรถ เก่งเอเชีย ใช้รถยนต์ที่มีขนาดเครื่องยนต์ 1,500-1,999 ซีซี เป็นประจํา ใช้รถยนต์ยี่ห้อ โตโยต้า (TOYOTA) ใช้รถยนต์ที่มีอายุ 2-5 ปี ใช้บริการเปลี่ยนแบตเตอรี่รถยนต์ที่ร้านจําหน่ายแบตเตอรี่ รถยนต์ ใช้แบตเตอรี่รถยนต์ยี่ห้อ GS ใช้แบตเตอรี่รถยนต์แบบเติมน้ํากลั่น ดูแลรักษาและตรวจเช็ค แบตเตอรี่รถยนต์ 1-2 ครั้ง ต่อปี และเปลี่ยนแบตเตอรี่รถยนต์ทุก ๆ 2-3 ปี ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อแบตเตอรี่รถยนต์ ในอําเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลอยู่ในระดับมาก เรียงตามลําดับ ดังนี้ ด้านการจัดจําหน่าย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลต่อปัจจัยในการซื้อแบตเตอรี่ รถยนต์ 3 ลําดับแรก ในระดับมากที่สุด ได้แก่ คุณภาพของผลิตภัณฑ์ อายุของผลิตภัณฑ์ ความสะดวกในการบํารุงรักษา และการรับประกันแบตเตอรี่ ด้านราคา ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลต่อ ปัจจัยในการซื้อแบตเตอรี่รถยนต์ 3 ลําดับแรก ได้แก่ ความเหมาะสมของราคากับประเภทของ แบตเตอรี่ โดยอยู่ในระดับมากที่สุด มีป้ายบอกราคาแต่ละรุ่นอย่างชัดเจน และสามารถต่อรองราคาได้ อยู่ในระดับมาก ด้านการจัดจําหน่าย ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลต่อปัจจัยในการซื้อ แบตเตอรี่รถยนต์ 3 ลําดับแรก ในระดับมากที่สุด ได้แก่ ทําเลที่ตั้งของร้านมีความสะดวกในการ เดินทางมาใช้บริการ ทําเลที่ตั้งของร้านจําหน่ายแบตเตอรี่อยู่ใกล้บ้าน และมีผลิตภัณฑ์ที่พร้อมและ เพียงพอต่อการจําหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลต่อการ ซื้อแบตเตอรี่รถยนต์ 3 ลําดับแรก ได้แก่ สามารถนําแบตเตอรี่เก่าไปลดราคาได้ โดยอยู่ในระดับมาก ที่สุด พนักงานสามารถให้ข้อมูลหรือคําแนะนําเกี่ยวกับแบตเตอรี่ และการให้ส่วนลด อยู่ในระดับมาก ผู้ตอบแบบสอบถามที่มี เพศ อายุ ประเภทรถยนต์ที่ใช้เป็นประจํา อายุการใช้งานของรถยนต์ ที่ใช้เป็นประจํา และประเภทแบตเตอรี่รถยนต์ที่ใช้ แตกต่างกัน มีผลต่อส่วนประสมทางการตลาด แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05en_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
601532078 สุรภา ธิตินรเศรษฐ.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.