Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69616
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.มนต์นภัส มโนการณ์-
dc.contributor.advisorผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ยงยุทธ ยะบุญธง-
dc.contributor.authorพงศ์พันธ์ นันชัยen_US
dc.date.accessioned2020-08-17T01:46:14Z-
dc.date.available2020-08-17T01:46:14Z-
dc.date.issued2020-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69616-
dc.description.abstractThis independent study had 3 objectives which were to 1) study the conditions and operating problems of regular boarding students in Wiang Pha Witthaya School, Chiang Rai, 2) study the operation of regular boarding students with good practices, and 3) create operating guidelines for regular boarding students at Wiangpha Witthaya School Chiang Rai. There were 3 in studying. The research tools used were the agenda, interview, and validation form and the usefulness of the guidelines. Data were analyzed by content analysis, mean, and standard deviation. The findings showed that: 1) The conditions and operating problems of regular boarding students in Wiang Pha Witthaya School found that the management was still lacking 5 aspects of the system, including screening, student caring, promoting and student developing, and preventing and problem-solving for students. 2) The operation of regular boarding students with good practices showed that there were restrictions in screening for regular boarding students and has criteria for screening. The student caring was systematic and appropriate. Moreover, the school promoted and developed regular boarding students to know how to spend their lives and created good experience skills and provided operational training which can be applied for a career when graduation. Additionally, there were rules and regulations for regular boarding teachers and regular boarding students in the same direction. Therefore, it was convenient to operate and have clear management that can monitor and control the work. 3) The operating guidelines for regular boarding students at Wiangpha Witthaya School Chiang Rai consisted of 3 parts: Part 1: Introduction with objectives, vision, goals, Part 2: The guidelines for the operation of the regular boarding students in 5 aspects are 1) Screening for boarding students, 2) Caring for boarding students, 3) Promoting and developing boarding students, 4) Preventing and problem-solving for boarding students, and Part 3: Management including 1) Budget allocation, 2) Monitoring and control,3) Work committee structure, and 4) Operation calendar. The overall results of the evaluation of guidelines for operating the regular boarding students at Wiang Pha Witthaya School revealed the correctness was at the highest level and usefulness was at the highest level.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleแนวทางการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียน เวียงผาวิทยา จังหวัดเชียงรายen_US
dc.title.alternativeGuidelines for Boarding Student Management at Wiang Pha Witthaya School, Chiang Rai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการค้นคว้าแบบอิสระนี้ มีวัตถุประสงค์ 3 ข้อ ได้แก่ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียนเวียงผาวิทยา จังหวัดเชียงราย 2) เพื่อศึกษาการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียนที่มีวิธีปฏิบัติที่ดี และ 3) เพื่อจัดทำแนวทางการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียนเวียงผาวิทยา จังหวัดเชียงราย มีขั้นตอนการศึกษา 3 ขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ ระเบียบวาระการประชุม แบบสัมภาษณ์ และแบบตรวจสอบความ ถูกต้องและความเป็นประโยชน์ของแนวทาง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) การหาค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า 1) สภาพและปัญหาการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียนเวียงผาวิทยา จังหวัดเชียงราย พบว่า การบริหารจัดการยังไม่เป็นระบบใน 5 ด้าน ได้แก่ การคัดกรองนักเรียน การดูแลนักเรียน การส่งเสริมและพัฒนานักเรียน และการป้องกันและแก้ไขปัญหานักเรียน 2) การดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนของโรงเรียนที่มีวิธีปฏิบัติที่ดี พบว่า การคัดกรองนักเรียนประจำพักนอน มีการกำหนดคุณสมบัติ มีหลักเกณฑ์ในการคัดกรอง การดูแลนักเรียนประจำพักนอน ในด้านต่างๆ ต้องเพียงพอ และเหมาะสม การส่งเสริมและพัฒนานักเรียนประจำพักนอน ให้การดำรงชีวิตและสร้างทักษะ ประสบการณ์ที่ดี มีการฝึกปฏิบัติงานสามารถนำไปประกอบอาชีพได้ เมื่อสำเร็จการศึกษา การมีกฎระเบียบ ข้อบังคับ ในการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนเป็นข้อกำกับ เพื่อให้ครูประจำพักนอน และนักเรียนประจำพักนอนมีทิศทางการดำเนินงานในทิศทางเดียวกัน ทำให้สะดวกในการดำเนินงาน และการบริหารจัดการ มีความชัดเจนสามารถติดตามและควบคุมการทำงานได้ 3) แนวทางการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอนโรงเรียนเวียงผาวิทยา จังหวัดเชียงราย ประกอบด้วย 3 ส่วน และแนวทางการดำเนินงาน 5 ด้าน ได้แก่ ส่วนที่ 1 บทนำ ได้แก่ วัตถุประสงค์ วิสัยทัศน์ เป้าหมาย ส่วนที่ 2 แนวทางการดำเนินงานนักเรียนประจำพักนอน ได้แก่ 1) การคัดกรองนักเรียนประจำพักนอน 2) การดูแลนักเรียนประจำพักนอน 3) การส่งเสริมและพัฒนานักเรียนประจำพักนอน 4) การป้องกันและแก้ไขปัญหานักเรียนประจำพักนอน และส่วนที่ 3 การบริหารจัดการ ได้แก่ 1) การจัดสรรงบประมาณ 2) การติดตามและควบคุม 3) โครงสร้างของคณะกรรมการทำงาน 4) ปฏิทินการดำเนินงาน ผลการตรวจสอบแนวทางโดยภาพรวมมีความถูกต้อง และความเป็นประโยชน์ อยู่ในระดับมากที่สุดen_US
Appears in Collections:EDU: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
580232146 พงศ์พันธ์ นันชัย.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.