Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69747
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์ ดร.สุทธิชัย เปรมฤดีปรีชาชาญ-
dc.contributor.authorอิศร บัวผันen_US
dc.date.accessioned2020-08-29T02:15:35Z-
dc.date.available2020-08-29T02:15:35Z-
dc.date.issued2020-07-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69747-
dc.description.abstractThis research studies fault diagnosis on an unmanned 8 MW bulb turbine generator of the run of river hydropower plant locates far from the control and maintenance center by expert system scheme. The aim is to assist the inexpert maintenance crews to solve the failure by collecting knowledge from power plant equipment data, maintenance instruction manual, maintenance standard, historical failure events, and body of knowledge from expertise. The studied system translates this information to the knowledge base of an expert system by propositional logic together with failure analysis of mechanical and electrical equipment that initiates lockout relay signal to shut down the power plant by fault tree analysis technique for more accuracy and correctness of fault diagnosis. The implementation of an inference engine comprises of failure search rules and problem-solving rules with developing a graphical user interface that similar to the SCADA graphic of the operator station. This helps inexpert maintenance crews to familiar with the expert system software and easy to use. These will speed up the inexpert maintenance crews to correct the problem as fast as the expertise does. For example, such a case that the generator cannot synchronize to the grid that took the inexpert maintenance crews about 43 hours to correct the problem which causes a loss income of about 1,036,080 THB. With the help of the studied expert system, the inexpert maintenance crews could take less than 4 hours to correct this problem and could save a loss of about 900,000 THB.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleระบบผู้เชี่ยวชาญในการแก้ไขปัญหาข้อขัดข้องสำหรับโรงไฟฟ้าพลังน้ำเขื่อนนเรศวรen_US
dc.title.alternativeFault Diagnosis Expert System for Naresuan Hydro Power Planten_US
dc.typeThesis
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาการแก้ไขปัญหาโรงไฟฟ้าพลังน้ําท้ายเขื่อนชลประทานชนิด Bulb Turbine ขนาด 8 Mw ที่ไม่มีพนักงานประจําการอยู่ ด้วยเทคนิคระบบผู้เชี่ยวชาญ (Expert System) เพื่อ ช่วยให้พนักงานบํารุงรักษาที่ยังไม่มีความเชี่ยวชาญในการแก้ไขข้อผิดพลาด โดยทําการรวบรวม ความรู้จากข้อมูลอุปกรณ์โรงไฟฟ้า เอกสารคู่มือการบํารุงรักษา มาตรฐานในการบํารุงรักษา ประวัติ การแก้ไขเหตุการณ์ข้อผิดพลาด (Fault Diagnosis) และองค์ความรู้ในการแก้ไขปัญหาจากผู้เชี่ยวชาญ มาแปลงให้อยู่ในรูปฐานความรู้ (Knowledge Base) ด้วยตรรกะเชิงประพจน์ (Propositional Logic) จากนั้นจึงทําการวิเคราะห์ความผิดพลาดทางกลและไฟฟ้าที่เกิดขึ้นกับอุปกรณ์ (Failure Analysis) ด้วย สัญญาณ Lockout Relay ซึ่งจะส่งผลให้เครื่องกําเนิดไฟฟ้าปลดออกจากระบบและไม่สามารถ เดินเครื่องได้ โดยใช้เทคนิค Fault Tree Analysis แล้วจัดทํากลไกการอนุมาน (Inference Engine) ใน การค้นหาสาเหตุของปัญหาและวิธีการแก้ไขปัญหา โดยมีส่วนติดต่อผู้ใช้งาน (Graphical User Interface) ที่คล้ายกับหน้าจอ SCADA ของโรงไฟฟ้าเพื่อให้ง่ายแก่การใช้งาน ซึ่งมีผลทําให้พนักงาน บํารุงรักษาที่ยังไม่มีความเชี่ยวชาญสามารถแก้ไขข้อผิดพลาดได้อย่างรวดเร็วเช่นเดียวกับพนักงานที่มี ความเชี่ยวชาญ ดังกรณีศึกษาที่เคยเกิดปัญหาข้อขัดข้องในเครื่องกําเนิดไฟฟ้าซึ่งเป็นเหตุการณ์ที่ไม่ สามารถขนานเครื่องเข้าระบบได้ เนื่องจากความเร็วรอบของเครื่องกําเนิดไฟฟ้าน้อยกว่า Synchronous Speed (125 RPM.) โดยที่ใช้เวลาในการหยุดเครื่องนานถึง 43 ชม. ซึ่งคิดเป็นมูลค่าความเสียหายที่ เกิดขึ้นสูงถึง 1,036,080 บาท ซึ่งหากมีระบบผู้เชี่ยวชาญช่วยทําการแก้ไขปัญหาจะใช้เวลาไม่เกิน 4 ชม. ในการแก้ไขปัญหาดังกล่าว ซึ่งสามารถลดความสูญเสียจากการหยุดเดินเครื่องได้ 900,000 บาทen_US
Appears in Collections:ENG: Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580631123 อิศร บัวผัน.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.