Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69253
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorIsaraporn Pissa-ard-
dc.contributor.authorWeerawat Lertromyananten_US
dc.date.accessioned2020-08-03T07:33:28Z-
dc.date.available2020-08-03T07:33:28Z-
dc.date.issued2016-04-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69253-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the representations of Asians in American rock music videos by Linkin Park and Thirty Seconds to Mars, which were produced and released from 2000 to 2010. The study employs the critique of Orientalism proposed by Edward Said in the analysis of the music videos. According to Said, Orientalism refers to the ways in which the West constructs the East based on the binary opposition between the Occident and the Orient. Furthermore, this study makes use of visual and non-verbal communication assessment techniques in order to examine and disclose Orientalist views and assumptions in the music videos. The results of this study reveal that, although all the music videos appear in the form of disjuncture in which visual images have no relationship with the lyrical content, the representations of Asians, as depicted in the music videos, clearly reinforce Orientalist assumptions in which Asians are fundamentally portrayed in correspondence with the Oriental stereotypes that associate Asians with mystery, backwardness, irrationality, barbarism, sensuality, and passivity. Besides, Asian cultures are misrepresented and also seem to be used as a tool to contribute to the negative depictions of Asians. Lastly, the different representations of Asian characters and Western characters clearly demonstrate the binary opposition drawn between the (superior) West and the (inferior) Orient.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.subjectOrientalisten_US
dc.subjectAmerican rock musicen_US
dc.subjectLinkin Parken_US
dc.subjectThirty Seconds to Marsen_US
dc.titleOrientalist representations of Asians in American rock music videos by Linkin Park and Thirty Seconds to Marsen_US
dc.title.alternativeภาพแทนชาวเอเชียตามแนวคิดบูรพาคดีนิยมในวีดีทัศน์เพลงร็อกอเมริกันโดยลิงคินพาร์กและเทอร์ตีเซคันส์ทูมาร์สen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thailis.classification.ddc780-
thailis.controlvocab.thashMusic videos -- Social aspects-
thailis.controlvocab.thashRock music-
thailis.manuscript.callnumberTh 780 W398O-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ภาพแทนชาวเอเชียในวีดีทัศน์เพลงร็อกอเมริกันโดยลิงคินพาร์กและเทอร์ตีเซคันส์ทูมาร์สซึ่งถูกผลิตและเผยแพร่ในระหว่างปี ค.ศ. 2000-2010 การศึกษาได้ใช้บทวิจารณ์แนวคิดบูรพาคดีนิยมที่ถูกนำเสนอโดย เอ็ดเวิร์ด ซาอิด ในการวิเคราะห์วีดีทัศน์ ตามที่ซาอิดได้กล่าวไว้ แนวคิดบูรพาคดีนิยมหมายถึงวิธีการที่โลกตะวันตกประกอบสร้างโลกตะวันออกบนพื้นฐานแนวคิดแบบคู่ตรงข้ามระหว่างโลกประจิมกับโลกบูรพา นอกจากนี้การวิจัยนี้ยังใช้กลวิธีการประเมินทางการมองเห็นและการสื่อสารเชิงอวัจนะเพื่อทำการวิเคราะห์และเปิดเผยทัศนะและฐานคติของนักบูรพาคดีในวีดีทัศน์ดังกล่าว ผลการวิจัยเปิดเผยว่าแม้วีดีทัศน์ทั้งหมดมีภาพลักษณ์ทางการมองเห็นที่ไร้ซึ่งความสัมพันธ์กับเนื้อหาของบทเพลง ภาพแทนความจริงของชาวเอเชียตามที่ถูกนำเสนอในวีดีทัศน์ก็ยังตอกย้ำอย่างชัดเจนถึงฐานคติของนักบูรพาคดีที่ชาวเอเชียถูกนำเสนอโดยพื้นฐานให้สมนัยกับสามัญทัศน์บูรพาที่ซึ่งเชื่อมโยงชาวเอเชียกับความลึกลับ ความล้าหลัง ความไม่มีเหตุผล ความป่าเถื่อน กามตัณหา และความเฉยชา ยิ่งไปกว่านั้น วัฒนธรรมเอเชียยังถูกนำเสนอออกมาอย่างผิดๆอีกทั้งยังดูประหนึ่งถูกใช้เป็นเครื่องมือในการส่งเสริมการนำเสนอภาพในแง่ลบของชาวเอเชีย ท้ายที่สุด ภาพแทนความจริงที่แตกต่างกันระหว่างตัวละครชาวเอเชียและตัวละครชาวตะวันตกได้แสดงให้เห็นถึงแนวคิดแบบคู่ตรงข้ามที่ถูกเปรียบระหว่างโลกตะวันตกที่เหนือกว่าและโลกตะวันออกที่ด้อยกว่าได้อย่างชัดเจนen_US
Appears in Collections:HUMAN: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf4.75 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.