Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69194
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorรองศาสตราจารย์อรชร มณีสงฆ์-
dc.contributor.authorศรัญญา คิดประจาen_US
dc.date.accessioned2020-07-31T00:47:13Z-
dc.date.available2020-07-31T00:47:13Z-
dc.date.issued2015-05-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/69194-
dc.description.abstractThis study aimed to investigate the behavior of customers in Mueang Chiang Mai district towards purchasing book. Samples of this study were identified to 200 customers in Mueang Chiang Mai district whose age was 15 years old or over and who purchased book within a studied year. Questionnaires were used as the tool to collect data. Then, data obtained were analyzed by the descriptive statistics including frequency, percentage, and means. The findings presented that most respondents were female in the age between 15-20 years old. They were undergraduate students and received monthly allowance at the amount of 5,000-10,000 Baht. Results of the study on the behavior of customers in Mueang Chiang Mai district towards purchasing book were demonstrated as follows. The majority purchased books on linguistics in the humanities book category, books on tourism geography in the social sciences book category, books on general sciences in the applied sciences book category, books on business administration in the business administration and management book category, dictionaries and books of reference in the reference book category, studied guidebooks in the general book category. Reason of their purchase was to acquire more knowledge and frequency of purchasing the book was found at once in a week or once in a month in an equal number. They mostly purchased the book on weekend: Saturday – Sunday, during 18.01-21.00 hrs at B2S Bookstore. Reason of purchasing the book at the referred bookstore was the variety of books. In each time, they purchased 2 books and spent about 101-200 baht for them. Person influencing their purchasing decision was the respondents themselves. They always set the plan prior to purchasing the books and expected to collect them at home after finished reading. The disappointment that they had towards purchasing the books was that the book title was irrelevant to its content. Their most favorite promotion was the cash discount. Regarding the study on marketing mix factors, the following factors affected the purchase of those respondents at high level: price, place, promotion, and product, respectively. The top ten elements affecting their purchase were 1) reasonable pricing comparing to book’s quality, easy to find at leading bookstores, and cash discount, 2) clear price tag, 3) having complimentary book, 4) offering a book bonus, 5) similar pricing comparing to other similar books, 6) book exchange policy, 7) book content itself and its selling rate which was cheaper than the price mentioning on its cover, 8) to be able to make an order via Internet, 9) to be able to make an order directly with the publishing house, and 10) easy to purchase at community’s bookstalls.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherเชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่en_US
dc.titleพฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อ หนังสือen_US
dc.title.alternativeBehavior of Customers in Mueang Chiang Mai District Towards Purchasing Booksen_US
dc.typeIndependent Study (IS)
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractการศึกษาเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อหนังสือ ประชากร จำนวน 200 ราย ที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้บริโภคในอำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ที่มีอายุตั้งแต่ 15 ปีขึ้นไป และเคยซื้อหนังสือใน 1 ปี โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ และค่าเฉลี่ย จากการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนมาก เป็นเพศหญิง อายุ 15-20 ปี อาชีพเป็นนักเรียน/นักศึกษา ระดับการศึกษา ปริญญาตรี และระดับรายได้ต่อเดือน 5,000 – 10,000 บาท พฤติกรรมของผู้บริโภคในอำเภอเมืองเชียงใหม่ในการซื้อหนังสือ พบว่าส่วนใหญ่หนังสือประเภทมนุษย์ศาสตร์ เป็นด้านภาษาศาสตร์ หนังสือประเภทสังคมศาสตร์ เป็นด้านภูมิศาสตร์ การท่องเที่ยว หนังสือประเภทวิทยาศาสตร์ประยุกต์ เป็นด้านวิทยาศาสตร์ทั่วไป หนังสือประเภทบริหารธุรกิจและการจัดการ เป็นด้านบริหารธุรกิจ หนังสือประเภทอ้างอิง เป็นด้านอ้างอิง พจนานุกรม หนังสือทั่วไป เป็นด้านคู่มือสอบต่างๆ เหตุผลในการซื้อหนังสือ คือ ต้องการความรู้ ความถี่ในการซื้อหนังสือ อาทิตย์ละครั้งหรือเดือนละครั้งเท่ากัน ช่วงวันที่ซื้อหนังสือบ่อยที่สุดคือ วันหยุดเสาร์ – อาทิตย์ เวลา 18.01 – 21.00 น. แหล่งจำหน่ายหนังสือที่นิยมซื้อ คือ ร้านบีทูเอส ( B2S) เหตุผลที่ไปซื้อหนังสือจากแหล่งที่ซื้อคือ มีหนังสือให้เลือกหลากหลาย ซื้อหนังสือต่อครั้ง จำนวน 2 เล่ม ใช้เงินในการซื้อหนังสือ 101 – 200 บาท ผู้มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อหนังสือ คือ ตัดสินใจด้วยตนเอง มีการวางแผนซื้อหนังสือ โดยการคิดไว้ก่อนว่าจะซื้อล่วงหน้าเสมอ และจะเก็บหนังสือสะสมไว้ที่บ้าน เมื่ออ่านจบแล้ว ความรู้สึกผิดหวังกับการซื้อหนังสือ คือ ชื่อเรื่องไม่เกี่ยวกับเนื้อหาที่ต้องการ และรูปแบบรายการส่งเสริมการขายหนังสือที่ชอบมากที่สุด คือ ส่วนลดราคา ปัจจัยส่วนประสมการตลาด ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับที่มีผลต่อการซื้อหนังสือโดยรวมในระดับมาก เรียงลำดับคือ ด้านราคา รองลงมา ด้านการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยย่อย 10 ลำดับแรกที่มีผลต่อการซื้อหนังสือได้แก่ 1) ตั้งราคาได้เหมาะสมกับคุณภาพ หาซื้อง่ายตามร้านหนังสือชั้นนำทั่วไป มีการลดราคาหนังสือ 2) มีการแสดงราคาหนังสือไว้ชัดเจน 3) มีการแจกหนังสือ 4) มีการแถมหนังสือ 5) ตั้งราคาได้ใกล้เคียงกับราคาหนังสือเล่มอื่นๆ 6) มีการแลกหนังสือ 7) เนื้อหาภายในเล่ม จำหน่ายหนังสือถูกกว่าราคาบนปกหนังสือ 8) สั่งซื้อได้ทางอินเทอร์เน็ต 9) สั่งซื้อได้จากสำนักพิมพ์โดยตรง 10) หาซื้อง่ายตามแผงขายหนังสือในชุมชนen_US
Appears in Collections:BA: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Full.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.