Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69197
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอาจารย์ ดร.ก้องภู นิมานันท์-
dc.contributor.authorเบญจวรรณ กันทศรีen_US
dc.date.accessioned2020-07-31T00:47:49Z-
dc.date.available2020-07-31T00:47:49Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69197-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to determine factors affecting customers towards buying used car from entrepreneurs in Hang Dong district, Chiang Mai province. The data was collected using questionnaire distributed from 200 customers, comprising those who were interested and went to buy used car from entrepreneurs in Hang Dong district, Chiang Mai province. The collected data were analyzed using descriptive statistics, including frequency, percentage and mean, and using inferential statistics, including t-test and ANOVA. T-test was analyzed the differences between marketing mix and other factors, namely education level, and type of car. ANOVA was analyzed the differences between marketing mix and other factors, namely age and average monthly income, at the reliability level of 95%. Finding show that the most questionnaire respondents were males, 20 - 29 years old, single, with Bachelor’s degree, private sector employees and 20,001 – 30,000 Baht of average monthly income. They had a preference for cars and pickup trucks from Honda, a color of white, a car engine of 1,500 cc. and a pickup truck engine of 3,000 cc. The reason for car purchase was for personal purposes. The questionnaire respondents ranked marketing mix at the highest level were promotion and price. The factors that were ranked at the high level were product and place. The study of sub-factors in each category showed that for product, the highest ranked sub-factor was the original of car body (without heavy accident). For price, the highest ranked sub-factor was reasonable price as compared to the quality of used car. For place, the highest ranked sub-factor was the entrepreneur’s reputation. For promotion, the highest ranked sub-factor was warranty after sale. The questionnaire respondents ranked other factors at the high level were technological, economics, cultural, and legal and political, respectively. The study of sub-factors in each category showed that for economics, the highest ranked sub-factor was the current sluggish economy. For technological, the highest ranked sub-factor was the technology development of eco car. For legal and political, the highest ranked sub-factor was car tax and less costly compulsory motor vehicles act of used cars in comparison with new counterparts. For cultural, the highest ranked sub-factor was the convenience of using car to travel.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อผู้บริโภคในการซื้อรถยนต์ส่วนบุคคลมือสองจากผู้ประกอบการในอำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่en_US
dc.title.alternativeFactors Affecting Customers Towards Buying Used Cars from Entrepreneurs in Hang Dong District, Chiang Mai Provinceen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ผู้บริโภคใช้ในการตัดสินใจเลือกซื้อรถยนต์ส่วนบุคคลมือสองจากผู้ประกอบการเต็นท์รถในอำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่ โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากการใช้แบบสอบถาม ด้วยวิธีกระจายการเก็บแบบสอบถามจากผู้ที่สนใจและเดินทางเพื่อมาซื้อรถยนต์มือสองจากผู้ประกอบการเต็นท์รถในอำเภอหางดง จังหวัดเชียงใหม่ แบบเจาะจง จำนวน 200 ราย ข้อมูลที่รวบรวมได้นำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงอนุมาน ในรูปแบบของค่า t-test เพื่อทดสอบความแตกต่างระหว่างส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยอื่นๆ กับระดับการศึกษาสูงสุด และชนิดรถยนต์ที่ต้องการซื้อ และการวิเคราะห์ความแปรปรวน ANOVA เพื่อทดสอบความแตกต่างระหว่างส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยอื่นๆ กับอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ที่ระดับความเชื่อมั่นร้อยละ 95 ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 20 - 29 ปี สถานภาพโสด การศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 – 30,000 บาท ต้องการซื้อรถเก๋ง ยี่ห้อฮอนด้า สีขาว ขนาดเครื่องยนต์ 1,500 cc. และต้องการซื้อรถกระบะขนาดเครื่องยนต์ 3,000 cc. มีวัตถุประสงค์ที่ต้องการซื้อรถยนต์เพื่อใช้ส่วนตัว ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลของส่วนประสมการตลาดอยู่ในระดับมากที่สุดได้แก่ ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านราคา และมีผลอยู่ในระดับมากได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยในแต่ละด้านพบว่า ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ สภาพเดิมของตัวถัง (ไม่มีการเฉี่ยวชนหนัก) ปัจจัยด้านราคาที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ราคาเหมาะสมกับคุณภาพของรถยนต์ ปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่ายที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ความมีชื่อเสียงของผู้ประกอบการเต็นท์รถ และปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาดที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ มีการรับประกันหลังการขาย ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับการมีผลของปัจจัยอื่นๆอยู่ในระดับมากได้แก่ ด้านเทคโนโลยี ด้านเศรษฐกิจ ด้านวัฒนธรรม และด้านกฎหมายและการเมือง ตามลำดับ เมื่อพิจารณาปัจจัยย่อยในแต่ละด้านพบว่า ปัจจัยด้านเศรษฐกิจที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ภาวะเศรษฐกิจที่ซบเซาในปัจจุบัน ปัจจัยด้านเทคโนโลยีที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ มีการพัฒนาเทคโนโลยีให้ประหยัดน้ำมันเชื้อเพลิงมากขึ้น ปัจจัยด้านกฎหมายและการเมืองที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ ค่าภาษีรถยนต์และพรบ.รถเก่า ถูกกว่ารถใหม่ และปัจจัยด้านวัฒนธรรมที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดคือ การมีรถยนต์ใช้ เพิ่มความสะดวกสบายในการเดินทางen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf2.72 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.